Gyári dugó vagy gyártott dugó?

2008.04.01. 00:13

Üdv

Tavaly vettem egy Honda XL600-ast A próbaúton láttam rajta, hogy nem az igazi, csörgött, de mivel 400 km-t utaztam érte - és nem is volt nagyon drága - megvettem!
Nem szedtük szét addig, amíg nem volt nagyobb baja (300 km után kinyomta a hengertalp tömítést). Széthúztuk a blokkot, hogy meg tudjuk, mi baj van még vele. Nem sorolom fel, mert sokáig tartana...a lényeg az, hogy minden amit eddig kicseréltem rajta - kipufogószelep, szimering - az jó, de van valami amiről sokan vitatkoznak, hogy jó vagy nem jó.
A hengert elvittem megfurattatni. Új gyűrű (Ford autógyűrűket kapott), csapszeg, ezek mind jó minőségűek... de a dugattyú öntött és nem kovácsolt. Ha jól tudom az MZ-be elmegy, de nem a legjobb egy ilyen motorba, ahol ekkora nyomás van. Akár fel is robbanhat vagy egy nyár alatt elkophat. A kérdésem tehát az, hogy ne rakjuk össze így és próbáljunk szerezni bontott dolgokat vagy ez is jó, de csak ha "nagypapásan" megyek vele? Akinél csináltattam az jó esztergályos, az ő pontosságában és munkájában megbízok, csak tartok attól, hogy nem ér semmit a pontosság, ha nem jó az anyag minősége.

Válaszát előre is köszönöm
Üdv:Attila

Kedves Attila!

A motorok nagy részében öntött dugattyú van, csak néhány esetben alkalmaznak szériamotorban kovácsolt dugattyút, úgyhogy ez nem lehet probléma. Az XL 600-as nem az a motor, ami a dugattyúval szemben olyan nagy igényeket támaszt.
Nem értem igazán, hogy akkor a dugattyút hagytátok, vagy az is cserélve lett, de jobban jártok, ha a gyári még nem nagyon kopott és azt hagyjátok bent. A dugattyú gyártása olyan dolog, amit még nagyobb gyárak is specialistákra bíznak, nem csoda, hogy a világon kb. 3-4 gyár látja el a gyártók 80%-át dugattyúval. A rosszul táguló dugattyú a nagy hőmérsékleti tartományban működő léghűtéses motorban hajlamos megszorulni, a nem megfelelő ötvözőkkel készített dugattyú vagy nehéz, vagy gyenge. A nehéz dugattyú a forgattyús mechanizmust terheli túl, a gyenge pedig megreped és hasonlóan nagy motorkár, sőt közvetlen balesetveszély lesz a következmény. Ezzel nem érdemes kockáztatni.
A dugattyút meg kell mérni a szoknya alján, a tetején és a csapszeg magasságában is, a legnagyobb illesztés ne legyen nagyobb 1 tizednél, a legkisebb pedig ne legyen 5 század alatt, mert esetleg megszorul.
A nagyobb illesztés teljesítményvesztést és hangosabb üzemet okoz, de komolyabb baj nem lesz vele, a kisebb illesztés lehet problémás, pláne, ha a dugattyú nem gyári.
Én mindig azt mondom, hogy jobb a kicsit kopott gyári, mint a pontosan illesztett utángyártott vagy más modellből befaragott dugattyú.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.