Eséstől horpadt rezóból folyik az olaj

2008.04.11. 01:19

Kedves Motordoktor!

Azzal a problémával fordulok hozzád, hogy van egy 2004-es KTM SX 125-ösöm amivel sikerült már kétszer úgy elcsúsznom úgy, hogy a motor a kipufogódobra dőlt rá. Így sikerült 2 horpadást okozni a szép krómozott gyári dobra... Ezért gondoltam rád, hogy talán sikerül valami jó tanáccsal ellátnod engem. A kérdésem az lenne, hogy hogyan lehetne kihúzatni a dobból azt a két horpadást? Sajnos, ami először keletkezett horpadás az olyan vészes, hogy a dob az összeillesztésnél oldalt kilyukadt és mindig folyik ki a dob oldalán az olaj. Szemmel nem észlelhető a lyuk, de mégis kifújja az olajat. Már gondolkodtam azon, hogy CO-val behegeszteni a lyukat és ráhegeszteni valami csavaranyát és azzal kihúzni, de attól tartok, hogy utána nagyon megég vagy lepattog a krómozott szín. Ahogy hallottam a 2T motoroknak elég nagy problémája ez. Ami még érdekelne, hogy ilyen horpadt állapotban a motor nem veszt-e az erejéből? Kérlek, segíts megoldani ezt a problémát nekem.

Válaszod előre is nagyon köszönöm.
Üdv.:Dani

Kedves Dani!

Igen az öblös rezonátor horpadása, pláne enduro- és krosszmotoroknál gyakori probléma. A pontosan méretezett, rezonancia frekvenciára hangolt dob kis horpadása is érezhetően megváltoztatja a motor karakterét, persze nem erősebb lesz tőle, nem veszi majd jobban a fordulatot, hanem éppen ellenkezőleg. Ha pedig repedt is, akkor ki is fúj, a helyzet még rosszabb.
A javításra nem túl sok módszer kínálkozik, a gyár természetesen ilyenkor cserét javasol. A ráhegesztéses és kihúzós módszer inkább csak vastagabb doboknál lehetséges, némely vékony tuningrezonátor annyira vékony anyagból van, hogy ez szinte nem lehetséges, azonban ezeket a dobokat leszerelve, a horpadás helyén megmelegítve, belülről pedig megnyomva sűrített levegővel a horpadás elég jól kezelhető. Ehhez persze szakember kell (ügyes karosszérialakatos, ezermester stb.), aki a horpadás környékét melegíti és kocogtatja, miközben belől jópár baros nyomás van a ledugózott rezonátor dobban. Ez minden esetben elszíneződést okoz, szépnek nem lesz szép, de a horpadás kijön és a dob a régi áramlástani viszonyokat, jó töltéscserét biztosít. És utána érdemes rátenni a több helyen is kapható, ráhajtogatható védőlemezt, ami pláne endurózás esetén nélkülözhetetlen. Ez a kis többletsúly sokat spórol nekünk…

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.