Meg kell néha hajkurászni
Van egy KTM 125-ös, 2000-es évjáratú kétütemű, enduró motorom. A probléma az, hogy nagyon sok olaj jön ki a kipufogón, vagyis nem ég el. A keverék arány 1:40 és teljesen szintetikus olajat használok (Mol 2T SYNT).
Próbáltam már a tűszelepen állítani, vagyis lejjebb engedni (kevesebb benzin), ettől a fogyasztás jobb lett, viszont gyengébb lett és továbbra is jön olaj.
A gyertya nem barna színű, hanem olajos fekete. A hajtómű olaj nem szivároghat, mert 3 hónapja állandó a szint. Mit lehetne vele csinálni, hogy jobban elégjen az olaj ? Főleg az a gond, hogy mindenhova jut belőle, rendszámra, gumira, és rám is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Engedd meg, hogy
egy butának tűnő kérdéssel kezdjem válaszom! Előre bocsátom
bármilyen hülyén hangzik, de találkoztam már ilyennel. Az illető
rendesen töltötte az olajat az olajtartályba, plusz keveréket
tankolt a motor üzemanyagtankjába, így biztosítva a minden igényt
túlzottan is kielégítő kenést. Feltételezem, esetünkben nem ilyen
hibáról van szó.
Véleményem szerint elsőként meg kellene próbálni keményen megnyüstölni a motort huzamosabban, magas fordulatszám tartományban, hogy rendesen kitisztuljon. Egy ilyen versenyenduró motor hajlamos az általad leírt jelenség produkálására, amennyiben kizárólag alacsonyabb fordulatszám tartományban használjuk.
Mint leveledből kiderült a hajtóműolaj nem fogy, tehát nem azt égeti el a motor. Véleményem szerint érdemes lenne ellenőrizned a légszűrő állapotát, a tűszelepet a karburátorban, hogy rendesen bezár-e, ugyanis ellenkező esetben ömlik a benzin a motorba. Ellenőrizd a gyújtógyertya hőértékét, ugyanis ha az előírnál alacsonyabb a hőértéke, akkor sem forog el rendesen a motor és produkálhat hasonló jelenséget.
Amennyiben minden előzőekben leírt dolgon túl vagy, és még mindig semmi eredmény, akkor meg lehetne próbálni egy kisebb főfúvókát. De bármelyik megoldás is hozza meg a kívánt eredményt, ne felejtsd el a legfontosabb dolgot: Ne engedd a fordulatszámot 7,000 alá esni!
Köszi a választ, természetesen a megfelelő adag olajat keverem a benzinhez. Viszont a fordulatszám probléma valószínű. Ugyanis nem szeretem nagyon pörgetni a motort, miután főleg endúrózásra használom, sík terepen nem szoktam neki nagyon húzni.
Mondták mások is a pörgetést, de gondoltam más módszerrel is lehetne ezt csökkenteni. A légszűrő rendben van. A gyertya hőértéke kisebb, mint a hozzá való, úgy tudtam, hogy így ég el jobban az olaj. A 200-as motorhoz való gyertya van benne. De nekem úgy tűnik, ezzel valamit javult, szemben az eredeti gyertyával. Hát akkor ezek szerint a pörgetéssel van gond. De hiába, sima terepen nem szeretem pörgetni. Nagyobb motort (< 400 ) meg nem akarok venni, mert ezt a kicsit sokkal könnyebb kezelni, mint egy nagy és nehéz motort.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka,
típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne
küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.