Sportmotor fék nélkül

2008.04.01. 23:20

Üdv

Az alábbi problémával fordulok Önhöz: 2005-ben, 0 km vettem egy Yamaha R1- est. Az egyetlen igazán zavaró problémája a fékhatás. Átülve más japán sportmotorra, és azokkal összehasonlítva kimondottan siralmas. Sem nem elég harapós, sem az ereje nem meggyőző. Első körben kicseréltem a betétet Ferrodo Sinter St-re. Semmi változás. Aztán vettem rá Spiegler fém fékcsövet, szintén semmi. Végül rászántam magam és kicseréltem a gyári 16 mm főfékhengert egy 20 mm Magura radial 195 re. Semmi pozitív változás nem történt. Biztos nem légtelenítési hibája van, mert a fékkar kb. 3 - 4 mm után kő kemény. A tárcsák szinte még újak, hiszen a motorban összesen 9 000 km van. Már csak a munkahengerek maradtak gyáriak, de azok cseréje igazán nem egyszerű, hiszen ha jól tudom sem a Tokico sem a Nissin féknyergek furattávolsága nem kompatibilis az R1 Sumitomo nyergével. Kissé tanácstalanná váltam.

Üdvözlettel
Csus Mirkó


Kedves Mirkó!

Kicsit meglep a dolog, mert az R1-eseknek az első féke a legjobbak közül való. Az egy darabból forgácsolt, külső szerelésű dugattyús féknyergek merevek, és a fékhatás jól adagolható, ha élhetek ilyen képzavarral.
Első körben azt kellene eldönteni, hogy egy másik R1-es féke ilyen-e, egyedi hibáról lehet szó, vagy pedig az Ön szubjektív ítélete szerint rossz a fék, esetleg valami Brembo GoldLine versenyfékhez hasonlította…
Ha a másik azonos fék is ilyen, akkor nem hibáról beszélünk, hanem konstrukciós sajátosságról, akkor a fékhatás növelése szerkezeti elemek cseréjével lehetséges, ebben nem tudok tanácsot adni, egy-egy nyílt pályanapon biztos sokan futnak módosított fékkel, tudják hogyan lehet rátenni másik nyerget, esetleg másik féktárcsát, vagy mi a profi kombináció főhenger, tárcsa, betét vonatkozásában, kell-e villapapucsot cserélni.
Ha viszont egyedi hiba van, akkor érdemes leellenőrizni a még nem cserélt féknyergeket, vajon könnyen mozognak-e a dugattyúk, nem feszülnek-e be, a belső és külső betét is mindkét oldalon egyenletesen indul el és mozog-e.
Nem bonyolult szerkezet, sok hibája nem lehet. Ezt, mint utolsó lehetőséget gondoltam, ha ez is rendben van, akkor ez a fék bizony ilyen.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.