no

Magától megáll az első kerék

2008.06.06. 09:36

T.Doki!

A gondom a következő: a 2005-ös évjáratú (kifutott típusú) 2007-ben vásárolt Fazerem első kerekét a levegőben megforgatva, az szinte negyed fordulat után megáll. Tudom, hogy a szegecsekre szerelt féktárcsa mozgásának kell menet közben finoman "visszapofozni" a fékpofákat és azok gyengén, de folyamatosan súrlódnak. De ezt soknak érzem. Az egészre egy barátom hívta fel a figyelmem mert, feltűnt neki, hogy egy laza motorozás után teljesen lelilult mindkét első féktárcsám. Hozzátartozik a dologhoz, hogy elég régóta motorozok, ez a harmadik ugyanilyen motorom, elég jól ismerem. Azt is tudom, hogy erős igénybevételnél a tárcsa elszíneződhet. De attól tartok itt nem történt ilyesmi. Csak 9800km van a motorban, kiválóan fog a fék, egyébként is nagyon bejön nekem a típus. Imádom, Ő is engem. Talán az az egy dolog furcsa egy kicsit, hogy a tárcsákat finoman megkocogtatva nem hallom a többinél jellemző, kicsit csengő hangot. Olyan, mintha nem tudnának mozogni. Ja, és a szakszervízben szétszedték a fékeket, tisztítani sem nagyon kellett, szépen jártak a dugattyúk is. A tárcsákat akkor nem vizsgáltuk. Szerinted mit tegyek?

Válaszod előre is köszönöm!
Stefi

Kedves Stefi!

Én magam is találkoztam ezzel (ilyen) problémával több azonos új motor esetében, nevezetesen, hogy az egyik fékje nagyobb mértékban húzódik vissza, ezzel kevésbé fogva a tárcsát, mint azonos társának a féke.
A féknyeregben a dugattyú minimális visszahúzódását a tömítő gumigyűrűk és a főhengerben lévő karmantyúk rugalmassága biztosítja, amikor a nyomás megszűnik, tehát elengedjük a fékkart. Amennyiben ezek a rugózó elemek kicsit keményebbek, esetleg öregebbek vagy gyárilag eleve kicsit keményebbek (más beszállítótól érkeznek), akkor ez előfordulhat és bizony elő is fordul, hogy egyik motornak alapban működtetés nélkül is jobban fog a féke, mint a másiknak.
Ez egy bizonyos szintig normális, talán a „negyed fordulat alatt megáll” már éppen határeset. Megoldás lehet a féknyereg felújítása új tömítőelemekkel, illetve a főhenger karmantyúinak cseréje, természetesen tisztítással és a fékfolyadék cseréjével.
Méginkább erre utal, hogy a motor 2005-ös gyártású, de 2007-ben vásárolt, talán addig nem is működtette senki a féket. A hosszú állás a féknek sem tesz jót.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.