Nyihog a Yamaha
Két hónapja birtokomban van egy, a laikus számára jó állapotúnak tűnő, 1991-es FZR 600-as.
Egy igen zavaró rendellenességet mutat, aminek okát első megközelítésben én szerettem volna kideríteni, de több tippem közül már nem tudtam tovább szűkíteni a kört.
Alacsony fordulatszámon (3000 alatt) rángat, amit óvatos gázkezeléssel és kuplungolással el tudok kerülni. A rángatás során halk, nem bántó, de feltűnő "nyihogó" hangot ad.
Lehet-e ennek az oka:
- laza vezérműlánc,
- karburátorsor aszinkronitás,
- a hengerek közötti jelentős kompresszió különbség, (aminek léte
bizonyított),
- avagy a kuplungban keresendő?
![]() |
|
![]() |
![]() |
Először is gratulálok a géphez. Az, hogy egy
laikus számára jó állapotúnak tűnik a motor
mindenképp jó jel, képzeld csak el, mikor már egy laikus
számára is szörnyű állapotban van a motor! Nos ennyi bíztatás után
térjünk rá a hibajelenségre!
Az általad említett 3000 rpm alatti rángatás kiváltó oka véleményem szerint a karburátorban keresendő. Ennek részben kiváltó oka lehet az asszinkron, illetve a nem megfelelő benzin-levegő keverék az adott fordulaton (szerintem sokat kap a motor), de a bizonyítottan jelentős kompresszió különbség is közrejátszhat a jelenségben.
A
hangok meghatározása nem könnyű feladat így levélen keresztül,
de azért van néhány tippem.
A vezérműláncot kizárnám a sorból, annak sokkal inkább zörgő
hangja lenne. Nem tudom, hogy miután hozzád került a motor cseréltél-e
olajat, és ha igen, akkor
milyen olaj van a motorban, de amennyiben silány minőségű,
túlontúl híg az olaj akkor fennállhat az, hogy ennek következtében
zajosabb a kuplunghajtás (ez egy fogaskerékpár), illetve a váltó.
A másik ilyen kenéshiány miatt hanghordozóvá illetve hangkeltővé avanzsált alkatrész a lánc-lánckerékszett lehet. A láncot időnként nem árt lefújni láncspray-vel, az élettartam meghosszabbításának céljából. Ennek elmaradása azonkívül, hogy csökkenti az élettartamot hajlamossá teszi a láncot a zajkeltésre. A száraz görgők a kissé kopott lánckeréken is elég szép surrogó hangot képesek kiadni. Így látatlanban nagyjából ezekre tudok tippelni.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka,
típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne
küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.