Lánc-olaj-kipufogó
Szia!
Végigolvasgattam a Hozzád felvetett kérdéseket, és pár témában még nem kaptam választ.
• Gyárilag O gyűrűs láncom van a mocin (520), és egy ilyen lánc kb 16e Ft, a nem O gyűrűs pedig fele ennyibe kerül. Nos, melyiket javasolnád, egyáltalán fel tudok én tenni nem O gyűrűs láncot ezekre a lánckerekekre? Illetve a lánckerekek mennyi km-t bírnak ki (az O gyűrűs lánc kb. 30e km-t bír, a nem O gyűrűs állítólag 10e km-t bír)? Valamint O vagy X gyűrűs kerüljön-e fel?
• Másik kérdés, hogy ezekben a nagy hőségekben ajánlatos-e variálni a gyár által ajánlott 10W40-es olajon, mondjuk 15W60-ra (ez -10fokig még jó is)? Többet véd a nagyobb hőt elviselő olaj?
• Harmadik pedig az lenne, hogy az utcán közlekedő mocik kipuffogójának, milyen decibel határnak kell megfelelni, ami még nem feltűnő senkinek? Egy darabig jó móka, de ha este 22 óra körül menned kell, az egész várost felvered a hangjával. Elég ha jól megtömöm a nyitott dobomat (felújítom), vagy cseréljem ki?
Segítséged előre is köszönöm!
Üdv: Robi
Kedves Robi!
Az 520-as lánc adott geometria méretekkel rendelkezik,
függetlenül attól, hogy O, X, W illetve tömítő gyűrű nélküli, tehát
felrakható bármelyik modell. Utcai motorra én a gyűrű nélküli, főleg
versenymotorra tervezett (kisebb súrlódás = nagyobb teljesítmény)
láncokat nem javasolom, mert előnyét nem használod ki, a kisebb
élettartam pedig nem növelhető még sokszori kenéssel sem igazán.
Az, hogy a tömítőgyűrű O vagy X már majdnem mindegy, az X kisebb
ellenállású, kisebb energiát emészt és legalább olyan jól tömít, de
drágább. A lényeg, hogy velemilyen profilú tömítés legyen a csapoknál.
A nagy melegben, főleg ha valaki nagyon sportosen vezet, akkor
érdemes növelt melegoldali viszkozitású szintetikus olajat használni,
azonban ha átlagos vezetési stílusban utazunk, nem forszírozzuk a
tempót, akkor az olaj nem jut abba a hőfoktartományba, hogy az
alacsonyabb melegoldali viszkozitású olaj úgy meghígulna, hogy a kenést
bármiylen módon veszélyeztetné, vagy nem látná el. Általánosságban
persze kimondhatjuk, hogy a magasabb melegoldali viszkozitású olajnak
nagyobb tartalékai vannak.
A kipufogónak a 97/24 EC diraktívák szerint állóhelyzetben és
elhaladási zajban is alul kell maradni a 92 dB(A) zajszintnek, ezt
tudnia kell minden utcai kipufogónak.
Ha a kipufogónak nincs minősítése, akkor a szabályok szerint
akkor sem megfelelő, ha tudja ezt a zajszintet, úgyhogy hivatalosan
csak a csere segít.
Bizony a hangos kipufogó nem magánügy, én sem vagyok boldog,
amikor a teraszon elaltatom a 2 hónapos kislányomat és egy motoros
társam a ház előtt, lakott területen nyelezi a nyitott dobos
sornégyesét 15ezres fordulaton…. Pedig én még szeretem is a hangját, de
mi van a 80 éves szomszéd nénivel?
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.