No kompresszió, adalékoljam?
Doktor Úr drága!
A jármű: 1986-os Kawasaki EN 450 (454LTD), soros kéthengeres, négyütemű, 454 ccm. A tünet: jobb henger, no kompresszió: 3,5 bar, felső kenéssel:4,5 bar, bal henger: 6,5 bar, felső kenéssel: 8 bar.
A gyári érték, ha jól tudom 8 és 12 bár között van.
Az előző tulajdonos nem használt hozzá ólomhelyettesítő benzin adalékot, pedig szerintem egy 86-os gyártású motorhoz mindenképp kell.
Valahogy nincs hangulatom a szerelő által közölt minimum 200 eFt-os generálhoz, bontott blokk (ha van) ennek kb. a fele.
A kérdés csak annyi, hogy amíg kapok normális állapotú blokkot érdemes-e próbálkozni olajadalékkal (Metabond)?
Tudom, hogy nem híve az adalékoknak, elnézést a kérdésért, de tanácstalan vagyok.
Egy elkeseredett (öreg) kezdő motoros.
Kedves Péter!
A felső kenéssel mért jobb értékek gyűrűkopásra és/vagy
hengerfal-dugattyú kopásra utalnak, tehát a felújítás nehezen odázható
el, előbb-utóbb bizony szükségessé fog válni.
Ha addig időnyerés céljából valami adalékkal próbáljuk a motort
működtetni, akkor ne az olyan jellegű „felületnemesítő” (nem szeretem
ezt az elnevezést, mert pontatlan) adalékokkal próbálkozzunk, mint a
Metabond vagy Motorlife vagy Prolong, mert ezek a fémmel reakcióba
lépve változtatják meg siklási tulajdonságát, így gyakorlatilag
mikroszkópikus mérettartományról beszélünk.
Ha a kompressziót akarjuk növelni, akkor amolyan régifazonú
adalékokat kell beletennünk, mint a Finish vagy az STP megfelelő, az
olaj viszkozitását növelő adalékai, illetve még a régi Slick50
teflontartalmú adalék is megoldás lehet.
Nem szabad azonban elhallgatni, hogy ezek az adalékok a motor
bizonyos részein javítanak, de más részein esetleg működési problémákat
okozhatnak, ezért használatuk leginkább szükséghelyzetben javasolt,
amikor nélküle már egyáltalán nem boldogulunk.
Ami a pedig a motorfelújítást illeti, soha ne feledjük, hogy az
olcsó néha drága lesz a legvégén, a 200 ezer forintos árajánlat lehet,
hogy a kapcsolódó problémákat, kopásokat is javítja, ha pedig valamit
kihagyunk, akkor a motor rövid használata után ismét egy javítással
kell szembenéznünk. Konkrét példát említve, egy gyűrűzés, pláne egy
fúrás után a csapágysort is illik cserélni, mert a megnövekedett
csapágyhézagokkal a jó kompressziójú motor hamar csapágyasra üti magát.
Ez ismét szétszedés, ismét tömítéskészlet, ismét munkaidő, ismét nem
motorozás…
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.