30 éve motorozok, de kipufogót még nem cseréltem
Kedves Doki!
Közel 30 éve motorozok,de most tanácstalan vagyok. Van egy 1250-es Banditom. Vásároltam ehhez a tipushoz készített Bódis "E" jelű hangtompító dobot + összekötő csövet. A véleményedet ismerem miszerint a gyári a legoptimálisabb, de szeretném lecserélni a" trolibusz" hangzást és a kályhakürt méretű hangtompítót. Mindenféle mendemondák keringenek: karburátorosnál át kell fuvókázni, szinkronizálni, injektorosnál az elektronikán kell állítani, de azt is olvastam, hogy az elektronika "utánállítja" magát. Extrém esetben megolvadhat a dugattyú, nő az olajfogyasztás, romlik a nyomaték, stb. Hol az igazság?
Válaszodat nagyon köszönöm!Üdv!Zolti
Kedves Zolti!
Az igazság a kettő között van. Egyes modellek a más áramlástani
viszonyú kipufogó után tudnak menni, illetve a karburátor még ebben az
áramlástani tartományban is közel optimális benzin levegő keveréket
szállít, más modellek pedig igényelnek egy szoftveres beavatkozást,
karbis testvéreik átfúvókázást. Ez annak a függvénye, hogy a
motorkerékpár tüzelőanyag ellátó rendszere mennyire rugalmas és milyen
ki nem használt tartalékokkal rendelkezik. Általánosságban elmondható,
hogy a korszerű, lambda szondával vezérelt befecskendezős modellek – ha
nem is a legmagasabb teljesítményen üzemelve – de után tudnak menni a
keverékképzéssel olyan módon a megváltozott áramlástani tulajdonságú
kipufogónak, hogy ez a motor nem fogja károsítani. A karburátorosoknak
már általában valami külső segítség kell, egy nagyobb főfúvóka vagy
emelt porlasztótű.
A legmegnyugtatóbb az, ha egy kompetens, terheléses fékpaddal
rendelkező műhely felteszi görgőre a motort és mér a teljes üzemi
tartományban lambda értéket és ebből következtetni tudnak, hogy van-e
olyan résztartomány, ahol a motor bedúsul vagy elszegényedik. A
méréseknek megfelelően megteszik a beállítás megfelelő lépéseit. Így
elkerülhető a szegény keverékkel járó melegebb üzem, vagy a túl dús
üzemmel járó környezetszennyezés, túlfogyasztás,
teljesítménycsökkenés.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.