Milyen bőrruhát érdemes venni?

2019.10.11. 14:02

Kedves Nepperűző!

Bocsánat, ha nem jó helyre írok, de azt vettem észre, hogy nagyon kevés fogódzó van a motoros bőrruhák tekintetében a weben. Leggyakrabban a gyártók oldalairól lehet infót szerezni, de sajnos ott túl sok a marketing szöveg. Szívesen vennék egy kis információt, hogy mire érdemes figyelni motoros ruha vásárlásnál? Milyen gyártókat célszerű kerülni, miket érdemes megnézni? Pl. érdemes egy Forcefield gerinc protektort a ruha alá venni, vagy inkább valamilyen SAS-TEC protektort a ruha gerincvédő zsebébe tenni? Szóval még az alapokról sem találtam érdemes információt. Amennyiben van ezzel kapcsolatban olyan szempontrendszer amit érdemes végiggondolni, azt szívesen veszem!

Üdvözlettel és köszönettel: Gábor

Kedves Gábor!

A bőrruha vásárlásánál alapvetően két kérdést kell kapásból megválaszolnod:
- mennyit szánsz rá?
- mire kell?

A mennyit szánsz rá önmagában elég meghatározó, nagyon nem mindegy, hogy nyolcvan rugóból oldanád meg, vagy van rá hat kilód. A mire kell már egy fokkal nehezebben belőhető, de segít leszűkíteni a kört. Ha például van egy sport-túra motorod, amivel főleg sportosan túráznál, és csak ritkán mennél ki pályanapra, akkor azt javaslom, hogy vegyél nyugodtan kétrészes ruhát, sokkal praktikusabb, például ha megállsz fagyizni, nem úgy nézel ki, mint egy beszart vakond.

Ha viszont pályabubus vagy, és az számít, hogy amikor a Hungaroring célegyenesének a végén elkottázod a féktávot, akkor legjobban megúszd, az egyrészes az igaz út. Az egyrészes macerásabb, kényelmetlenebb, de annál biztonságosabb megoldás nincs, ha motorra ülsz.

Ha ezt eldöntötted, akkor onnantól a többi a pénztárcádon múlik. Vannak márkák, amikben tiszta szívemmel hiszek, míg másokban kevésbé, de alapszabály, hogy a leghitványabb bőrruha is jobb, mint a semmi.

Sajnos egy bőrruháról nem fogod tudni megmondani biztosra, hogy hitvány vagy jó. Sőt, nem csak te, de még a bőrruhákkal foglalkozók sem, csak ha szétbontják. Azt viszont általánosságban elmondhatjuk, hogy a 2000-2010 között gyártott olasz ruhák nagyon magas minőséget képviselnek, ott már megfelelő mennyiségű tapasztalat és adat állt rendelkezésre, megvolt a modern gyártástechnológia, viszont még nem volt erős a kínai és pakisztáni gyártású konkurencia, és olyan dolgokat is figyelembe vehettek, mint hogy merre fut a bőr száliránya (vagy rostiránya? Hülyén hangzik, de létező dolog), a tehénnek melyik részéről származik a bőr, és gazdaságilag belefért a bőrhibák kiejtése, nem volt szempont, hogy egy négyzetméternyi nyersanyagból a legjobb legyen a kihozatal. Nyilván a kor japán csúcstermékei is fantasztikusak, de azok kicsi valószínűséggel fognak szembe jönni.

Az csak egy adat, hogy az adott ruha milyen minőségű, arról pontos képet úgysem fogsz tudni alkotni (ld. fent), ezért érdekesebb lehet, hogy mennyire passzol rád. És ez nagyon-nagyon fontos, hiszen ha szarul áll rajtad, akkor kényelmetlen lesz, ami elvonja a figyelmed a vezetésről, és ha a protektorok nem ott vannak, ahol kell, vagy esetleg lóg a ruha, akkor máris sokkal kevésbé véd. Tehát a márkánál fontosabb, hogy mennyire passzol rád.

A jó bőrruha elsőre szűknek érződik, szinte bele kell préselned magad, viszont ha már rajtad van, akkor abban a pózban kényelmes, amiben a motoron ülsz. Ne lógjon, ne lötyögjön, és ne gyűrődjön. A bőr képes nyúlni, tehát egy idő után egy minimálisan képes felvenni az alakodat.

A gerincvédő ügyben nem rossz a zsebbe rakható jó minőségű protektor, de személy szerint jobbnak tartom a felvehető gerincvédőt - nagyobb felületen véd, leér egészen a farkcsontodig. Alapból azért is tanácsos, mert nehezebben mozdul el, de bőrruhában ez a zsebbe bebújtatós gerincvédőnél is biztosított, legalábbis ha passzol rád a ruha.

Van sok apróság, ami ízlés dolga, de például a fém vagy karbon vállbetétek ellen szól, hogy hiába néznek ki jól, egy esés után ronda lesz, szemben a gumi vagy műanyag betéttel, Ugyanígy ízlés dolga, hogy perforáltat veszel-e - jól szellőznek, de hideg időben kellemetlen, illetve könnyebben szakadnak.

Bőrruháknál általában igaz, hogy a jó nevű márkák termékei nem csak a nagyobb marketingköltség miatt drágábbak, míg egy no name vagy gyanúsan olcsó darabnál érdemes résen lenni, hiszen valamin biztosan spóroltak. Ha használtat veszel, nézd át jól, a felületi sérülések nem jelentenek gondot, de mindenképpen nézd meg, mennyire vékonyodott el a bőr. Fontos még a cipzárak állapota, illetve a korábbi javítások minősége - a megfelelő javítás olyan, hogy észre sem veszed, és nem is ront a biztonságon.

Egyébként már több bőrruhás anyag is tervbe van véve, például meglátogattam mind a két hazai bőrruhajavító gurut, illetve Szabó Henrik kolléga is ígért be bőrruhákról szóló cikket, ami tőle különösen hiteles lesz, hiszen rendszeresen talajmintát vesz bennük különböző versenypályák különböző pontjairól. De addig is reméltem, sikerült pár támpontot adnom.

Üdv: Zombi

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.