A lóerő vajon mi?
Szia!
Érdeklődnék, miért adódik két összetevőből a motor ereje? A lóerőből és a nyomatékból. S miért van az, hogy a V motorok nyomatékosabbak a soros motoroknál?
üdv
Kedves Péter!
Milyen egyszerű kérdés, mégis sokan tapógatóznak sötétben a
témával kapcsolatban.
A motor teljesítménye az időegység alatt végzett munka, ennek a W
(watt) az SI szerinti mértékegysége, ez származtatott mennyiség,
bizonyos paraméterek és változók szorzatából tevődik össze, amelyek
egyik legfontosabb egysége a forgatónyomaték, melynek mértékegysége a
Nm (newtonméter), ami szintén származtatott mennyiség… de most ne
menjünk bele a középiskolás (általános iskolás?) fizikába, pedig
imádom, hiszen mindennek a fizika az alapja, még egy pofonnak is. A
nyomaték és a teljesítmény együtt jár, mint a Nap és a fény.
Gépészeti szempontból érdekesebb kérdés, hogy általában miért
nyomatékosabb egy V elrendezésű motor, mint egy soros négyes. De mit
nevezünk nyomatékosabbnak? A köz nyelve azt a motor nevezi
nyomatékosabbnak, ahol kis fordulaton nagyobb teljesítmény ébred,
nagyobb teljesítményt ad le (azaz nagyobba forgatónyomatéka alacsony
fordulaton). Ezek általában a V-motorok és az egyhengeresek, de miért?
A válasz elég prózai: a V-motorokat nem lehet akkora fordulatra
járatni, illetve a nagyfordulatú V-motor nagyon drága, mert a
fordulatot bíró nehéz alkatrészek drágák, a nagy erőt bíró könnyű
alkatrészek meg még drágábbak…
Ezért a V-motorokat középtartományra hangolják, oda, ahol
általában az emberek használják. A soros motorokon kisebb tömegű
alternáló alkatrészek vannak, nem olyan igényes az anyagminőségre,
nagyobb fordulatra lehet méretezni, így azokat célszerűbb fordulatra és
teljesítményre hangolni, mint nyomatékra. Eltérő példák lehetnek, van
nyomatékos négyhengeres és forgós V2-es is, ahogy egyéb magyarázata is
van, hajtókar/hajtórúd arányok, furat/löket arány stb. A motortervezés
nem menedzser szakos mérnök ifjaknak a szakiránya…
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.