2019.07.16. 11:42

Kedves Nepperűző!

Napi ingázásra, robogón kívül, mi jöhet szóba, nem lánc hajtással rendelkező motorok közül? A csapatás távol áll tőlem. A megbízhatóság és a kényelem, illetve a vállalható fenntartási költség a három fő szempont.

Üdv: Zsolt

Kedves Zsolt!

A lánchajtás egy nagyon jó kompromisszum a motoroknál, könnyű, kicsi a hajtási veszteség, nincs hajtási befolyás, nem sérülékeny, viszont az élettartamát nagyban befolyásolja a karbantartás, ami nem csak a rendszeres kenést jelenti, hanem a tisztítást és a feszesség beállítását is. Mivel te elhatárolódsz a lánchajtástól és a robogóktól, két másik opció marad, a kardán és a szíjhajtás.

A kardán sokak számára maga az álom: nincs szervizintervallumon kívüli karbantartás. Viszont mivel nehéz, jellemzően nagy tömegű és nyomatékú motorokhoz használják - túragépekhez és cruiserekhez, de van kivétel, például a Guzzi V7. Mivel egy FJR1300 vagy BMW R 1200 GS nem tipikus ingázó motor, ahogyan egy Vmax vagy Triumph Rocket III sem, a kardánhajtást a te esetedben elvetném - mondjuk egy Honda Deauville ellen nem nagyon tudok felhozni érvet, szerintem városban is kellően ügyes,  és alapból is jól pakolható. Ha pedig kevesebb idommal is ellennél, az NTV650 Revere is jó választás.

DSC 4163

A másik opció a szíjhajtás, amit szintén azért szeretnek, mert szervizen kívül nem kell vele foglalkozni, valamint tiszta, csendes és könnyű. Sok esetben ellene szól, hogy bizonyos rugóút fölött nem használható, illetve érzékeny a szíj és a szíjtárcsa közé bekerülő szennyeződésekre, például a felpattanó kavicsokra. És ha szakad, akkor ott vagy meglőve, nem olyan mint a lánc, hogy patentszemmel javítod, és mész tovább. Cruisereknél bevett hajtási mód, de igazából ideális lenne bármilyen utcai motorhoz is - mégsem terjedt el, viszont a te esetedben ez tűnik igaz útnak.

Ingázós motornak leginkább a BMW F 650 CS-t javasolnám, strapabíró Rotax blokk, jó irányíthatóság, vállalható fogyasztás, viszonylag jó kényelem - mi kellhet még? A szintén szíjas BMW F 800 S, ST és GT már lényegesen drágább és erősebb modellek.

F 650 CS
F 650 CS

Egy időben a japánok is gyártottak könnyű softchoppereket szíjhajtással, ilyen volt például a Suzuki LS650 Savage és a Kawasaki KZ440 LTD, de ezek már elég régiek ahhoz, hogy vásárlás után jó eséllyel egy nagyobb összeget kelljen rájuk locsolni.

Az én tanácsom továbbra is az, hogy ne tarts a lánctól, hanem vegyél egy olajozórendszert, amivel egyrészt megspórolod a rendszeres fújkálást, másrészt simán megháromszorozod a lánc élettartamát.

Üdv:Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.