Fél éves motor nem indul be

2008.03.17. 02:35

Tisztelt Motordoktor!

Nem régóta vagyok motoros, és máris szembesültem az első igen komoly problémámmal. A motorom egy Suzuki DL650A-s. 2007.06 havi. Tehát szinte még meleg olyan új. Túl vagyok, vagyis még a tél beállta előtt túl voltam az első szervizen is, eddig nem is volt probléma. Utána kezdődtek a gondok. Néha nem akart beindulni, hiába indítóztam, nem is reagált rá. Aztán kicsit később meg beindult, de ha leállítottam elképzelhető volt, hogy megint nem fog indulni. Felhívtam a kereskedőt akitől vettem, hogy meghalt az önindító, vagy valami, de ő azt mondta, hogy az önindítóval nem lehet semmi baj, csak az aksi lehet lemerülve, töltsem fel, vagy bikázzam be. Kicsit fura volt, hogy 3 hónapos motorba meghal az aksi, főleg úgy, hogy minden nap használom, de gondoltam, biztos jobban tudja. Kivettem hát az aksit, és feltöltettem. Állítólag, az aksi nem volt lemerülve, sőt szinte tökéletes állapotban került töltésre, de azért rajta volt egy éjszakát. Múlt héten, amikor visszaszereltem az aksit, és megpróbáltam elindulni, nem meglepve tapasztaltam, hogy ugyanúgy nem indul. Gyújtás, világítás minden van, csak amikor indítózok, egyszerűen nem reagál rá. Tudom, hogy ehhez szakember kell, meg nem is akarom házilag bütykölni, a kérdésem csupán az, hogy ön szerint mi lehet a kiváltó ok, mit nézessek meg, hogy még egyszer ez ne fordulhasson elő?

Előre is köszönöm.
Tisztelettel: Krisztián

Kedves Krisztián!

Diagnosztika hiányában szinte csak tippelni tudok, hogy mi lehet a probléma, illetve bizonyos dolgokat a korábbi tapasztalatok alapján valószínűsíthetünk, ahogy a márkakereskedő is valószínűsítette, hogy az indítómotor nem lehet rossz.
Legelőször az akkumulátort kellene megvizsgálni terheléses kapocsfeszültség tekintetében. Előfordulhat új akksinál is, a túltárolt akkumulátorok esetében még inkább, hogy a kapacitásuk olyan alacsony lesz, hogy annak ellenére, hogy a névleges kapocsfeszültség akár 12 V felett is van, az indítógomb megnyomásakor a terhelt kapocsfeszültség akár 7-8 V-ra is visszaesik, ilyenkor már át sem fordítja a motort. Ez egyértelműen akkumulátor hiba, a következő lépés, hogy a töltést már fel sem veszi…
Nem tudom, hogy mit értesz az alatt, hogy indítózásra nem reagál, hogy nem forgat az indítómotor, ez lehet egyéb elektromos probléma is, (relé, indítómotor tápárama stb.) vagy forgat, de a motor nem akar elindulni, ez pedig akár egyéb elektromos hiba, pl. gyertya- vagy trafó-, illetve benzinellátási probléma is lehet, ami néha jelentkezik, néha nem.
Sajnos neked is azt tudom javasolni, amit szoktam ilyen esetben, hogy mindenképpen szakemberrel nézesd át a motort, ne próbáld otthon javítgatni. Az esetleges szakszerűtlen javításnak akár garanciavesztés is lehet a következménye.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.