A technoszintetikus motorolaj bántja a váltót?
Tisztelt Motordoktor!
Az én motorom egy nagy nyomatékú (160Nm) Suzuki Intruder M1800R, amelynek gyári leírása szerint 10W-40-es olaj kell. Ez rendben is van. Kérdésem az lenne, hogy tehetek-e bele hasonló hőtűrésű motorolajat, de teljesen szintetikusat. A szakszervizben Motul 5100 4T 10W-40 technoszintetikusat tettek bele, de én mint gépész jobban kultiválnám a Motul 7100 4T MA2 SAE 10W-40 olajat (esetleg 7100 4T SAE 20W-50), amely teljesen szintetikus, ti. ezek az olajok minden (a kódnak megfelelően) hőfoktartományban jó viszkozitással rendelkeznek, ún. vékony olajok és nem terhelik annyira a motor szivattyúját és az egész forgattyús mechanizmusát. Nem beszélve a sebességváltóról, hiszen a nagyobb, vastagabb viszkozitású olajok kuplungoláskor még tovább forgatják a tengelyeket, hiába kapcsolódik szét a kapcsolótárcsa a lamelláktól, ezért a vonóékes váltók nagyobbat kattannak váltás során, főleg alacsonyabb (1,2,3) fokozatban, amikor még nagy az áttételkülönbség. Erősítsen meg benne, hogy melyik olaj a jobb a motor szempontjából, természetesen az utóbbi olaj drágább, de ezt egy évben kibírja az ember a motor élettartamának kedvezve.
Tisztelettel várom válaszát: Somlyai Csaba
Kedves Csaba!
Ezeknek a motoroknak a váltója szerkezetileg leginkább a
tolókerekes váltókhoz hasonlít, nem a vonóékeshez, de az okfejtés
helyes. Annyit tennék hozzá, hogy ha az olaj teljesíti a saját
specifikációját, akkor a SAE 10W-40-es viszkozitási osztályú olaj
viszkozitása azonos akár szintetikus, akár ásványi bázisú. A
szintetikus bázisú olajok azonban extrém körülmények között, extrém
terheléskor, extrém termikus igénybevételkor jobban teljesítenek,
kenőképességüket (viszkozitásukat) tovább megőrzik, ezért jobbak. A
kérdés az, hogy üzemel-e a motor ilyen körülmények között? Ha igen,
akkor a szintetikus kenőolaj „kifizetődik” a kisebb kopás, jobb kenés
miatt, ha nem, akkor legfeljebb a jó érzést, hogy még van benne
„tartalék”, kell megfizetni.
Legtöbbünknek a motor hobbi és szeretünk a hobbinkra költeni, én
a szintetikusat választanám…, de a gyárilag előírt SAE 10W-40-est.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.