Lánc-olaj-kipufogó

2008.07.28. 18:41

Szia!

Végigolvasgattam a Hozzád felvetett kérdéseket, és pár témában még nem kaptam választ.

• Gyárilag O gyűrűs láncom van a mocin (520), és egy ilyen lánc kb 16e Ft, a nem O gyűrűs pedig fele ennyibe kerül. Nos, melyiket javasolnád, egyáltalán fel tudok én tenni nem O gyűrűs láncot ezekre a lánckerekekre? Illetve a lánckerekek mennyi km-t bírnak ki (az O gyűrűs lánc kb. 30e km-t bír, a nem O gyűrűs állítólag 10e km-t bír)? Valamint O vagy X gyűrűs kerüljön-e fel?
• Másik kérdés, hogy ezekben a nagy hőségekben ajánlatos-e variálni a gyár által ajánlott 10W40-es olajon, mondjuk 15W60-ra (ez -10fokig még jó is)? Többet véd a nagyobb hőt elviselő olaj?
• Harmadik pedig az lenne, hogy az utcán közlekedő mocik kipuffogójának, milyen decibel határnak kell megfelelni, ami még nem feltűnő senkinek? Egy darabig jó móka, de ha este 22 óra körül menned kell, az egész várost felvered a hangjával. Elég ha jól megtömöm a nyitott dobomat (felújítom), vagy cseréljem ki?

Segítséged előre is köszönöm!
Üdv: Robi

Kedves Robi!

Az 520-as lánc adott geometria méretekkel rendelkezik, függetlenül attól, hogy O, X, W illetve tömítő gyűrű nélküli, tehát felrakható bármelyik modell. Utcai motorra én a gyűrű nélküli, főleg versenymotorra tervezett (kisebb súrlódás = nagyobb teljesítmény) láncokat nem javasolom, mert előnyét nem használod ki, a kisebb élettartam pedig nem növelhető még sokszori kenéssel sem igazán.
Az, hogy a tömítőgyűrű O vagy X már majdnem mindegy, az X kisebb ellenállású, kisebb energiát emészt és legalább olyan jól tömít, de drágább. A lényeg, hogy velemilyen profilú tömítés legyen a csapoknál.
A nagy melegben, főleg ha valaki nagyon sportosen vezet, akkor érdemes növelt melegoldali viszkozitású szintetikus olajat használni, azonban ha átlagos vezetési stílusban utazunk, nem forszírozzuk a tempót, akkor az olaj nem jut abba a hőfoktartományba, hogy az alacsonyabb melegoldali viszkozitású olaj úgy meghígulna, hogy a kenést bármiylen módon veszélyeztetné, vagy nem látná el. Általánosságban persze kimondhatjuk, hogy a magasabb melegoldali viszkozitású olajnak nagyobb tartalékai vannak.
A kipufogónak a 97/24 EC diraktívák szerint állóhelyzetben és elhaladási zajban is alul kell maradni a 92 dB(A) zajszintnek, ezt tudnia kell minden utcai kipufogónak.
Ha a kipufogónak nincs minősítése, akkor a szabályok szerint akkor sem megfelelő, ha tudja ezt a zajszintet, úgyhogy hivatalosan csak a csere segít.
Bizony a hangos kipufogó nem magánügy, én sem vagyok boldog, amikor a teraszon elaltatom a 2 hónapos kislányomat és egy motoros társam a ház előtt, lakott területen nyelezi a nyitott dobos sornégyesét 15ezres fordulaton…. Pedig én még szeretem is a hangját, de mi van a 80 éves szomszéd nénivel?

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.