Elég áram van a motorban?
Szia Doki!
A motorkerékpár elektromos rendszerével kapcsolatban merült fel bennem egy kérdés, amire szeretnék megbízható, "szakértői" választ kapni.
A vasam egy Honda CB1300, aminek akkumulátorjára (biztosíték közbeiktatásával) szereltem egy szivargyújtó aljzatot. Elsődleges feladata a GPS ellátása. Van azonban egy "tescós" autópumpám, ami szivargyújtóról "megy" és könnyedén elfér az ülés alatti rekeszben. Ez egy országúti defekt során jó szolgálatot tehetne. Félek azonban kipróbálni, mert nem szeretném túlterhelni gépem elektronikáját.
Kérdésem annyi, hogy használható-e biztonságosan?
A pumpa adatai: 12V, 10 A, (made in China)
Köszönettel:
István
Kedves István!
Az adatok alapján azt látom, hogy a pumpa mintegy 120 W-os, ez
azt jelenti, hogy amikor a megy, olyan, mintha két H4-es izzót égetnénk
folyamatosan az akkumulátorra kapcsolva. Ez viszonylag hamar lemeríti
az akkumulátort, de valójában a motor elektromos rendszerében nem tesz
kárt. Ilyen esetben javasolt a motort járatni és úgy működtetni ezt a
pumpát, hogy az akksi ne merüljön le olyan gyorsan. Az igazsághoz
hozzátartozik, hogy a töltés energiamérlege így is közel nulla, vagy
akár negatív is lehet, viszont úgy sem működtetjük a pumpát annyi
ideig, hogy az akksit teljesen leszívja. A kerék felpumpálására lesz
elég teljesítmény.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.