Kopott olajgyűrűkkel

2008.04.09. 08:28

Kedves Doki!

Remélem, belátható időn belül tudsz foglalkozni a kérdéssel, sajnos eddig nem volt szerencsém. Szóval egy újabb, öreg motorral kapcsolatos kérdésözönt tennék fel, egészen pontosan egy Suzuki GS650GD az alany, 1983-ból. A baja valójában csak a mértéktelen olajfogyasztás - 20W50-es Motult tettem bele, de az 1L/1000 km értéknél nem nagyon nagyon megy lejjebb. Több dolog is érdekes viszont: szaga van csak, füstölni nem füstöl annyira, mint az ilyen olajégetés mellett várható volna; hidegen, sok állás után is egy-két fordulatra beindul, melegen épp csak a gombot kell megpöccinteni; alacsony alapjáratot is stabilan tartja; 5.5 liter benzinnnél nem eszik többet. És persze rendesen húz is, korához és súlyához képest meglepően fürge jószág. Az a kevés látható füstöt gázadáskor tapasztalom, ezért a szelepszár-szimmeringeket kizárnám, meg ez egybevág az előző tulaj állításával is, aki szerint az egész hengerfej komplett felújításon ment keresztül egy éve.

A kérdés tehát az lenne, hogy mennyi esély van arra, hogy csak az olajlehúzó gyűrűk koptak el, és cseréjükkel valamelyest javulna a helyzet? (A motorban óra szerint 60000 km van, külső jegyei alapján még hihető is, nagyon szépen egyben van.) Igazából addig nem akarnám szétszedni, alkatrészt rendelni, amíg nem vagyok biztos a kimenetelben - meg nem is szeretnék beruházni még egy hengerfejtömítésbe sem feleslegesen. Adalékolni nem merek, hiszen mi van, ha hazavágja a kuplungot?

És végül, ha lelkesen utántöltöm az elégett olajat, esetleg a Motul helyett megpróbálok más márkájút, elfuthat még így pár ezer kilométert?

A választ előre is köszönöm!
Tamás

Kedves Tamás!

Sajnos a 60 ezer km önmagában is elég ahhoz, hogy az olajfogyasztás elérje a gyár által általában megadott 1 liter / 1000 km maximumot. A rossz hír az, hogy egyszerűen, olcsón nem igazán lehet tenni ellene semmit, mert az olcsó megoldások ilyen esetben sem bizonyulnak tartósnak vagy jónak.
Az égéstérbe két módon is bejuthat az olaj: a karter visszaszellőzésen keresztül a szívóoldalra, valamint a gyűrűk mellett a hengerfalon keresztül, de azért én a hengerfej-felújítással kapcsolatban sem lennék teljesen biztos, és nem azért mert az eladó esetleg valótlant állított, hanem egy szelepszár-szimmering-csere általában nem jelent megoldást, ha a szelepszárak vagy vezetők kopottak. Egy korrekt hengerfej-felújítás pedig majdnem kétszer meghaladja a motor piaci értékét…ritkán szokták így megcsinálni.
Mivel a motor egyébként jó, jól indul és jól is megy, én megpróbálkoznék valami másmilyen olajjal, mert adott viszkozitási osztályon belül (SAE 20W-50) is lehetnek eltérő tulajdonságú, illékonyságú stb. olajak és nem lenne csoda, ha egy másik olajjal az olajfogyasztás esetleg csökkenne. Nyilvánvalóan nem ez lesz a végső megoldás, de még pár ezer kilométerre mérsékelheti az olajfogyasztást, és ez már célt jelenthet. Esetleg egy égéstér-tisztító benzinadalék talán segítene, ha valamelyik gyűrű meg van tapadva. Egy próbát ez is megér, hátha...
A megnyugtató megoldás a motor felújítása lenne, de a hengerek rendbetétele nem elég, ilyenkor a csapágysorhoz is hozzá kell nyúlni, az ilyen jellegű beavatkozásnak a költsége nem kicsi.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.