Yamaha XJ 600 porszívó
Üdv, Doki!
Nemrég vettem egy XJ 600-ast ('86), és 2 kérdésem van vele kapcsolatban.
1. Amikor bekapcsol az olajhűtő (főleg álló helyzetben), mindig azt hiszem, hogy a szomszédban porszívóznak... Ez nem zavarna, de ekkor "szimultán" kigyullad az "Oil" lámpa is... Olaj a maximum közelében van. Ha leáll a hűtő, a lámpa is elalszik... Ez most így jó, vagy van valami gebasz?
2. Akkucsere után véletlenül fordítva kötöttem be az akkut.:-((( Hamar rájöttem, viszont azóta a benzinszintmérő véletlenszerűen mászkál a "Full", illetve a valódi szint jelzése között. Gondolom, vagy a jeladó, vagy a mutató adta meg magát... Hogy állapíthatom meg, hogy melyik?
Köszönettel: MaFa
Kedves MaFa!
A kérdéseid kapcsán igencsak el kellett gondolkodnom és felidézni
emlékeimben az XJ 600-ast. Első kérdéseddel kapcsolatban
visszakérdeznék.
Nem lehet, hogy amikor a szomszédban porszívóznak, akkor azt hiszed,
hogy beindult a ventillátor?
Viccet félretéve, emlékeimben felidézve a YAMAHA XJ 600-ast, egy
léghűtéses motorkerékpár rajzolódik ki a szemeim előtt, mely el van
látva olajhűtővel. Én még soha nem láttam olyat, hogy az olajhűtőt
ventillátor hűtené, ezt általában a
menetszélre bízzák a gyárak. Amennyiben a motorodon ilyen
ventillátor van, akkor azt szerintem házilagosan, utólag szerelték rá.
Azt mindenesetre tisztázni kellene, hogy egy modellről
beszélünk-e (nem valamilyen amerikai, vagy japán modellről van-e szó,
amiben esetleg FZ 600-as blokk van). Amennyiben az
utólagos a felszerelés a helytálló, akkor érdemes elektromosan
átnézni a bringát. Tudni kellene, hogy hőgomba, vagy manuális kapcsoló
indítja be, honnan kapja az áramot stb.
Valószínűleg a "jó" elektromos bekötés játszik közre abban a
jelenségben is, hogy ezzel párhuzamosan kigyullad az olajlámpa. Mivel
ez szintjelző kontroll lámpa, nem pedig olajnyomás jelző, nem kell nagy
jelentőséget tulajdonítani neki, amennyiben a kis kémlelő ablakon át
megbizonyosodsz, hogy kellő mennyiségű olaj van a motorban. Ez esetben
ez csak egy
elektromos hiba.
Második kérdésedre válaszolva, szerintem a felcserélt polaritás magát a műszert vágta haza, mivel ellentétes irányba feszítette a műszer mutatóját. A jeladó nagy valószínűséggel megúszta.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka,
típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne
küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.