No kompresszió, adalékoljam?

2008.07.18. 09:54

Doktor Úr drága!

A jármű: 1986-os Kawasaki EN 450 (454LTD), soros kéthengeres, négyütemű, 454 ccm. A tünet: jobb henger, no kompresszió: 3,5 bar, felső kenéssel:4,5 bar, bal henger: 6,5 bar, felső kenéssel: 8 bar.
A gyári érték, ha jól tudom 8 és 12 bár között van.
Az előző tulajdonos nem használt hozzá ólomhelyettesítő benzin adalékot, pedig szerintem egy 86-os gyártású motorhoz mindenképp kell.
Valahogy nincs hangulatom a szerelő által közölt minimum 200 eFt-os generálhoz, bontott blokk (ha van) ennek kb. a fele.
A kérdés csak annyi, hogy amíg kapok normális állapotú blokkot érdemes-e próbálkozni olajadalékkal (Metabond)?
Tudom, hogy nem híve az adalékoknak, elnézést a kérdésért, de tanácstalan vagyok.

Egy elkeseredett (öreg) kezdő motoros.

Kedves Péter!

A felső kenéssel mért jobb értékek gyűrűkopásra és/vagy hengerfal-dugattyú kopásra utalnak, tehát a felújítás nehezen odázható el, előbb-utóbb bizony szükségessé fog válni.
Ha addig időnyerés céljából valami adalékkal próbáljuk a motort működtetni, akkor ne az olyan jellegű „felületnemesítő” (nem szeretem ezt az elnevezést, mert pontatlan) adalékokkal próbálkozzunk, mint a Metabond vagy Motorlife vagy Prolong, mert ezek a fémmel reakcióba lépve változtatják meg siklási tulajdonságát, így gyakorlatilag mikroszkópikus mérettartományról beszélünk.
Ha a kompressziót akarjuk növelni, akkor amolyan régifazonú adalékokat kell beletennünk, mint a Finish vagy az STP megfelelő, az olaj viszkozitását növelő adalékai, illetve még a régi Slick50 teflontartalmú adalék is megoldás lehet.
Nem szabad azonban elhallgatni, hogy ezek az adalékok a motor bizonyos részein javítanak, de más részein esetleg működési problémákat okozhatnak, ezért használatuk leginkább szükséghelyzetben javasolt, amikor nélküle már egyáltalán nem boldogulunk.
Ami a pedig a motorfelújítást illeti, soha ne feledjük, hogy az olcsó néha drága lesz a legvégén, a 200 ezer forintos árajánlat lehet, hogy a kapcsolódó problémákat, kopásokat is javítja, ha pedig valamit kihagyunk, akkor a motor rövid használata után ismét egy javítással kell szembenéznünk. Konkrét példát említve, egy gyűrűzés, pláne egy fúrás után a csapágysort is illik cserélni, mert a megnövekedett csapágyhézagokkal a jó kompressziójú motor hamar csapágyasra üti magát. Ez ismét szétszedés, ismét tömítéskészlet, ismét munkaidő, ismét nem motorozás…

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.