Szitál, ha nem dőlök előre
Üdv!
Nekem egy Suzuki DRZ400-asom (enduróm) van, és az a tapasztalat hogy kb. 100km/h felett elkezd szitálni az eleje, ha egy kicsit előrébb dőlök, akkor mérséklődik vagy teljesen elmúlik a szitálás, de 150 környékén már majdnem átesek a kormányom annyira előredőlök hogy az úton maradjak!
Ez normális, vagy valami probléma van a mocival? Mellesleg 100 kiló vagyok, és az előző tulaj nem lehetett több 75-nél, esetleg valami beállítás probléma lehet?
Kedves Zoltán!
Nagyon sokan keresnek meg ilyen jellegű problémával terepmotorok
esetében.
Először is, ha a motor teljesen hibátlan, akkor sem annyira
stabil, mint az alacsonyabb súlypontú, kisebb rugóútú utcai modellek,
ha pedig még valami nincs is teljesen rendben, akkor ez a szitálás csak
fokozódik, erősödik. Ezek a motorok nem 120-150 km/h sebességre
vannak tervezve.
A szitálás, kormánylengés csillapítására a következőket
javasolom:
1. Egy teljes ellenőrzés, kormánycsapágy beállítása, tisztítása,
zsírozása, guminyomások ellenőrzése, kerékcsapágyak lógásának
ellenőrzése
2. Első teleszkópszárak lógásának ellenőrzése, motor felbakolva,
alul a tengelynél megfogva két kézzel, előre-hátra mozgatva. A szárak
megvezető perselyeinek lógása egy kis kerék-kiegyensúlyozatlanságtól
már berázza az elejét, szinte öngerjesztővé válik.
3, Hátsó rugóelőfeszítés növelése; amikor ráülsz a motorra, akkor
a rugóút 1/3-át ülje össze csak. Ha ez ennél több, akkor a motor nagyon
hanyattos lesz, ez befolyásolja az egyenesfutást, és kormánycsapkodást
is okozhat. Egyébként ahogy mondod a testtömegedet, biztosra veszem,
hogy feszíteni kell, a japán modellek olyan 70 kg-os emberre
vannak beállítva.
Ha ezeket mind megcsináltad, akkor a kormányszitálásnak
mérséklődni kell, esetleg meg is szűnni. Ne várj azonban sportmotoros
stabilitást 120 felett, ahogy a sportmotorosok sem panaszkodnak, hogy
patakon áthajtva leér az alja a motornak. Mindent a megfelelő módon és
környezetben kell használni.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.