A ciripelés az szelephang?
T. Motordoktor!
1 hónapja vettem egy Yamaha Fzr 1000 motorkerékpárt.
A motor most lett Olaszországból behozva, 1990-es gyártási év, de 1994 olaszországi forgalomba helyezésű.
Gyönyörű, gyári állapotban van és nagyon jól megy. 17000 km-van benne. Hidegindításnál csak addig füstöl, amíg a szivató rajta van, gondolom ez nem gond. Váltó tökéletesen működik, nagyon jól húz, jó az alapjárat.
Amit kérdeznék, hogy a motor hangja nekem -főleg üzemmelegen- egy kicsit zajosnak tűnik, olyan enyhén ciripelő lánc, vagy szelephang, nem tudom.
A motorkereskedő, ahol vettem, azt mondta, hogy gyönyörű hangja van.
Elvittem vásárlás után a Yamaha szervízbe, olajcserére, meg egyéb átvizsgálásra, és a szerelő azt mondta, hogy szép hangja van, de ezek a típusok még kissé zajosabban jártak, mint a mai motorok.
Ez valóban így van?
A másik kérdésem az lenne, hogy nekem azt mondta a Yamaha szervízben a szerelő, hogy ő csak ásványi, 20w-50-es olajat ajánl bele, de itt az egyik válaszodban olvastam, hogy az Fzr-ekbe kimondottan ajánlod az 5w-60-as olajat.
Mi szól az egyik és mi a másik olaj mellett?
Azért gondolom nem árt az enyémnek a 20w-50-es Motul.
köszönettel: Soti Péter
Kedves Péter!
Én ugyan nem hallottam a motorod hangját de általánosságban
elmondhatom, hogy az FZR kicsit hangosabb, mint pl. a Honda korabeli
modelljei, valamint a váltója is kicsit „akadósabb” azonban sem az
egyik, sem a másik semmilyen hibát, problémát nem okoz, úgy is
mondhatnám, hogy konstrukciós jelleg. Ha a Yamaha szervizben is azt
mondták, hogy szép hangaj van, akkor biztos így is van.
Ami pedig a motorolajat illeti, nem hiszem, hogy valaha is írtam
volna a SAE 5W60-as olajat, mert ezek a motorok nem szeretik ezt. A
gyári ajánlás a SAE 10W40, de a magam és más szerviz tapasztalatok is
azt mutatják, hogy ásványi 20W40-es olajjal van a legszebb hangja és a
váltó is ezzel a legpuhább. Én egy ilyen jellegű ásványi olajat
javasolok az FZR-be.
A Motul 20W50-es olaj is jó választás lehet, ezt az
viszkozitásosztályt szeretik ezek a régebbi Yamaha blokkok. Mellettük
szól a kicsit nagyobb viszkozitás, jobb zajcsillapítás és a motorra
jellemző nagyobb illesztések miatt is javasolt.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.