Zsír motor eleje szitál

2008.09.10. 09:51
Tisztelt Motordoki!

Van egy K5-ös Suzuki GSX-R 750 motorkerékpárom, amiben jelenleg 25.000 km. van. Mivel a motor a szemem fénye és már elmúltam negyven, ezért nagyon vigyázok rá. Soha nem egykerekeztem vele, pályán még nem voltam, gyakorlatilag normális hétvégi túrázásra használom. Én vagyok az első tulajdonosa is. A motoron elől Continental Sport Attac gumi van, amit őszintén megvallva az egyik ismerősömtől vettem át használtan. Mentem már vele kb. 6000 km-ert, és bár még koránt sem sima a futófelület, ezért látszik rajta, hogy nemsokára cserélni kell.
Az utóbbi időben azt vettem észre, hogy menet közben (akár autópályán is) enyhén remeg a kormány, illetve, ha fékezek, akkor a remegést enyhén érzem a kezeimen keresztül is. Ezt csakis egyenes menetben tapasztaltam, a kanyarodással nincs semmi baj.
A fékbetétek a 24 ezres szerviznél a Suzuki szakszerviz szerint teljesen rendben vannak, azt ők megnézték, ekkor az előbb emlitett hibát még nem tapasztaltam, ezért nem is jeleztem.
Kérdésem: a kormány enyhe remegését okozhatja-e az első gumi, illetve okozhatja ezt valami más is. Pl. a kormánycsapágy? Azon lehet-e állítani? Mint említettem a motor teljesen szalon állapotban van.

Válaszodat előre is köszönöm.
Bihari János Nyírbátorból

Kedves János!

Korunk pengeéles (utcai) futóművével rendelkező sportmotorjai bizony nagyon kényesek a gumiabroncsra, simán lehetséges, hogy a gumi kopása, így profiljának megváltozása (ívénak csökkenése) okoz egyenesfutási rendellenességeket, kormányszitáslást, rossz egyenesfutást, néha még komolyabb kormánycsapkodást is.
Azonban nem csak ez lehet a probléma. Nem tudom, pl. mikor volt, vagy volt-e szervizelve az első villa, legalább egy olajcsere erejéig, a hátsó rugóstag rendben van-e, előfeszítése, csillapítása rendben van-e, klikkek gyári értéken vannak-e. Guminyomások rendben vannak-e.
Az elhasználódó olaj a rugóstagokban a csillapítás csökkenését vonja maga után, ettől a motor bizonytalanabbul kezd menni, hajlamosabb szitálásra, máshogy reagál a gumikopásra, a csökkenő guminyomásra, stb. Én valahol ebben az irányokban keresgélnék, de egy pillantást a kormánycsapágyra is érdemes vetni, nincs-e játéka, megfelelően van-e beállítva. Ez állítható, lehet rajta húzni, természetesen a szoros sem jó…
Érdemes szerelőre bízni!

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.