Adalékolni vagy ne, ez itt a kérdés

2007.09.19. 08:17

Tisztelt Motordoktor!

Yamaha FZS1000 motoromba szeretnék Metabond C olajadalékot önteni, olyan kérdésem lenne, hogy mivel ez súrlódás csökkentő adalék így nem csúszna-e tőle a kuplung? Beszéltem már erről szerelőkkel, ők azt mondják, hogy a kuplungnál nem tudja kifejteni hatását, mert csak "kemény" fém (acél) esetében működik. Ugyanezen márka benzin adalékát is szeretném használni, olvastam már erről a régebbi cikkedben, hogy kb. minden 5. tankoláskor javasolt, de nem baj az sem ha folyamatosan használom ugye?
Másik kérdésem pedig, ha a kormányon lévő kapcsolóval menet közben leállítom a motort és visszakapcsolom akkor szépeket durran, de ettől lehet-e valami baja a motornak??? (pl. exup)

Előre is köszönom a válaszodat
Üdv: poweradi

Kedves Ádám!

A Metabond alkalmazásáról megoszlanak a vélemények. Ismerek néhány motorost, aki már hosszabb ideje használja az adalékot, de sajnos találkoztam olyannak is, akinek köztes kuplungtárcsákat kellett cserélni, mert a kuplung csúszni kezdett. Valóban, a Metabond csak fémfelülethez kötődik, azonban a kuplung köztes tárcsái általában acél vagy (egyes versenymotorokban) alumínium lemezekből állnak, amelynek felületén a súrlódást csökkenti. Ha a kuplung még újszerű, akkor ez a súrlódáscsökkentés nem akkora mértékű, hogy a kuplung működését gátolja, vagy azonnal lehetetlenné teszi az összekapcsolást a megtapadást, de ha a kuplung már eleve határon van, nem újszerű, akkor előfordulhat, hogy már megcsúszik vele.
Azt is érdemes figyelembe venni, hogy ezeket az adalékokat nem ajánlják pl. automata sebességváltókba, illetve önzáró differenciálművekbe sem, ahol a súrlódásnak szerepe van a megfelelő működésben.
Én azt javasolom, hogy ne használd ezt az adalékot olajfürdős kuplungos motornál, a motor élettartamát növeld odafigyeléssel és megfelelő, nagy teljesítményszintű kenőanyag alkalmazásával.
A benzinhez kevert adalékot nyugodtan használhatod, akár minden tankolásnál, azonban ezzel nem érsz el jobb eredményt, mintha kb. minden negyedik vagy ötödik tankoláskor alkalmaznád, csak az üzemeltetési költségeket növeli.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.