Csörög a KTM
Hello!
A következő kérdéssel fordulnék hozzád: nemrégiben vásároltam egy 2000-es évjáratú KTM 640 LC4-est, arról már sokat hallottam hogy ne várjak tőle a a japán motoroktól megszokott selymes járást, úgyszólván ezeknél természetes egy bizonyos szintű "csörgés". Nyilván ez a csörgés is előbb utóbb elér egy szintet, amikor már egészségtelen, és a túlzott kopás hallatja a hangját. Az én motoromnál az a helyzet, hogy hidegen abszolút zörejmentes, teljesen halk a blokk, viszont miután bemelegszik és megyek vele egy kicsit, akkor zajossá, "csörgőssé" válik. MIt gondolsz a jelenségről? Találkoztál már ezzel? Vajon az anyagok tágulásából adódik? Jellemző ez a KTM-ekre? Vagy általában más egyhengeresekre?
Válaszod előre is köszönöm!
Motoros üdvözlet
Kedves Róbert!
A melegedés közbeni hangosodás, a működési zajok felerősödése
természetes jelenség, aminek a magyarázata elsősorban a kenőolaj
viszkozitásának változása. Ahogy az olaj melegebb lesz, a viszkozitása
csökken így a kapcsolódó alkatrészek is nagyobb zajjal üzemelnek,
ráadásul a kenőolaj ezt nem is tudja annyira csillapítani, mint a
hideg, viszkózusabb olaj. A felmelegedés közben egyes illesztések
csökkennek, mások növekednek, ez is hangváltozással jár.
Elég jól imerem az LC4-es blokkokat, ezen blokkoknak a legnagyobb
zaját a kuplung és a váltó okozza. Ezen szerkezeti egységek illesztése
tudatosan nagyobbra van hagyva, hogy ha a motort extrém körülmények
között használják akkor se legyen a túlmelegedésből adódó befeszülés,
szorulás. Ennek a motornak az alapját egy sokszoros világbajnok
versenymotor képezi.
További zörejeket okoz ebben a blokkban, hogy a forgattyús
mechanika nagyon könnyű, könnyű a főtengely, kicsi a lendtömeg, hogy a
motor jól reagásjon a gázra, de ezért a blokk alapjáraton egyenetlenül
forog, csattogtatva a kuplung és a váltó nagyobb holtjátékait. Ez
tulajdonképpen a konstrukcióból adódó jellemvonás.
Azonban mindezek ellenére azt javasolom, hogy mutasd meg a motort
egy olyan szerelőnek, aki imeri ezeket a gépeket és hallott már ilyen
motorokat. Nem lenne jó, ha nyugodtan hátradőlnél és a hang egy kezdődő
hajtókar csapágyhibára utalna…
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.