A kis chopper gyengélkedik
Tisztelt Motordoktor!
Tavasszal vettem egy 1987-es kis Suzuki ZR 50-es 4 sebességes, kétütemű, 6 voltos choppert. A motor gyönyörű, szinte gyári állapotú. Az lenne a gondom, hogy sehol nem találok hozzá műszaki leírást, pedig lehet hogy tuningolni kéne, mert csak 55 km/h a végsebessége. Az ereje meg kb. mint egy Simsoné. Állítólag lehet hozzá 80-as hengert venni.
Szerinted kéne rá nagyobb henger és az ötödik sebességi fokozat? Vagy próbáljak ólompótlót használni, hátha erősebb lesz?
Amúgy 44000 km van benne, de első rúgásra indul akár 1 hónap állás után is, és gyönyörűen jár a moci. Később tervezek nagyobb choppert venni, ezt rutinszerző motornak használom.
Tanácsodat előre is köszönöm!
Üdv: Csaba 36 éves kamionsofőr
Kedves Csaba!
Az ilyen big-bore kitek (lökettérfogat-növelő hengerkészletek)
használata mindig kétélű fegyver. Egyes motorok forgattyús mechanikája
olyan, hogy akár 40-60%-kal nagyobb teljesítményt is elbírnak tartósan
(persze nem olyan tartósan, mint a gyári állapotú motor), míg másik
konstrukciók nagyon hamar hajtókarosok lesznek, esetleg túlmelegednek,
megragadnak. Az, hogy a ZR50-es bírja-e, nem tudom. Önmagában az, hogy
kapható hozzá nagyobb henger nem jelent semmit, Olaszországban szinte
mindenhez gyártanak nagyobb hengert, több-kevesebb sikerrel.
A váltó módosítása általában nem jelent nagyobb végsebességet,
mert a motor a gyári áttétellel sem forog ki a maximális fordulatáig,
egy hosszabb áttétellel meg pláne nem.
Én azt javasolom, hogy használd a motor így, ahogy van, a 44 ezer
kilomélter nem kevés, nem nyúlnék már hozzá tuning célzattal. Használd
tanulómotornak és anyagilag is jobban jársz, ha aztán egy másik motort
veszel, nem ezzel járod végig a tuning rögös, buktatókkal teli útját,
ami mindig nagy összegbe kerül a legvégén.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.