Sosem kopik be a fék?

2008.03.14. 09:48

Tisztelt Motordoktor!

A családban már több mint négy éve használunk kisebb-nagyobb megelégedéssel egy Keeway Superlight-ot. Mikor megvettük, nem számítottunk rá, hogy hibátlan masinába ruházunk be, de mivel van otthon autó- és motorszerelőműhely, sikerült befejezni a gyárban félbehagyott összeszerelést (laza csavarkötések, rosszul beállított váltórudazat, stb.). Új korától kezdve van azonban egy nagyon zavaró tulajdonsága: az első fék adagolhatatlan, hirtelen lassít. Eleinte vártuk, hogy majd ha a tárcsa és a betétek bekopnak, javulni fog a helyzet, de 10000 km-en túl is balesetveszélyes az első fék (nem ez a fő jármű a családban, azért került bele eddig ilyen kevés kilométer). Kérdésem, hogy típushiba-e, illetve, hogy jobb minőségű fékbetétekkel (valamelyik Yamaháé szerintem jó kell, hogy legyen rá, mert nagyrészt arról másolták) orvosolható-e vagy valahol máshol kell megszüntetni a hibát? Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel:
Szögyéni László

Kedves László!

Konkrétan nem tudom, hogy ennél a tipusnál ez mennyire jellemző, azonban az ilyen jellegű hirtelen fogó, rosszul adagolható féknél több lehetőség is van az orvoslására. Az egyik, hogy megpróbálunk más gyártótól szerezni hozzá fékbetétet, amely más komponensekből van, valószínűleg máshogy is fog viselkedni. Például ha gyárilag szinterbetét van benne, akkor organikusat, vagy fordítva. Ez általában szokott javulást hozni, mert a különböző betétek különböző hatékonysággal fognak az adott tárcsán.
A másik oka a nagyon kis érintésre viszonylag hirtelen fogó féknek, ha a betét a vezető stifteken vagy a nyereg vezetőiben többet tud mozogni, mint az az elcsúszásához feltétlen szükséges, ilyenkor az első kis érintkezésre a tárcsa megbillenti, mintegy befeszíti a betétet, és a fékhatás hirtelen, egy csúccsal kezd felépülni. Óvatos fékezéskor hirtelen kezd fogni erre azt szokták mondani, hogy a fék „bekap”. Ezen nagyon nehéz segíteni, az egyik megoldás (enyhítés) az lehet, ha a betét ráfutó élét egy kicsit reszelővel lereszeljük, egy kb. 0,5-1 mm-es lekerekítést teszünk rá. Ekkor várhatóan a betét az első érintkezéskor nem fordul be, nem feszül meg. Ártani ezzel nem ártunk, egy próbát megér.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.