Piaggio Beverly-t, de melyiket?

2021.03.31. 09:54

Kedves Nepperűző!

Teljesen kezdő vagyok, most jutottam el oda, hogy szeretnék elkezdeni motorozni. Hobbimotorozás a célom, túrázni szeretnék, szeretnénk a feleségemmel. Abban szeretném a véleményedet kérni, hogy melyik 2010 előtti Beverly típusban érdemes gondolkodni, hogy két személlyel is könnyeden lehessen motorozni, akár hegyvidéki utakon is. Az sem utolsó szempont, hogy szeretnék már saját motorral tanulni és vizsgázni, ehhez pedig a minimum feltétel, hogy 395cm3/20-35 kW legyen a motor az A2-es jogsi esetén. Gondolom A1-gyel nem sokra megyek, mert egy 125-ös kevés két személyre, túrázáshoz. Leginkább 400 Tourer-ben gondolkodom, de nagyon kevés eladó van belőle, 500-astból már van választék, de attól tartok egy picit, mert az olvasottak alapján egy kezdőnek nem biztos, hogy jó választás. A 300 cm3-is opció is forog a fejemben, ebből is van választék, ráadásul újabbak, jó állapotban és jó áron vannak. Ez esetben az a kérdés, hogy a 300-as elég erős-e utassal, dinamikus motorozáshoz, túrázáshoz. Én 190cm/95kg a párom 160cm/55kg. Maximum 650 ezret szánnék egy szép állapotú példányra.

Köszönöm!

Tamás

Kedves Tamás!

2001-ben jelent meg a Beverly a Piaggio kínálatában, aztán 2004-ben volt egy nagyobb ráncfelvarrás, én onnantól válogatnék. Szerintem a te alkatodhoz az 500-as sem túlzás, 190 centi és 95 kiló erős fizikumot feltételez, nem lesz vele gondod. Az ötszázas ellen a típushibák szólnak, a vízpumpa folyása egyébként nem veszedelmes költség, a feszültésgszabályozó meghibásodása viszont már zsebbenyúlós. A kuplung alapjárati csörgése csak zavaró, azt egy ponthegesztés elengedése okozza, működési gondot nem okoz. A megszorult vezetőgörgő és a szíj csapkodása viszont baj, azzal érdemes azonnal szervizbe menni. Javasolt az önindító zajaira is figyelni, mert az később drága lesz. Régebbi ötszázasokon az AC szokott haldokolni, ha szaggatva, rángatva megy, gyanakodj erre, ha mákod van, kb. 30 ezerből javítható, ha nincs, akkor inkább kétszer-háromszor ennyi.

Beverly Cruiser
Beverly Cruiser

Érdekes, hogy a 400-as Beverly 95%-ban ugyanaz, mint az ötszázas, egy olasz adószabály miatt létezik, viszont valamiért a legdrágább típushiba, a feszültségszabályozó elpusztulása csak nagyon ritkán érinti. Városban a 300-asok jobbak, 0-60 között ugyanúgy gyorsulnak, mint az 500-asok, a fogyasztásuk viszont lényegesen kedvezőbb, súlyban pedig vagy 40 kilóval kevesebbek. Túrára viszont a 400-asokat és 500-asokat javaslom, a nyomaték ott jól fog jönni, illetve 100 felett már kijönnek a különbségek a kicsik és a nagyok között.

A tuti szerintem a 2011-ben piacra dobott 350-es, amely már 34 lóerős, miközben vagy ötven kilóval könnyebb az ötszázasoknál, ez már értelmes alternatívája a nagyoknak.

Piaggio Beverly 500 2006 10 1024x768

Vásárlás előtt érdemes a hajtást, a hűtőt és az első villát ellenőrizni, az előbbiből az általános karbantartottságra lehet következtetni, az utóbbiakból pedig a balesetes előéletre. Ha áll a mocsok a hajtásban, a görgők kockára vannak kopva, és a tolómérő jelentős kopást mutat a szíjon, akkor tudhatod, hogy a szervizen spóroltak. Ha a villa becsúszószárán sérülést találsz, akkor érdemes másikat keresni, nagyon drága a cseredarab, ha pedig a hűtőben megtalálod az első kerék lenyomatát, tudhatod, hogy ott volt egy komoly becsapódás (és mivel a hűtő nagyon drága, biztos lehetsz benne, hogy azt nem cserélik).

Mivel a Beverly Piaggio egyentechnikára épül, lehet tudni, hogy strapabíró motor, 80-90 ezer kilométert simán elfutnak, ha nem tekerték vissza sokszor az óráját, még többet is. Ehhez viszont érdemes 5000 kilométerenként megejteni az olajcserét, 10 ezernél pedig gyertyát, szíjat, görgőket, vezetőgörgőt kér.

Üdv: Nepperűző