Villámkérdés: léghűtés szerinted?
Szia Doki!
Most szeretném megvenni az első komoly vasamat, ami egy 2001-es Yamaha XV 1600-as. Egyetlen dolog bizonytalanít el egy kicsit, és ez a léghűtés. Mi róla a véleményed?
Üdv:
Gábor
Kedves Gábor!
Sokan aggódnak a léghűtés miatt, hasonlítsuk akkor össze a
vízhűtéssel (helyesebben: folyadékhűtéssel)! A vízhűtés korszerűbbnek
tekinthető, jobb a hűtés hatásfoka, a folyadékhűtött motor csendesebb,
mert a hűtőközeg jobban szigetel, nincs a zajt jobban sugárzó bordázat.
A vízhűtés álló helyzetben is hatékonyabb, mert akár van ventilátor,
akár nincs, a hűtő hőleadása jobb, mint a bordázatnak a léghűtés
esetében. Ezt így leírva azt gondolhatnánk, hogy a folyadékhűtés minden
tekintetben jobb, mint a léghűtés… Nos ez nem így van.
A léghűtés egyszerűbb, sokkal kevesebb hibalehetősége van, a
vízpumpa hajtása nem igényel teljesítményt, karbantartást sem igazán
igényel és gyorsabban is melegszik üzemi hőfokra, ami a hidegüzemi
kopásokat nagyon csökkenti. Bizonyos motorok fajlagos teljesítménye nem
akkora, hogy igényelne egy hatékonyabb hűtést, a léghűtés tökéletesen
megteszi. Nem kell aggódni dugóban araszolva sem, mert a motor nem
termel annyi hőt, amit a hűtőbordázat ne tudna könnyedén disszipálni,
leadni. Az XV 1600-as tipikusan ilyen motor. A blokk fajlagos
teljesítménye alacsony, nincs kihegyezve, semmi szükség vízhűtésre egy
ilyen klasszikus cruiserre hajazó gépállatnál. A tervezők tisztában
voltak ezzel ezért választották helyesen a szép és örökéletű léghűtést.
A bonyolultabb vízhűtést ott kell alkalmazni, ahol a műszaki
paraméterek, azaz a motor konstrukciója ezt megköveteli. Ezt a tervezők
is pontosan tudják.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.