Mennyire normális ha durrog a kipufogó?

2007.09.20. 08:31

Kedves Motordoki!

Esetleg néhány motorostársam is találkozott már hasonló jelenséggel és őket is érdekli a magyarázat, ezért választottam a problémafelvetésnek ezen formáját.
A kipufogó durrogásával kapcsolatban szeretnék tisztábban látni ezért néhány kérdést feltenni. Arra az eseményre gondolok, ami gázelvételkor, motorfékezésnél jelentkezik.

1. A legalapvetőbb kérdésem, hogy káros-e a jelenség?
Azt feltételezem, hogy igen, ezért érdekelne, hogy:
2. Pontosan mi okozza? (okozhatja)
3. Hogyan lehet kiküszöbölni?

Előzmény: Új 1200-as boxer BMW-mnél jelentkezik az ezres szerviz után, ahol is szelephézagot állítottak és szinkronizálták a két hengert. (EU-3normás, háromutas szabályozott katalizátoros). A bejáratási időszakban nem észleltem.
4. Használhatom-e bátran, vagy ajánlatos visszavinni a szervizbe?

Várom a mielőbbi választ, mert egyelőre így nem akarnám használni. Köszönettel

Zsolt

Kedves Zsolt!

Valóban sokan teszik fel a kérdést, hogy mi okozza motorféküzemben a durrogást és káros-e. Így egyértelműen megválaszolni nem lehet, mert kisebb puffogás, fojtott durrogás mindig lesz ezeknél a relatíve nagy literteljesítményű motoroknál, de ha elér egy szintet, akkor károssá válhat, mert nagy nyomáshullámokat indít a kipufogórendszerben, és tönkreteszi a csillapítást, akár a katalizátort is.

A durrogást az okozza, hogy motorféküzemben a rendszer vagy a karburátor nem zárja el a benzin útját teljesen, bejut egy kis mennyiség az égéstérbe, majd a kipufogórendszerbe, és ott kicsit jobban összegyűlve begyullad, elég, ez a durranásszerű hang. Ezt elősegíti, ha szekunder légbevezetés van a rendszerben környezetvédelmi okokból, valamint tovább erősíti a durrogási hajlamot, ha a kipufogórendszerünk kicsit tömítetlen, beszív az összeeresztéseknél kis friss levegőt, így oxigént.

Javasolom, hogy vidd vissza és vizsgálják meg, tapasztalt szerelők a durrogás erősségéből megmondják, hogy normális, vagy esetleg valami hibára utal. Ha hiba van, rosszul záró injektorszelep vagy tömítetlen kipufogórendszer, akkor azt természetesen javítsák ki, ha pedig jónak ítélik meg, akkor egy munkalapmásolattal, amin bejelentetted a hibát, folytasd utadat. Ha később mégis erre visszavezethető hiba lesz, vagy a durrogás erősödik, akkor a munkalappal keresd fel ismét a szervizt, és mondd meg nekik, hogy a hibát már korábban is jelezted.
Az 1000-es szerviz utáni durrogás megjelenése is sok ok miatt lehet, nem biztos, hogy hibára utal.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.