Vegyek gyári rezót?

2001.11.29. 07:57

Ez a harmadik DT80LC2-m, az első egy 1992-es volt, ami 95-100 km/h-t ment (Gianneli tuning-kipu rendszerrel). A második egy 94-es, ami ugyanezt tudta (ugyanazzal a gianneli-vel), csak megbízhatóbb volt. Most pedig itt a 100-as gép, és nem megy csak 85-90-et.

 
   
   

Olyan problémával fordulok hozzád, hogy 1995-os Yamaha DT80LC2-m van, 100 cm3-es Goetz tuninghengerrel. Ez a harmadik DT80LC2-m, az első egy 1992-es volt, ami 95-100 km/h-t ment (Gianneli tuning-kipu rendszerrel). A második egy 94-es, ami ugyanezt tudta (ugyanazzal a gianneli-vel), csak megbízhatóbb volt. Most pedig itt a 100-as gép, és nem megy csak 85-90-et.
Ezt már úgy vettem, hogy Gianneli volt rajta, de nem akar felpörögni. A 80-asokat 8-9000-ig lehetett pörgetni, ezt meg csak 5-6000-ig. Gondoltam egyet és ráraktam egy gyári kipufogót. Ezzel sem pörög többet, de legalább 5000-6500 között tisztességes nyomatéka van.
Szerinted megoldás lenne az, hogy beszereznék egy gyári kipufogót, szétvágnám, és minden fojtást kiszednék belőle? Ezzel azért nem kísérletezek magamtól, mert 5000 pénzért kapok egy gyári rezót, de ha te azt mondod rajta, akkor beruházok.

 
   
   

Az ügy tényleg bosszantó! Ha jobban belegondolunk, akkor egy kisportolt régi postás MZ (csúzli) is simán lépést tart a géppel, ami viszont valljuk be tényleg nem a legfelemelőbb érzés. Mindenesetre próbáld megőrizni nyugalmad és gondoljuk végig higgadtan a dolgot!

Véleményem szerint a problémának két kiváltó oka lehet. Az első a motor állapota. Leveledből nem derült ki, hogy újonnan, vagy használtan került hozzád a motor, de most tételezzük fel, hogy használtan. Ez esetben érdemes lenne egy, egyszerűbb diagnosztikai vizsgálatnak alávetni a motort. Itt nem kell gondolnod semmi komolyra, csak egy szimpla kompresszió mérésre. Ez már támpontot adhat a motorod állapotával kapcsolatosan. Amennyiben alacsony a kompresszió, akkor az ezáltal fellépő teljesítményvesztés indokolja, hogy a motor képtelen elérni a magasabb fordulatszám-tartományokat. Ez esetben egyetlen üdvözítő megoldás, a motorgenerál lehet.

Második, kiváltó ok lehet a fojtás. Nem lepődnék meg, ha egyszerűen le lenne fojtva a motor. A gyárak a teljesítmény ilyenforma visszafogásának egész tárházával rendelkeznek, melyeket a piaci igényeknek megfelelően alkalmaznak. Sajnos sem téged, sem sorstársaidat, akik "száguldozni" szeretnének, nem kérdeztek meg erről. Amennyiben a fojtás ténye áll fenn, akkor körül kell nézned a motoron, vajon hol követték ezt el! Ez lehet a power szelep (nem nyit ki teljesen), szűkítő a szívótorokban vagy a kipufogócsőben, a karburátorban, vagy lehet, hogy a komplett elektronika más. Ennek pontos kiderítése természetesen kisebb nyomozást és kísérletezgetést igényel, de megéri.

A motoron lévő Gianelli kipufogó, meg kell, hogy feleljen az elvárásaidnak, feltételezve, hogy állapota megfelelő. Itt a lerakódott égéstermékektől való mentességre gondolok, mivel ellenkező esetben ez is mint fojtás jelentkezik. Extrém esetben ezt már a kipufogó súlyán is érezhető. Ilyen esetben feltétlen ki kell tisztítanod (égetned) a kipufogót, a kívánt teljesítmény elérésének céljából.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.