Az üzemi hőmérsékleten innen és túl
Szia
S. Krisztián vagyok, nemrég vettem egy SUZUKI TL 1000 R -t és két, számomra új problémával találkoztam .
Az első az lenne, hogy a hűtőventillátor csak 104 Celsius foknál kapcsol be és akkor is rövid időre 10-20 másodpercre, és aztán lassan kúszik tovább a hőfok. Azután 106-nál újabb 10 másodperc és így tovább. A termosztát 88 foknál nyit (szerintem) mert utánna egy kis időre elindul a hőfok lefelé úgy kb.4- 5 fokot. Ami a digitális kijelzőn jól olvasható.Ha folyamatosan tudok menni akkor a víz nem melegszik nagyon 80-90 fok, de ha meg kell állnom a lámpáknál akkor elindul felfelé. Lehet, hogy ez normális de engem a 100 fok fölötti érték nagyon zavar. A hűtőfolyadék fagyálló + desztillált víz keveréke. Lehet a vízhőfok jeladón állítani, hogy hamarabb kapcsoljon a ventillátor? Vagy csere?
Mert félek, hogy megfőzőm a motort . 106 fok fölé még nem engedtem, mindig leállítom, de ez így nem élet :) Mire belemelegednék a motorozásba jön a kényszerpihenő. Az előző mocim egy GS 500-as volt de az nem vízhűtéses.
A másik kérdésem az lenne, hogy lehet-e valahogy szegényíteni a keveréken, mert a kipufogó gáz elég benzinszagú. De ez injektoros és nem karburátoros. Azaz csak computeres beállítás lehetséges?
Előre is köszönöm a válaszodat és bocs a hosszú levélért.
Kedves Krisztián!
Nem kell elkeseredni, ha a víz 100 fok fölé megy, egyes
motoroknál már kimondottan a 110-115 fok üzemi hőmérséklet a cél
részterhelésen, és teljes terhelésen szorítják vissza 100 fok
környékére elektronikusan vezérelt termosztáttal.
Azonban nem szabad elbagatellizálni a dolgot, mert a motor
túlmelegedése valóban semminek nem tesz jót. Először azt kell
megvizsgálni, hogy a vízszint rendben van-e, illetve a vízpumpa
rendesen keringet-e.
Zavaró lehet, hogy a vízhőfok jeladója nem ott van, ahol a
ventilátor kapcsolója és így nem azt az értéket mutatja, ahol a
ventilátor bekapcsol, hanem magasabbat.
Én azt mondom, ha az ellenőrzések során minden rendben van, a
hűtőrendszer a vizet nem tolja kifelé, semmi forrásra utaló jel nincs,
akkor nem kell aggódni, a motor hőfoka megfelelő. Ha nem állítod le és
a motor kicsit megforr, a vizet kezdi kifelé tolni, akkor viszont
valami valóban nem tökéletes, a diagnosztika pedig a szerviz feladata.
A keverék szegényítése nem otthoni feladat, műszeresen lehet
állítani, esetleg más injektortérkép feltöltésével (nem ismerem
pontosan a TL-R-t), de ezt mindenképpen előzze meg egy átnézés, majd
valós kipufogógáz-teszt, akár terhelésen egy fékpadon, mert a
„kipufogógáz elég benzinszagú” akár lehet egy rosszul működő
gyújtógyertya okozta tökéletlen égés is.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.