Váltsak kuplung nélkül?
Szia Motordoki!
Öszintén megmondva, lehet hogy „lammer“ a kérdés, de ártani nem szeretnék, így maradjunk nálad, mind hozzáértő.
Kedves Öcsém vett egy 2001-es Suzuki DRZ400-as endurot.
Jelentem 120-nál nem szitál, de 150-et nem nagyon ildomos vele menni, kérem szépen mégiscsak egy enduro
A kérdés egyszerű:
Szabad-e kuplung használata nélkül sebességet váltani a paripán?
Természetesen nem egyesbe rakás és elindulás a kérdés.
Lehet hogy csak számomra tévhit, hogy a motorok ezt jól tűrik, sőt.
A paripán én ezt visszafelé váltásoknál próbáltam ki, és valahogy sokkal jobban kontrollálható volt a motorfékje,
ha szépen folyamatosan raktam vissza féktávon.
Öcsém meg pont felfelé próbálta.
Kinyírhatjuk ezzel a kuplungot, vagy a váltót?
Köszi a választ.
Kedves István!
Már volt erről korábban is szó, hogy válthatunk-e a motorok
váltójával kuplung nélkül. A motorkerékpárok váltója szerkezetileg
teljesen más, mint a széria személyautók váltója, itt nem kell
szinkronizálni (egy sebességre forgatni) a fokozatok kerekeit, itt a
váltó semmi mást nem tesz, mint a hajtást leveszi, tehát tehermentesítí
az összekapcsolandó fogaskerékpárokat, amit a kapcsolóvilla aztán
összetol.
Amennyivel a gázt megfelelő pillanatban elvesszük, akkor a
fogaskerékpárok és a teljes hajtáslánc ugyanúgy tehermentesül, a váltás
jól megoldható nagyobb igénybevétel vagy károsodás nélkül. A
tehermentesítés és jó összehangolás azonban kis rutint és gyakorlást
igényel, plane visszaváltásnál, mert a motorfék alatt átrúgott
fogaskerékpáron a motorfék “ereje”, terhelése ugyanúgy rajta van...
Tehát válthatunk kuplung nélkül, de mindig terhelés nélkül tegyük
ezt, akár felfelé, akár visszaváltásról van szó.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.