Országútra ötvenes robogót?

2019.01.30. 20:02

Kedves Motordoktor!

Két város között ingáznék naponta oda-vissza (=2x21km) összesen napi 42 km-t. Nagyon tetszenek a retro robogók. Személyautó jogosítványom van. Külön motorra nincs. Milyen típusút ajánl erre a célra, naponta országúton közlekedni? Valamint mely márkákat és milyen köbcentiset?

Válaszát előre is köszönöm!

Anikó

Kedves Anikó!

Az A kategóriás jogosítvány hiánya eléggé leszűkíti a lehetőségeket, emiatt kizárólag ötven köbcentis robogók jöhetnek számításba. Rossz hír, hogy országúti ingázásra az ötvenes robogó nem igazán alkalmas. Meg lehet vele oldani, Gróf Miki kolléga például egészen nagy túrákat is beadott a tartósteszt Honda Gearrel, de ezek inkább amolyan vágd ki az erdő legnagyobb fáját ezzel a kis heringgel típusú kihívások. A biztonságos országúti robogózás alapja ugyanis az, hogy tudd tartani a forgalom ritmusát, ami mondjuk 90 km/h - erre pedig a széria ötvenesek nem képesek. És amikor teherautók, buszok előzgetnek, esetleg gyér világítással kell botorkálni az útpadkán, akkor ez az egész nem annyira vicces.

420A3454

Arra tippelnék, hogy nem hobbiból ingáznál ötvenessel, ezért azt tanácsolom, hogy ne külső alapján válassz. Hiába tetszenek a csinos retró robogók, a formánál ebben az esetben a műszaki tartalom többet számít: menjen jól, legyen rendes futóműve, vagyis elöl-hátul olajos gátló, és rendes fék, vagyis elöl-hátul tárcsafék. És az sem baj, ha viszonylag kényelmes.

Ezek ismeretében két típust ajánlok: az Aprilia SR50-et és a Yamaha Aerox 50-et. Apriliából a Minarelli blokkos darabok és a Piaggio blokkal szerelt változatok a jók, a témát már itt egyszer alaposan körbejártam.

A Yamaha Aerox jellemzően drágább, mint az Aprilia, de ugyanaz a fekvőhengeres, vízhűtéses Minarelli van benne, mint az SR-ben - a célnak tökéletesen megfelel, utcai használatra mind a kettő jobb az átlagnál. De ugyanígy jó lehet a Malaguti Phantom vagy a Piaggio NRG is.

Aerox
Aerox

A végsebesség egyébként nagyban függ a robogó állapotától, tehát jó minőségű és állapotú variátor, szíj, indítókuplung, kipufogó és membrán elengedhetetlen, ahogyan a pontos beállítás is.

A te esetedben egyébként érdemes fontolóra venni az A1-es jogosítvány megszerzését is - egy 125-ös robogóval, nagy plexivel és lábtakaróval elég komfortosan ki lehet nyújtani a szezont, miközben simán kevesebbet fogyaszt, mint egy kétütemű ötvenes, miközben a végsebessége simán 90 km/h, és nem füstszagúan száll le róla az ember.

Üdv:

Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.