no

30 éve motorozok, de kipufogót még nem cseréltem

2007.11.26. 08:53

Kedves Doki!

Közel 30 éve motorozok,de most tanácstalan vagyok. Van egy 1250-es Banditom. Vásároltam ehhez a tipushoz készített Bódis "E" jelű hangtompító dobot + összekötő csövet. A véleményedet ismerem miszerint a gyári a legoptimálisabb, de szeretném lecserélni a" trolibusz" hangzást és a kályhakürt méretű hangtompítót. Mindenféle mendemondák keringenek: karburátorosnál át kell fuvókázni, szinkronizálni, injektorosnál az elektronikán kell állítani, de azt is olvastam, hogy az elektronika "utánállítja" magát. Extrém esetben megolvadhat a dugattyú, nő az olajfogyasztás, romlik a nyomaték, stb. Hol az igazság?

Válaszodat nagyon köszönöm!Üdv!Zolti

Kedves Zolti!

Az igazság a kettő között van. Egyes modellek a más áramlástani viszonyú kipufogó után tudnak menni, illetve a karburátor még ebben az áramlástani tartományban is közel optimális benzin levegő keveréket szállít, más modellek pedig igényelnek egy szoftveres beavatkozást, karbis testvéreik átfúvókázást. Ez annak a függvénye, hogy a motorkerékpár tüzelőanyag ellátó rendszere mennyire rugalmas és milyen ki nem használt tartalékokkal rendelkezik. Általánosságban elmondható, hogy a korszerű, lambda szondával vezérelt befecskendezős modellek – ha nem is a legmagasabb teljesítményen üzemelve – de után tudnak menni a keverékképzéssel olyan módon a megváltozott áramlástani tulajdonságú kipufogónak, hogy ez a motor nem fogja károsítani. A karburátorosoknak már általában valami külső segítség kell, egy nagyobb főfúvóka vagy emelt porlasztótű.
A legmegnyugtatóbb az, ha egy kompetens, terheléses fékpaddal rendelkező műhely felteszi görgőre a motort és mér a teljes üzemi tartományban lambda értéket és ebből következtetni tudnak, hogy van-e olyan résztartomány, ahol a motor bedúsul vagy elszegényedik. A méréseknek megfelelően megteszik a beállítás megfelelő lépéseit. Így elkerülhető a szegény keverékkel járó melegebb üzem, vagy a túl dús üzemmel járó környezetszennyezés, túlfogyasztás, teljesítménycsökkenés.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.