Mennyire normális ha durrog a kipufogó?
Kedves Motordoki!
Esetleg néhány motorostársam is találkozott már hasonló jelenséggel és őket is érdekli a magyarázat, ezért választottam a problémafelvetésnek ezen formáját.
A kipufogó durrogásával kapcsolatban szeretnék tisztábban látni ezért néhány kérdést feltenni. Arra az eseményre gondolok, ami gázelvételkor, motorfékezésnél jelentkezik.
1. A legalapvetőbb kérdésem, hogy káros-e a jelenség?
Azt feltételezem, hogy igen, ezért érdekelne, hogy:
2. Pontosan mi okozza? (okozhatja)
3. Hogyan lehet kiküszöbölni?
Előzmény: Új 1200-as boxer BMW-mnél jelentkezik az ezres szerviz után, ahol is szelephézagot állítottak és szinkronizálták a két hengert. (EU-3normás, háromutas szabályozott katalizátoros). A bejáratási időszakban nem észleltem.
4. Használhatom-e bátran, vagy ajánlatos visszavinni a szervizbe?
Várom a mielőbbi választ, mert egyelőre így nem akarnám használni. Köszönettel
Zsolt
Kedves Zsolt!
Valóban sokan teszik fel a kérdést, hogy mi okozza
motorféküzemben a durrogást és káros-e. Így egyértelműen megválaszolni
nem lehet, mert kisebb puffogás, fojtott durrogás mindig lesz ezeknél a
relatíve nagy literteljesítményű motoroknál, de ha elér egy szintet,
akkor károssá válhat, mert nagy nyomáshullámokat indít a
kipufogórendszerben, és tönkreteszi a csillapítást, akár a katalizátort
is.
A durrogást az okozza, hogy motorféküzemben a rendszer vagy a
karburátor nem zárja el a benzin útját teljesen, bejut egy kis
mennyiség az égéstérbe, majd a kipufogórendszerbe, és ott kicsit jobban
összegyűlve begyullad, elég, ez a durranásszerű hang. Ezt elősegíti, ha
szekunder légbevezetés van a rendszerben környezetvédelmi okokból,
valamint tovább erősíti a durrogási hajlamot, ha a kipufogórendszerünk
kicsit tömítetlen, beszív az összeeresztéseknél kis friss levegőt, így
oxigént.
Javasolom, hogy vidd vissza és vizsgálják meg, tapasztalt
szerelők a durrogás erősségéből megmondják, hogy normális, vagy esetleg
valami hibára utal. Ha hiba van, rosszul záró injektorszelep vagy
tömítetlen kipufogórendszer, akkor azt természetesen javítsák ki, ha
pedig jónak ítélik meg, akkor egy munkalapmásolattal, amin
bejelentetted a hibát, folytasd utadat. Ha később mégis erre
visszavezethető hiba lesz, vagy a durrogás erősödik, akkor a
munkalappal keresd fel ismét a szervizt, és mondd meg nekik, hogy a
hibát már korábban is jelezted.
Az 1000-es szerviz utáni durrogás megjelenése is sok ok miatt
lehet, nem biztos, hogy hibára utal.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.