Olajzabáló Burgman

2008.07.11. 02:13

Helló Motordoki!

Egy ismerősöm Suzuki Burgman 400 típusú motorján, az alapvető szervizeket mi szoktuk elvégezni, és az olajcsere periódusok között jelentős olajfogyasztást tapasztaltunk.
Számszerűsítve ez annyit jelent, hogy 5000 kilométeres futásteljesítményhez, mintegy 3 liter Castrol Actevo 10W 40 X-tra olaj párosul!
A motor 2004-es kiadású, garantáltan 23000 kilométert futott, (vegyesen város, illetve országút) és nagyon megkímélt állapotú. Az igazság az, hogy a japán technikákat ismerve, illetve a saját egyhengeres tapasztalataim alapján, ilyen kis futásteljesítmény mellett, nem is merek túlzott kopásra gondolni, ezért kissé tanácstalan vagyok.
Érdekes, hogy az üzemelés közben sem füstölést, sem olajfolyást, csöpögést, szivárgást nem találtunk.
Sokan mondják, hogy a motor elrendezése miatt lehetséges ekkora fogyás, de ez számomra nem túl biztató válasz.
Elképzelhető, ha mondjuk a motor nincs eléggé „hajtva”, ami ugye relatív, vagy bármi más okból, (pl. kokszolódás) az olajlehúzó gyűrű beragad?
Ennek a nézetnek szerintem ellentmond, hogy éppen a magas hőtűrő képesség, és a minél későbbi kokszolódás miatt ajánlja sok motorkerékpár gyártó ezt, a jóminőségűnek nevezhető olajat.
A kérdés az, hogy a motor megbontása nélkül, megállapítható a fogyás oka, gondolok Co. mérésre, vagy egyéb más praktikára, esetleg kísérletképpen megpróbálni 15 vagy 20W olajat?
Egyáltalán meg lehet találni valahol ennek a típusnak a Co. értékeit, a Suzuki szervizen kívül?

A válaszodat előre is köszönöm: Balogh Károly

Kedves Károly!

Ha a futásteljesítmény valóban ennyi, akkor is lehetséges gyűrűkopás, illetve előfordulhat, hogy a hengeren olyan kémiai korrózió keletkezett, amely a relatíve kis futásteljesítménnyel aránytalanul nagyobb kopást eredményezett. Ezt kideríteni megbontás nélkül csak kompresszió végnyomás méréssel vagy résveszteség méréssel lehet. Ezt mindenképpen javasolom elvégezni.
Az olajlehúzó vagy akár a kompresszió gyűrű megragadása is lehetséges, sőt az is lehetséges, hogy összeforogtak, noha ezek forgása általában nem jellemző. Viszont ha mégis összeforognak néha teljesítményben az üzemeltető észre sem veszi, de a megnövekedett kartergáz kihordja az olajat a szívóoldalra és ez is megnövekedett olajfogyasztást okoz.
A japán technika önmagában nem garancia arra, hogy a henger állapota 23000 km után hibátlan. Az üzemeltetési körülmények is okozhatnak nagyobb kopást vagy a levegőszűrőn át bejutó szennyeződés vagy idegen anyag is okozhat hengerfal sérülést vagy kopást.
Én mindenképpen egy kompresszió végnyomás méréssel kezdenék, utána pedig egy szénhidrogén mérés jobb képet ad az olajfogyasztásról, mint a co mérés. Ekkora olajfogyasztás esetén elég magas (300 feletti) HC értéket kell produkáljon a motor. A CO mérés inkább a keverékképzés minőségéről és a katalizátor hatékonyságáról ad képet, mintsem az olajfogyasztásról.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.