Zsír motor eleje szitál
Tisztelt Motordoki!
Van egy K5-ös Suzuki GSX-R 750 motorkerékpárom, amiben jelenleg 25.000 km. van. Mivel a motor a szemem fénye és már elmúltam negyven, ezért nagyon vigyázok rá. Soha nem egykerekeztem vele, pályán még nem voltam, gyakorlatilag normális hétvégi túrázásra használom. Én vagyok az első tulajdonosa is. A motoron elől Continental Sport Attac gumi van, amit őszintén megvallva az egyik ismerősömtől vettem át használtan. Mentem már vele kb. 6000 km-ert, és bár még koránt sem sima a futófelület, ezért látszik rajta, hogy nemsokára cserélni kell.
Az utóbbi időben azt vettem észre, hogy menet közben (akár autópályán is) enyhén remeg a kormány, illetve, ha fékezek, akkor a remegést enyhén érzem a kezeimen keresztül is. Ezt csakis egyenes menetben tapasztaltam, a kanyarodással nincs semmi baj.
A fékbetétek a 24 ezres szerviznél a Suzuki szakszerviz szerint teljesen rendben vannak, azt ők megnézték, ekkor az előbb emlitett hibát még nem tapasztaltam, ezért nem is jeleztem.
Kérdésem: a kormány enyhe remegését okozhatja-e az első gumi, illetve okozhatja ezt valami más is. Pl. a kormánycsapágy? Azon lehet-e állítani? Mint említettem a motor teljesen szalon állapotban van.
Válaszodat előre is köszönöm.
Bihari János Nyírbátorból
Kedves János!
Korunk pengeéles (utcai) futóművével rendelkező sportmotorjai
bizony nagyon kényesek a gumiabroncsra, simán lehetséges, hogy a gumi
kopása, így profiljának megváltozása (ívénak csökkenése) okoz
egyenesfutási rendellenességeket, kormányszitáslást, rossz
egyenesfutást, néha még komolyabb kormánycsapkodást is.
Azonban nem csak ez lehet a probléma. Nem tudom, pl. mikor volt,
vagy volt-e szervizelve az első villa, legalább egy olajcsere erejéig,
a hátsó rugóstag rendben van-e, előfeszítése, csillapítása rendben
van-e, klikkek gyári értéken vannak-e. Guminyomások rendben vannak-e.
Az elhasználódó olaj a rugóstagokban a csillapítás csökkenését
vonja maga után, ettől a motor bizonytalanabbul kezd menni, hajlamosabb
szitálásra, máshogy reagál a gumikopásra, a csökkenő guminyomásra, stb.
Én valahol ebben az irányokban keresgélnék, de egy pillantást a
kormánycsapágyra is érdemes vetni, nincs-e játéka, megfelelően van-e
beállítva. Ez állítható, lehet rajta húzni, természetesen a szoros sem
jó…
Érdemes szerelőre bízni!
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.