A power szelep rejtelmei
Tavasszal vetem egy Yamaha DT 125R-t. 1996-os, Németországból hozták be. Az a gondom vele, hogy le van fojtva, a németországi kismotor szabályoknak megfelelően. A hatodik sebesség ki volt iktatva, (ezt már megoldottam) a végsebessége most kb. 85 km/h, a teljesítménye tapasztaltabb motorosok tippje alapján 10 LE. A maximális fordulatszám a sebességfokozattól függ, kettesben 8-9000, hatodikban már csak 6500. A kérdésem az, hogy van lefojtva és mit lehet tenni ellene?
Igazán dicséretes a maximalizmusod, hogy nem
elégszel meg egy ötsebességes, lefojtott DT 125R-el. Mint
leveledből kiderül sikerült üzembe helyezned az "M" zárolt hatodik
sebességi fokozatot. Ezen beavatkozás mindenképp szakértelmet
feltételez,
szerintem a fojtás megszüntetésével is sikerül majd
birkóznod.
Ha emlékeim nem csalnak, akkor bármilyen ál- és rémhírek röppentek is fel a fojtással kapcsolatosan, a megoldás a power szelepnél van. Ennek pozícióját kell megváltoztatnod a kívánt teljesítmény elérésének céljából. Első lépésként le kell szerelned a hengerről a kipufogót és a power szelep házának fedelét, hogy teljes mértékben láthatóvá váljon mind a szelep, mind az őt mozgató mechanizmus.
Ezután jöhet a vizsgálódás. A lényeg, hogy álló motornál, mikor le van véve a gyújtás és benézel a kipufogó nyíláson (a legjobb egy elemlámpa segítségével), akkor a szelep teljesen nyitott állapotában kell, hogy legyen. Amikor pedig ráadod a gyújtást, akkor az elektromotor a szelepet félig zárt állapotba hozza. Ez a kiindulási állapot, ahonnan a fordulatszám növekedésével arányosan a szelep a teljesen nyitott állapot felé mozdul, majd el is éri azt.
Amennyiben a szelep nem nyílik ki teljesen, a fordulatszám sem fogja elérni a maximumot, és ennek egyenes ági következménye, hogy a teljesítmény sem. Ez esetben át kell állítanod a pozícióját, mégpedig úgy, hogy a power szelep végére egy négyszög profil segítségével csatlakozik egy, a bowdenek által mozgatott tárcsa, melyet egy csavar biztosít. Ezt a csavart ki kell venned, a tárcsát lehúznod a négyszög profilról, majd a szelepet elfordítanod 90 fokkal úgy, hogy a szelep levett gyújtásnál teljesen nyitott állapotba kerüljön.
Ezután tárcsa, biztosító csavar, fedél, kipufogó, vissza és gázt!
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.