Szitál, ha nem dőlök előre

2008.07.15. 10:45

Üdv!

Nekem egy Suzuki DRZ400-asom (enduróm) van, és az a tapasztalat hogy kb. 100km/h felett elkezd szitálni az eleje, ha egy kicsit előrébb dőlök, akkor mérséklődik vagy teljesen elmúlik a szitálás, de 150 környékén már majdnem átesek a kormányom annyira előredőlök hogy az úton maradjak!
Ez normális, vagy valami probléma van a mocival? Mellesleg 100 kiló vagyok, és az előző tulaj nem lehetett több 75-nél, esetleg valami beállítás probléma lehet?

Kedves Zoltán!

Nagyon sokan keresnek meg ilyen jellegű problémával terepmotorok esetében.
Először is, ha a motor teljesen hibátlan, akkor sem annyira stabil, mint az alacsonyabb súlypontú, kisebb rugóútú utcai modellek, ha pedig még valami nincs is teljesen rendben, akkor ez a szitálás csak fokozódik, erősödik. Ezek a motorok nem 120-150 km/h sebességre vannak tervezve.

A szitálás, kormánylengés csillapítására a következőket javasolom:
1. Egy teljes ellenőrzés, kormánycsapágy beállítása, tisztítása, zsírozása, guminyomások ellenőrzése, kerékcsapágyak lógásának ellenőrzése
2. Első teleszkópszárak lógásának ellenőrzése, motor felbakolva, alul a tengelynél megfogva két kézzel, előre-hátra mozgatva. A szárak megvezető perselyeinek lógása egy kis kerék-kiegyensúlyozatlanságtól már berázza az elejét, szinte öngerjesztővé válik.
3, Hátsó rugóelőfeszítés növelése; amikor ráülsz a motorra, akkor a rugóút 1/3-át ülje össze csak. Ha ez ennél több, akkor a motor nagyon hanyattos lesz, ez befolyásolja az egyenesfutást, és kormánycsapkodást is okozhat. Egyébként ahogy mondod a testtömegedet, biztosra veszem, hogy feszíteni kell, a japán modellek olyan 70 kg-os emberre vannak beállítva.

Ha ezeket mind megcsináltad, akkor a kormányszitálásnak mérséklődni kell, esetleg meg is szűnni. Ne várj azonban sportmotoros stabilitást 120 felett, ahogy a sportmotorosok sem panaszkodnak, hogy patakon áthajtva leér az alja a motornak. Mindent a megfelelő módon és környezetben kell használni.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.