Aprilia Atlantic 500-at vettem, mi fog elromlani rajta?

2018.07.06. 12:17

Kedves Nepperűző!

Beleszerettem egy 2004-es Aprilia Atlantic 500-as bálnába és megvettem. Hogy hiba volt-e majd elválik. Sokat lehet hallani a Piaggio-s betegségekről, de hogy pontosan mire számítsak, mit ellenőrizzek az nincs összeszedve sehol sem, vagy csak én nem találom.

Tudnál segíteni? Én magam szerelgettem az összes robogómat, eddig szóval a szereléstől nem félek, de ezekhez már szerelési útmutató, miegymás is kellene. Biztosan itt is volt már cikk a típushibákról, de nem találom.

Tisztelettel:

Janis


Kedves Janis!

Az Aprilia Atlantic a Piaggio csoport ötszázas egyenblokkja köré épül, így elég alaposan ismerjük a típus gyengeségeit - három különböző típus is ugyanezekre az alapokra épül, például a Piaggio X9 és a Gilera Nexus 500 is. Az Atlantic az X9-hez áll közelebb, de rövidebb a végáttétel, ezért jobban gyorsul, és kanyarban valamivel ügyesebb. Az összeszerelés minősége elég jó, sok futás után sem zörög össze-vissza, ezért az ügyes kezű gazemberek nagyon jól vissza tudják fiatalítani az óráját.

Ha sokat állt, akkor a telószimmering kiszárad és kiengedi az olajat, illetve a vízpumpa is inkontinens lesz. A tuningkipufogós példányokat ha lehet, kerülni kell, mert egy nyitott dob módosítja a blokk termikus viszonyait, és hamarabb kezd el fogyni az olaj, amitől először a felső csapszeg kezd kikopni, ami csak a főtengellyel együtt cserélhető, ez pedig két kiló körüli történet - alkatrészárban.

Néha előfordul a hátsó kuplung csörgése alapjáraton, ami aztán gázra elhalkul, ami egy hegesztés elengedése miatt jön létre, nem igazán lehet javítani, de működési gondot sem jelent, csak a hangja lehet zavaró - viszont érdemes ellenőrzini, nehogy összekeverd a hajtásból érkező baljós zajokkal: csattoghat a szíj vagy a vezetőgörgő csapágya képes bántó zajt kiadni, és ezeket cserélni is kell olyankor. A variátor és a hajtás részei nem vészesek, egy kúptárcsa 15-20 ezer forint, 30 ezer kilométer környékén érdemes cserélni.

Az önindítója tartós, néha a szabadonfutó elfárad, ha indításnál csúnya hangja van, akkor minél előbb cseréld, mert csúnya károkat tud okozni. A blokk tartós, 80-90 ezer kilométerrel még nincs a halálán, amennyiben megkapja az előírt karbantartásokat: 5000 kilométerenként olaj, gyertya, légszűrő, 10 ezernél szíj, görgő, vezerőgörgő.

Az inejktorral nem szokott gond lenni, ha baja van, akkor az szerelés közben sérül meg, általában a fakezűek letörnek róla ezt-azt. Kontakthibák viszont okozhatnak parajelenségeket, azokat elég nehéz kiszőrni. Az akkusaru például le tud lazulni, és akkor jönnek a rejtélyes leállások. 

Ha rángatva, szaggatva megy, akkor az elektronikus AC legyen az elsőszámú gyanúsított, ode kell rá figyelni, mert 60-120 ezer között mozog, vagy 20-30 ezer, ha még javítható - ha megkeresel egy nagy Piaggio szervizt, akkor nekik van olya helyzeti előnyük, hogy sok bontott AC van raktáron, és azokból össze tudnak legózni egy működőt. Ennek cseréjéhez egyébként eléggé szét kell bontani a robógót.

És egy pro tipp hibakereséshez: ha a motor oldalán a túlfolyónál olaj jön, akkor a főtengelyszimmering fosta el magát, ha víz, akkor a vízpumpa cserés.

Jó barkácsolást, a típushoz a neten találni szerelési kézikönyvet.

Üdv:

Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.