Simó gyári paraméterekkel

2001.08.28. 09:51

A problémám az, hogy a hideg, de akár az üzemmeleg motor esetében is gyakran nincs alapjárat. Ha ez meleg motor esetében történik az indítás után a fordulatot nehezen hörbölve veszi egy kis ideig. A másik problémám is talán az előző okaival van összefüggésben, hogy miután 3-ban elértem vele az utazósebességet, a motor nem egyenletesen húzva, hanem ringatózva halad. Teljesen tanácstalan vagyok.

 
   
   

Van egy 1984-es gyártású S51-es 3 sebességes Simóm, gyári paraméterekkel, kivéve a második túlméretes hengert és a 16-os lánckereket. A javító fúrást sajnos, muszáj volt megtenni, mivel a motor sokáig nem volt használva és a rozsda igencsak nyomot hagyott a henger falán és a gyűrűkön. Mióta fel lett fúratva kb. 1800 km-t mentem vele, egyébként a motor összesen kb. 8000 km-t futott.

A problémám az, hogy a hideg, de akár az üzemmeleg motor esetében is gyakran nincs alapjárat (egyet gondol és egyik pillanatról a másikra megáll). Ha ez meleg motor esetében történik az indítás után (amely kis gázadással rendszerint egy-két rúgás) a fordulatot nehezen hörbölve veszi egy kis ideig (5-10mp.).

Megfigyeléseim szerint ez leggyakrabban akkor fordul elő, amikor 3. sebességi fokozatban viszonylag kis fordulaton vagyok kénytelen haladni. A gyertya színképét a te lírásaid alapján vizsgáltam, az szép őzbarna.

A másik problémám is talán az előző okaival van összefüggésben, hogy miután 3-ban elértem vele az utazósebességet (kb. 40-45 km/h), a motor nem egyenletesen húzva, hanem - talán a régi - Babettához hasonlóan ringatózva halad, na nem olyan mértékben de némi hasonlóságot mutat. A gyújtásnál már mindent átnéztem ott minden a gyáriak szerint a karbiban (gyári karbija) is a jónak tűnik minden, úszószint stb. A levegő csavar 1 és 3/4 fordulatra nyitott. Talán a shubertűnél lehet a baj. Teljesen tanácstalan vagyok.

A Simson S51 sokak motoros pályafutásának kiinduló állomása volt. (Nekem egy Verhovina volt az első.) Egy remek, megbízható motort ismerhettünk meg úgy érzem mindannyian a Simsonban, mely csekély hibaszázalékkal működik.

Esetünkben is - úgy gondolom - egyszerű hibával állunk szemben. Mivel leveledben egy hosszabb állást említesz, ezért feltételezném a főtengely szimmeringek cseréjének szükségességét. Bár írtad, hogy a gyújtásnál minden rendben van, azért lehet, hogy érdemes még egy pillantást vetni rá. Egy ilyen hosszabb állás után érdemes kicserélni mind a megszakítót, mind a kondenzátort, mert lehet, hogy a gyújtás jó helyen van, de például a megszakítód be lehet égve.

Az is előfordulhat, hogy a megszakító végig nyitott állapotban volt az állás alatt és ettől rugója elvesztette eredeti feszességét, ezért magasabb fordulatszámon belibeg és már nem is tökéletes az amúgy gyári értékekre beállított gyújtás. A shubertűvel középtartományban tudod állítani a benzin levegő keveréket. Természetesen ezt is érdemes próbálni, különösen úgy, hogy azt írtad utazósebességnél tapasztalod a nemkívánatos jelenséget. Feltételezem, ez nem teljes gázzal történő utazást jelent, tehát jóval inkább a shubertű hatáskörébe tartozó középtartományt.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.