Gyűrűcsere, vagy fúrni is kell?

2001.09.06. 09:34

Egy helyesen bejáratott és beállított Simson hány km futásteljesítményre képes ésszerű használat mellett (karbantartás, ápolás, odafigyelés) komolyabb motorgenerálig? Milyen mértékű kopás esetén lehetséges még elkerülni a javítófurást, és azt esetleg dugattyúgyűrű cserével megoldani, vagy az nem megoldás?

 
   
   

Először is köszönöm szépen a segítő válaszaidat a "Simó gyári paraméterekkel" című cikkedben. És - heuréka - úgy tűnik, megtaláltam a megoldást a problémámra.
Addig gondolkoztam, próbálkoztam, amíg végül is rájöttem a hiba forrására. A gyorsító fúvókát kellet kicserélnem. Bizonyára egy korábbi alkalommal, valószínűleg egy szakszerűtlen tisztítás alkalmával megpiszkálhatták és így nagyobb lett a fúvóka mérete és nem lehetett beállítani az optimális keveréket.

Erre a következtetésre úgy jutottam, hogy vásároltam a gyári 72-es méretű fúvóka helyett egy 60-as méretűt és 67-es méretűt. Mindkettőt belepróbáltam és megpróbáltam beállítani a karburátort. És amikor a 60-as méretűvel tettem ez szinte újjászületett az én addig rángatózó és leállogatós motorom. Igaz, hogy a gyári előírt 72-es az s51-esekhez, de ismerve az utángyártott alkatrészek precizitását lehet, hogy az én 60-asom valójában üti a 72-es méretet. Egyébként a motor fogyasztása is normalizálódott az eddigi - szerintem sok - 3-3.3 l-/100km-ről 2-2.2-re mérséklődött, melyet viszonylag hosszabb, 15-45km-es egyhuzamban történő utazások alkalmával mértem 40-45km/h sebességnél. Szerintem ez szuper jó átlag. A gyertyaszín tesztet is kipróbáltam és az is jó, szép őzbarnák a pólusok.

Ezek után már csak annyit kérdeznék tőled, hogy a te véleményed szerint, egy helyesen bejáratott és beállított Simson hány km futásteljesítményre képes ésszerű használat mellett (karbantartás, ápolás, odafigyelés) komolyabb motorgenerálig. Valamint azt, hogy milyen mértékű kopás esetén lehetséges még elkerülni a javítófurást, és azt esetleg dugattyúgyűrű cserével megoldani, vagy az nem megoldás?

Nagyon örülök, hogy a problémamegoldásban segítségedre volt az ominózus cikk. Az általad írt levél - más hasonlókkal egyetemben - remek visszacsatolás az olvasótól, ösztönzőleg hat és némiképp bizonyítja a távgyógyítás gyakorlatbani alkalmazhatóságát. A kis bevezető után térjünk rá kérdésed megválaszolására!

Egy megfelelően bejáratott, és ahogy Te írtad "ésszerűen" használt SIMSON kb. 20,000 km futásteljesítményre képes. Természetesen ez függ a használattól, a karbantartástól, illetve a motorban lévő alkatrészek minőségétől. Hozzáteszem ez egyéni véleményem. Amit még érdemes mérlegelni ezzel kapcsolatban, hogy meddig szabad egy ilyen beavatkozást elnyújtani. Mikor már erőtlen a gép, csörög-zörög a blokk, akkor jobb nekiállni a felújításnak. Hiába nem értük el a tervezett futásteljesítményt, még mielőtt nagyobb problémád lesz a motorral. Gondoljunk bele mennyivel egyszerűbb egy sima motorfelújítás, mintha mondjuk egy elszakadt hajtókat miatt kell ezt megtennünk.

A dugattyúgyűrű cserével kapcsolatosan a véleményem, hogy az csak félmegoldás, illetve egész pontosan csak harmadmegoldás. Véleményem arra alapozom, hogy (SIMSON esetében) egyaránt kopik a henger, a gyűrű és a dugattyú is. A kizárólagos gyűrűcserével csak a gyűrű kopásából adódó veszteségek csökkenthetők, a többi nem (egy bizonyosfokú kopás után). Amire érdemes odafigyelni motorfelújítás alkalmával, hogy a felújított motor hengerében megnövekszik a nyomás, és ettől kikészülhetnek a hajtókar tűgörgős kosarai, amennyiben ezek cseréjét elmulasztjuk. Mindenképpen javaslom ezek cseréjét is a motorfelújítás alkalmával!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.