Tanácstalan vagyok, 5000-től éled
Kedves Motordoktor!
Van egy 1994-es Honda NX 650 Dominatorom, és gondoltam tuningolom kicsit a vasat. Került rá egy nyitott dob ( de DB-killerrel a végében), és egy K&N légszűrő. Mivel sok helyen olvastam h. ha a felsorolt dolgokat kicserélem a motoron, illik egy Dynojet kitet venni a motorba. Hát vettem, és bele is raktam a motorba, igaz nem teljesítménymérő padon, hanem ahogy a leírásban volt, úgy állítottam be a karburátort. De sajnos nagyon nem vagyok megelégedve most a motorral. Valami nagyon nem stimmel vele. Alacsony fordulaton nagyon jól veszi a gázt, hirtelen meg is ugrik a motor, de aztán érezhetően visszaesik a teljesítmény, hiába húzom rá a gázt még jobban, még meg is torpan a motor tőle. Aztán kb. 5000-től feléled és elkezd megint húzni. Egyedül 5000-től erősebb a motor mint gyári korában azalatt gyengébb sokkal. Teljesen tanácstalan vagyok már. Álllítottam a síbertűn, adtam neki több benzint, de semmi javulás. Most a nagyobb fúvókán gondolkodom hátha segít.
A gyertyaszinem sem a legjobb szerintem, mintha túl világos lenne.
Szerinted mit lehetne tenni, tovább variállni a karburátort, vagy a sportlégszűrő helyett venni gyárit, vagy a kipuffogóval van valami gond?
Válaszodat előre is köszönöm:
Kiss Péter
Kedves Péter!
A sportlégszűrő és a kipufogó olyan elem a rendszerben, amitől
igenis függ a teljesítmény, de akár vele, akár nélküle is be lehet a
motort úgy állítani, hogy a teljes fordulatszám-tartományban a
motorüzem megfelelő legyen, ne torpanjon, és a teljesítményleadása
megfelelő legyen, még ha nem is a maximum, ami kihozható belőle.
A leírtak alapján én arra gyanakszom, hogy a
karburátorbeállítások nem megfelelőek, a világos gyertyaszín is szegény
keverékre utal.
Az ilyen kitekhez melléket leírás egy olyan alapbeállítást ad,
amely a tapasztalatok szerint működőképes, és általában a legjobb
teljesítményt nyújtja. Viszont minden motor más, egyik nagyobb
futásteljesítményű, a másikban a karburátor kopottabb, a harmadikban a
szelephézagok nincsenek a megfelelő értéken, ezeknél az optimális
beállítás eltérhet.
Az általános paraméterek ellenőrzése után (szelephézag,
gyertyahézag, szűrő tisztasága, tömítettség stb.) én megpróbálnám a tűt
eggyel feljebb tenni, mert a részterheléses üzemet ez határozza meg, ha
felül megy, akkor a főfúvóka talán rendben van. Ha ezzel javul, akkor
ebben az irányban kell továbbmenni, talán egy másik kúposságú (más
számú) tű megoldást jelenthet.
Talán 5-tel nagyobb főfúvókát is érdemes lenne belepróbálni, nem
vagyok benne biztos, hogy a felső harmad tökéletes.
Általánosságban elmondható, hogy ha az alsó harmad
fordulatszámban van a hiba akkor azt az alapjárati rendszer és a
levegőcsavar befolyásolja, középtartományt a tű alakja és helyzete, a
felső tartományt pedig a főfúvóka.
Ebből kiindulva keresgetném a hibát, így dúsítanám a
karburátort.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.