2017.01.08. 11:16

Tisztelt István!

Gyakorta olvasom tanácsait, véleményét. A nemrég eladott motorom helyett szeretnék egy újabbat. Olvastam már hasonlót is, de az én kérdésem konkrétan az lenne, hogy külföldről szeretnék saját részre motort behozni, és itthon forgalomba helyezni a nevemre. A motor Ausztriában forgalomba helyezett, érvényes papírokkal rendelkező enduró ( KTM EXC-F 250 ).

Maximum 5000 €. Sajnos minél tovább várok és gondolkodom, a kinti kínálat is fogy és változik. Még hirdetik a kiszemelt motort. Az itthoni piacon ezidáig megnézett motorok mind csak idő és pénzpocsékolás voltak számomra, ezért nézelődök másfelé. Nem kereskedni akarok, ezért csak az állapot ami fontos számomra, és egy ilyen motornál az nagyon is fontos! Konkrétan milyen papírokat kell magammal vinnem az adás-vételhez, és milyeneket kell haza hoznom a forgalomba helyezéshez? A motort zárt dobozos autóval hoznám-vinném a vásárlástól a műszaki vizsgáig is! Kell nekem ideiglenes rendszám és kinti biztosítás, ha nem közlekedek vele? Mi van akkor ha kint is kivan vonva a forgalomból de vannak papírja? (Gyakori endurós dolog.) Beszéljem le az eladóval, hogy szánjon rám több időt, és kísérgessen kinti okmányirodába? Bár ezt magam sem várhatom el. Persze ha elindulok több címet is felkeresnék, de még rövidek a nappalok, hogy eredményesen végigjárjak akár 1500 km-t. Ha már esetleg megvan és itthon van a motorom, hová tovább? Lépésenként hogyan lesz rendszáma?

Köszönöm segítségét és idejét a válaszra!

Krisztián

Kedves Krisztián!

Kroneraff "Becsületesnepper" István csak az autókat nepperűzi, a motorokkal én foglalkozom. Hogy a kérdésre is válaszoljak, a vásárlásnál a saját irataidra és egy kétnyelvű adásvételire lesz csak szükséged, aztán a pénz átadása után meg kell kapnod a motort, a motor forgalmiját, törzskönyvét, a kitöltött adásvételi két példányát, és ha kereskedőtől veszed, akkor a számlát. Ha a motornak nincs érvényes forgalmija, az sem gond, az ilyenkor elvégzendő egyedi műszaki vizsga drágább, de egy ötezer euró körüli motornál még így is elenyésző tétel. Szóval megvetted a motort, bevágod a furgonba, és jöhetsz is vele haza - kint nincs már több dolgod.

Itthon előrször el kell vinned műszaki vizsgára, ha van érvényes vizsga rajta, akkor elég egy egyszerűsített honosító vizsga. Ez után a NAV-nál el kell indítani a regadó eljárást, majd miután megállapítják ennek az értékét, át kell utalni az összeget, majd ismét be kell menni az átutalás igazolásával.

Következő lépésként meg kell kötni a motorra a biztosítást, és irány az okmányiroda. Ott be kell fizetni az illetéket, a törzskönyv, a forgalmi és a rendszám árát, majd az utóbbi kettőt ki is adják, a harmadikat pedig később küldik postán.

Ha nincs kedved ezt végigvinni, léteznek cégek, akik ezt körülbelül 30 ezer forintért végigzongorázzák helyetted. Ha esetleg - NE ADJ ISTEN! - nincs rendben valami, és csak otthon veszed észre, hogy például az adásvételin magánszemély van, a forgalmiban meg cég, és nincs számla, vagy hasonló zavar támad az erőben, akkor érdemes egyből ilyen céghez fordulni. A fene se tudja hogyan, de meg szokták tudni oldani.

Üdv: Nepperűző