Tuning Hornet külföldön
Tisztelt Motordoktor!
Az alábbi kérdéssel fordulnék Önökhöz:
Két éve vásároltam egy 2005-ös 600-as Honda Hornet motorkerékpárt, amit a tavalyi évben egy Leo Vince EU normás kipufogó dobbal szereltettem fel. A dobhoz mellékelt összekötő cső nem tartalmaz katalizátort, a dobot viszont kivehető furulyával látták el. Szeretném megkérdezni, hogy a nyugati országokba látogatva (pl.: a "szigorú" Ausztria) származhat-e gondom a katalizátor hiányából.
Ha jól tudom, akkor Magyarországon motorkerékpárokra nincs zöldkártya, csak nem tudom, hogy ha külföldre látogatok, akkor a magyar, vagy külföldi emissziós szabályok vonatkoznak-e rám (a hangtompító furulyát természetesen behelyezném a "határ" átlépése előtt.)
Ha megállít a "hatóság" és szabálytalanságot követek el az eltávolított katalizátorral, akkor milyen büntetésre számíthatok? (két éve egy vitathatóan kopott hátsó gumi miatt a helyszínen levették a rendszámomat és addig nem adták vissza, amíg új abroncsot nem vásároltam a motorkerékpárra) Én úgy gondolom, ha esetleg büntetést is kapok, a forgalomból történő kivonás veszélye nem fenyeget, hiszen ezzel a közlekedést nem veszélyeztetem ("legfeljebb" a környezetet károsítom).
Várom szíves válaszát és állasfoglalását a fentebb említett kérdésemmel kapcsolatban.
Üdvözlettel:
mikes
Kedves Mikes!
Szigorúan véve a dolgot a járművel úgy lehet a közúti forgalomban
részt venni, ha a jármű teljes egészében megfelel a homologizációs
okmányainak, a gyártó által kiadott COC (Certificate of Conformity)
megfelelőségi nyilatkozatnak. Mivel ez a nyilatkozat tartalmaz zaj- és
károsanyag-emisszióra vonatkozó adatokat, a jármű ennek csak gyári
állapotban, katalizátorral felel meg, következésképpen ha ezeket az
adatokat nem teljesíti akkor a közúti forgalomban nem vehet részt.
A helyzet azért nem ennyire gázos, mert az osztrák rendőrség is
csak ritkán ellenőriz ilyeneket az országút szélén, azonban a hangos
kipufogóra és a kopott gumiabroncsra harapna, azonnal észreveszik és
szigorúan járnak el, ahogy nagyon szigorúan járnak el a módosított
világító és jelzőberendezésekkel (kis index, xenonlámpa), továbbá a nem
megfelelően (ferdén, „koszosan”) felszerelt rendszám esetében is.
Ha esetleg mégis mérésre kerülne a sor és a motor nem megfelelő,
akkor az osztrák hatóságok az ottani szabályok szerint fognak eljárni,
rossz esetben akár azonnali forgalomból kivonással.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.