no

A lóerő vajon mi?

2008.02.28. 09:26

Szia!

Érdeklődnék, miért adódik két összetevőből a motor ereje? A lóerőből és a nyomatékból. S miért van az, hogy a V motorok nyomatékosabbak a soros motoroknál?

üdv

Kedves Péter!

Milyen egyszerű kérdés, mégis sokan tapógatóznak sötétben a témával kapcsolatban.
A motor teljesítménye az időegység alatt végzett munka, ennek a W (watt) az SI szerinti mértékegysége, ez származtatott mennyiség, bizonyos paraméterek és változók szorzatából tevődik össze, amelyek egyik legfontosabb egysége a forgatónyomaték, melynek mértékegysége a Nm (newtonméter), ami szintén származtatott mennyiség… de most ne menjünk bele a középiskolás (általános iskolás?) fizikába, pedig imádom, hiszen mindennek a fizika az alapja, még egy pofonnak is. A nyomaték és a teljesítmény együtt jár, mint a Nap és a fény.
Gépészeti szempontból érdekesebb kérdés, hogy általában miért nyomatékosabb egy V elrendezésű motor, mint egy soros négyes. De mit nevezünk nyomatékosabbnak? A köz nyelve azt a motor nevezi nyomatékosabbnak, ahol kis fordulaton nagyobb teljesítmény ébred, nagyobb teljesítményt ad le (azaz nagyobba forgatónyomatéka alacsony fordulaton). Ezek általában a V-motorok és az egyhengeresek, de miért? A válasz elég prózai: a V-motorokat nem lehet akkora fordulatra járatni, illetve a nagyfordulatú V-motor nagyon drága, mert a fordulatot bíró nehéz alkatrészek drágák, a nagy erőt bíró könnyű alkatrészek meg még drágábbak…
Ezért a V-motorokat középtartományra hangolják, oda, ahol általában az emberek használják. A soros motorokon kisebb tömegű alternáló alkatrészek vannak, nem olyan igényes az anyagminőségre, nagyobb fordulatra lehet méretezni, így azokat célszerűbb fordulatra és teljesítményre hangolni, mint nyomatékra. Eltérő példák lehetnek, van nyomatékos négyhengeres és forgós V2-es is, ahogy egyéb magyarázata is van, hajtókar/hajtórúd arányok, furat/löket arány stb. A motortervezés nem menedzser szakos mérnök ifjaknak a szakiránya…

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.