no

A kis chopper gyengélkedik

2008.02.27. 09:55

Tisztelt Motordoktor!

Tavasszal vettem egy 1987-es kis Suzuki ZR 50-es 4 sebességes, kétütemű, 6 voltos choppert. A motor gyönyörű, szinte gyári állapotú. Az lenne a gondom, hogy sehol nem találok hozzá műszaki leírást, pedig lehet hogy tuningolni kéne, mert csak 55 km/h a végsebessége. Az ereje meg kb. mint egy Simsoné. Állítólag lehet hozzá 80-as hengert venni.
Szerinted kéne rá nagyobb henger és az ötödik sebességi fokozat? Vagy próbáljak ólompótlót használni, hátha erősebb lesz?
Amúgy 44000 km van benne, de első rúgásra indul akár 1 hónap állás után is, és gyönyörűen jár a moci. Később tervezek nagyobb choppert venni, ezt rutinszerző motornak használom.
Tanácsodat előre is köszönöm!
Üdv: Csaba 36 éves kamionsofőr

Kedves Csaba!

Az ilyen big-bore kitek (lökettérfogat-növelő hengerkészletek) használata mindig kétélű fegyver. Egyes motorok forgattyús mechanikája olyan, hogy akár 40-60%-kal nagyobb teljesítményt is elbírnak tartósan (persze nem olyan tartósan, mint a gyári állapotú motor), míg másik konstrukciók nagyon hamar hajtókarosok lesznek, esetleg túlmelegednek, megragadnak. Az, hogy a ZR50-es bírja-e, nem tudom. Önmagában az, hogy kapható hozzá nagyobb henger nem jelent semmit, Olaszországban szinte mindenhez gyártanak nagyobb hengert, több-kevesebb sikerrel.
A váltó módosítása általában nem jelent nagyobb végsebességet, mert a motor a gyári áttétellel sem forog ki a maximális fordulatáig, egy hosszabb áttétellel meg pláne nem.
Én azt javasolom, hogy használd a motor így, ahogy van, a 44 ezer kilomélter nem kevés, nem nyúlnék már hozzá tuning célzattal. Használd tanulómotornak és anyagilag is jobban jársz, ha aztán egy másik motort veszel, nem ezzel járod végig a tuning rögös, buktatókkal teli útját, ami mindig nagy összegbe kerül a legvégén.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.