Kén vagy ólom kell a benzinbe?

2008.03.21. 10:37

Kedves Motordoktor!

Hosszú kihagyás után néhány éve újra motorra ültem. Jó egy éve egy új Yamaha TDM 900 ABS boldog gazdija vagyok és sikerült számomra ideálissá tenni mindenben (üléspozíció, kormánymagasság, szélvédelem).
Most 7000 km van benne és szeretném minél tovább megelégedéssel használni. A lehetőségekhez képest kíméletesen bánok vele és igyekszem "minden jót" megadni neki.
Az üzemanyaggal kapcsolatban kérném a tanácsodat. Jelenleg ólommentes 95 oktánszámú benzint használok. Hosszútávon segíthet-e, ha áttérek ennek az üzemanyagnak a kénmentes változatára, vagy esetleg ennek a fajta motornak "szüksége" van a kénre, mint a régieknél egyik másiknak az ólómra, vagy az ólompotló adalékra? Jelenthet-e előnyt ennek az üzemanyagnak a használata, vagy többet árt, mint használ?

Válaszodat várva,
Üdvözlettel:
Puskás János

Kedves János!

A kénmentes vagy csökkentett kéntartalmú üzemanyag két okból is hasznos: az egyik a kisebb károsanyag-kibocsátás, ez mindenképpen hasznos, azonban a motorüzemre is jó hatással van. A kéntartalom a motorban az égés során a kenőolajat savassá változtatja, a motorolaj lúgosságot biztosító adalékoltságát csökkenti. Ha a kenőolaj kémhatása savassá kezd válni, a többrétegű siklócsapágyakban csapágykorróziót, a könnyűfém hengereknél (pl. nikasil rétegű henegreken) pedig kémiai kopást okoz.
A benzinüzemű motoroknál a kénnek nincs olyan kenő szerepe, mint a dízelüzemű motorok adagolóinál, következésképpen itt tulajdonképpen káros hatása nincs. Az egyetlen káros hatása a pénztárcánkra van, mert a magasabb előállítási költséget az olajtársaság tovább hárítja a végfelhasználóra, a kormány pedig ezt nem kompenzálja kisebb adóteherrel. A kénmentes tüzelőanyag általában drágább.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.