Tanácstalan vagyok, 5000-től éled

2008.04.10. 00:40

Kedves Motordoktor!

Van egy 1994-es Honda NX 650 Dominatorom, és gondoltam tuningolom kicsit a vasat. Került rá egy nyitott dob ( de DB-killerrel a végében), és egy K&N légszűrő. Mivel sok helyen olvastam h. ha a felsorolt dolgokat kicserélem a motoron, illik egy Dynojet kitet venni a motorba. Hát vettem, és bele is raktam a motorba, igaz nem teljesítménymérő padon, hanem ahogy a leírásban volt, úgy állítottam be a karburátort. De sajnos nagyon nem vagyok megelégedve most a motorral. Valami nagyon nem stimmel vele. Alacsony fordulaton nagyon jól veszi a gázt, hirtelen meg is ugrik a motor, de aztán érezhetően visszaesik a teljesítmény, hiába húzom rá a gázt még jobban, még meg is torpan a motor tőle. Aztán kb. 5000-től feléled és elkezd megint húzni. Egyedül 5000-től erősebb a motor mint gyári korában azalatt gyengébb sokkal. Teljesen tanácstalan vagyok már. Álllítottam a síbertűn, adtam neki több benzint, de semmi javulás. Most a nagyobb fúvókán gondolkodom hátha segít.
A gyertyaszinem sem a legjobb szerintem, mintha túl világos lenne.
Szerinted mit lehetne tenni, tovább variállni a karburátort, vagy a sportlégszűrő helyett venni gyárit, vagy a kipuffogóval van valami gond?

Válaszodat előre is köszönöm:
Kiss Péter

Kedves Péter!

A sportlégszűrő és a kipufogó olyan elem a rendszerben, amitől igenis függ a teljesítmény, de akár vele, akár nélküle is be lehet a motort úgy állítani, hogy a teljes fordulatszám-tartományban a motorüzem megfelelő legyen, ne torpanjon, és a teljesítményleadása megfelelő legyen, még ha nem is a maximum, ami kihozható belőle.
A leírtak alapján én arra gyanakszom, hogy a karburátorbeállítások nem megfelelőek, a világos gyertyaszín is szegény keverékre utal.
Az ilyen kitekhez melléket leírás egy olyan alapbeállítást ad, amely a tapasztalatok szerint működőképes, és általában a legjobb teljesítményt nyújtja. Viszont minden motor más, egyik nagyobb futásteljesítményű, a másikban a karburátor kopottabb, a harmadikban a szelephézagok nincsenek a megfelelő értéken, ezeknél az optimális beállítás eltérhet.
Az általános paraméterek ellenőrzése után (szelephézag, gyertyahézag, szűrő tisztasága, tömítettség stb.) én megpróbálnám a tűt eggyel feljebb tenni, mert a részterheléses üzemet ez határozza meg, ha felül megy, akkor a főfúvóka talán rendben van. Ha ezzel javul, akkor ebben az irányban kell továbbmenni, talán egy másik kúposságú (más számú) tű megoldást jelenthet.
Talán 5-tel nagyobb főfúvókát is érdemes lenne belepróbálni, nem vagyok benne biztos, hogy a felső harmad tökéletes.
Általánosságban elmondható, hogy ha az alsó harmad fordulatszámban van a hiba akkor azt az alapjárati rendszer és a levegőcsavar befolyásolja, középtartományt a tű alakja és helyzete, a felső tartományt pedig a főfúvóka.
Ebből kiindulva keresgetném a hibát, így dúsítanám a karburátort.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.