Örvénylik a menetszél
Szia Doki!
Van egy 2002-es évjáratú Yamaha Fazer 1000-es motorom, nagyon meg vagyok vele elégedve, egyedül a menetszél keseríti meg az életem. Autópályán 120 fölött nagyon zúg a sisakom. Sisakfronton pedig már megtettem amit lehet. A régi Grexet lecseréltem egy Shoei XR 1000-re, sőt még vásároltam hozzá opcionális tartozékként hangtompító gallért, amely javított is a hanghatáson, és 20 km/h-val feljebb vitte a zajszintet. A motort már túraplexivel vásároltam, és a 172 cm-es magasságommal nem vagyok egy hórihorgas alkat sem. Az okozza a fejtörést, hogy ha felemelkedek az ülésről elcsendesedik, ha visszaülök a szélcsatornába amit a plexi képez felhangosodik a zaj. Két alternatívát látok: egyik a gyári, rövidebb plexi, a másik egy púpos formájú sportplexi. Ön melyiket javasolná?
Várom válaszát:
Üdvözlettel: Róbert
Kedves Róbert!
Ezzel a problémával sokan küzdöttünk már, én magam is,
természetesen egy másik motor esetében, de a probléma ugyanaz: a
szélterelő örvénylést kelt, amelyek - ha a sisak belekeveredik -
különféle zúgást, hubogást, a kellemetlennél is kellemetlenebb
zajhatásokat keltenek, amik egy hosszabb túra esetében szinte a
kibírhatatlanság határát súrolják.
A cél az, hogy ezekből az örvényekből a sisakot kivegyük, vagy
alá tegyük, vagy fölé vigyük. Érdemes a nyeregből felállva próbálgatni,
hogy milyen magasan van az a pont ahol már tűrhető az örvény zaja, ha
ezt a magasságot megnézzük, akkor lehet elképzelésünk róla, hogy a
magasított plexi elég magas-e ehhez, illetőleg inkább alacsonyabbra
kellene terelni a levegőt egy alacsonyabb plexivel.
Megmondom, nekem inkább ez az utóbbi, alacsonyabb plexi jött be,
mert nem volt olyan magas plexi, ami elég magasra terelte volna a
szelet. Az alacsony plexi esetében a sisak örvénymentes levegőben volt,
nem zúgott és az addig túrákon állandóan használt füldugót is
elhagyhattam.
Szerintem neked is az alacsonyabb plexi kellene, a zavaró szelet
a mellkasról az is eltereli, a sisak pedig örvénymentes térbe
kerül.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.