Esés miatt ráz a kormány fékezéskor?

2008.07.30. 10:27

Hali Doki!

Sajnos lenne 1-2 kérdésem a motorommal kapcsolatban, ami egy 2002-es Yamaha Fazer 600, több mint 45000 km-el.
Voltam vele a nagy 40000-es szervízen ahol az ilyenkor szokásos dolgokat megcsinálták (elvileg, mivel nem állhattam a motorom mellet).
Már akkor szóltak, hogy lassan lassan el fognak fogyni az első fékbetétek. Ennek el is jött az ideje, úgy érzem. Ez nem is gond. Az viszont aggaszt, hogy tavaly egy kedves autós miatt eldobtam a motort és mivel eltört a lábam ki is hagytam a tavalyi év utolsó motorozható hónapját.
Ahogy elkezdtem idén használni azt vettem észre, hogy amikor lassítok és már épphogy csak gurul a motor akkor néha berezonál a kormány. Magas sebességnél ez nem jelentkezik és lassul is rendesen minden gond nélkül. Az érdekelne, hogy ez lehet az elkopott betétek miatt? A másik amit néha érzek az az, hogy ha egyedül ülök a motoron és beérkezek egy gyorsabb kanyarba, amikor elkezdem dönteni a motort akkor olyan érzésem van mintha az első kerék megcsúszna egy pillanatra (metzeler sportec van rajta és még bőven van rajta minta, kb 8000 km lehet benne).
Ha meg ketten vagyunk a párommal akkor ezt nem tapasztalom bár akkor sokkal óvatosabb is vagyok. Viszont ilyenkor elég keményett koppan az első villa egy-egy bukkanón. Lehetséges, hogy görbült a kormány amikor elfeküdtem a motorral? (nagyon kis sebesség volt, éppen indulás után döltem el vele és rá esett a lábamra), vagy lehetséges, hogy elkoptak a telók? Ezt hogy lehet megállapítani?
Még egy utolsó kérdésem lenne. Kicsit lecsökkent az olajszint a motorban és szeretném utántölteni, viszont nem tudom milyen olajat tettek bele a szervízben. Ilyenkor milyennel lehet utántölteni? Van egy olajam ami már kb 2 éves és már bontott a doboza. Lehet baja ilyekor? Mert hallotam, hogy évente illik cserélni a motorolajat ha megfutotta a km-t ha nem. Érdemes lecserélnem így 5000 km után az egészet? Sajnos nem 2 fillér a dolog :(

Válaszodat előre is köszönöm!
Lenhardt Dániel

Kedves Dániel!

A kormányrázás és a kanyarban való megcsúszás (vagy csak érzése) is összefügghet a korábbi eldőléssel. Egy-egy ilyen – akár semmiségnek tűnő – elfektetés után több dolgot is át kell nézni, hogy kizárjuk azokat a dolgokat, amelyek hasonló tüneteket produkálhatnak és akár balesetveszélyt vagy balesetet is okozhatnak.
Mindenképpen érdemes megvizsgálni a kormánybefogót, ha ez csavarozva van a felső villahídra akkor a csavarokat, nem sérültek vagy görbék, illetve a kormányrudat. Aztán a megnyugtató megoldás, ha kihúzzuk a villaszárakat és körben átnézzük esetleges sérülés és deformitás miatt, majd a villahidakba visszaszereléskor ügyeljünk a feszültségmentes meghúzásra, szintúgy az első tengelynél. Ezek egy kisebb esésékor is el tudnak mozdulni és a motor viselkedésére hatással vannak.
A kopott fékbetét ritka esetben okoz kormányrázást, még kis tempónál sem, viszont a deformált, megütött tárcsafék okozhat. Kiszerelt keréknék, állványom megforgatva kell ellenőrizni.
Ezekből is látható, hogy érdemes egy szerelőnek, tapasztalt szakembernek átnézni a motort.
Az olajok keverhetők, nem lesz probléma, de mindig az alacsonyabb teljesítményszintű olaj minőségét kell ilyenkor meghatározónak venni, még akkor is, ha a hozzátöltött mennyiség csak kis része a teljes töltetnek. Így azt mondom bármilyen gyártányú, a motorhoz előírt viszkozitású és teljesítményszintű olajat beleönthetsz.
A két éves, bontott doboz is jó lehet, ha vissza volt zárva és száraz helyen volt tárolva.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.