BMW ennyire még nem tetszett
BMW R NineT - 2014
Csak ülök a monitor előtt, és a NineT nyáron készült képeit bámulom. Ezzel a motorral csak azért megy az ember bárhová, hogy leparkolhassa, és csak nézegesse. Der parkolás ist das Ziel.
![Mondhatnánk, hogy hagyományos, de igazából semmilyen szempontból nem az. Ilyen cafe racer még nem volt](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383553_9bf3d1bdd9cd430a3689181007d1480e_wm.jpg)
Így néz ki, amikor egy koncepciómotorból szériában gyártott termék lesz. Eltartott egy darabig, hiszen 2008-ban, Milánóban mutatták be a LoRider Conceptet, de csak idén került be a szalonokba a NineT. A név változásra magyarázat, hogy BMW motorkerékpár üzletága 2013-ban, amikor bejelentették az új modellt, volt 90 éves, miszerint ninety. A koncepció és a kész termék annyira hasonlítanak, hogy nehéz megérteni, mi tartott öt évig. Mindenesetre megérte várni, a motor minden részletében lenyűgöző, ha csak a garázsban nézegetheti az ember, már az is klassz dolog, de szerencsére nem egy kiállítási tárgy, hanem motorkerékpár, ami nem csak nézegetés közben tud örömöt okozni.
![](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383509_e891e7c01106da304e433290d30ef4b4_wm.jpg)
Amikor ráül az ember, akkor is azt keresi, mikor, melyik kirakatban nézheti meg a motor tükörképét. Meg persze magát, hogy mennyire menő már, a csajok tuti sikongatnak, csak a menetszéltől nem hallja (a csajok persze oda se bagóznak, a nők egymásnak öltöznek, a férfiak egymásnak vesznek autót és motort). Közben arra gondol, hogy a felhajtható állvédős sisak helyett kell egy klasszikus jet-sisak, legalább a fotózáshoz, ami hiába nem védi az állat, de a motor karakteréhez nem illik semmi más. És a lámpánál a villahidat nézegeti, a tankot simogatja, a gázt húzgálja. Csak rá kellene szokni a kávézók, kiskocsmák teraszán ücsörgésre – de csak azért, hogy a barista által készített kávét szürcsölgetve a NineT-t bámulhassa.
![A NineT annyira markáns egyéniség, hogy érdemes hozzá öltözni, akármilyen zárt sisakban mutatkozni rajta szentségtörés](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383555_4e79e56df90c31825d543776f558c81c_wm.jpg)
Persze, amikor a motorhoz lép, bezsebeli a dicséreteket, de tudja, neki az egészhez nem sok köze van, csak bement a kereskedésbe, rábökött a motorra, a púpos faridomra, meg pár apróságra, és az egészért kifizetett bő öt millát. Oké, a pénzt megkeresni sem olyan egyszerű dolog, ennyit meg pláne, de Istenem, az egyik hegeszteni, szerelgetni tud, a másik meg ügyes bróker, menedzser, akármi. Nagy büszkén bedörrenti az ezerkettes bokszert, kicsit röfögteti az Akrapovicokat (amik bármilyen hihetetlen, a széria felszereltséghez tartoznak, méghozzá ezzel a hanggal) és peckesen belemotorozik a naplementébe.
![A széria Akrapovic dobok is szépen szólnak, és a megmunkálásukra sem lehet panasz](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383557_3fb59428be41c90b796bf254f1edf24a_wm.jpg)
Rendben, a motorért egy fillért nem fizettem, még csak a birtoklás ténye sem tehet büszkévé, De attól, hogy nem az enyém, még jól esik egy ilyen szép tárgyat használni. A legnagyobb örömmel mostam le fotózás előtt, és minden egyes gyöngyszórt, natúr eloxált alumínium és esztergált rozsdamentes alkatrészt külön törölgettem le. A feketére eloxált alufelnibe fűzött rozsdamentes küllők közé egyenként nyúlkáltam be a ronggyal, csak hogy tökéletes legyen a látvány.
![Tökéletes minőségű Torx csavarok, ameddig a szem ellát, helyenként ilyen szép esztergált felületek mellett](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383559_3e325a017abb2256a7deb99a4a0f5282_wm.jpg)
A formáért egy bizonyos Ola Stenegärd a felelős. A svéd, aki a BMW motorkerékpár dizájn részlegének a főnöke, és csoppereket épít, sportmotorokon harcol a századmásodpercekért. Az ő számlájára írható a BMW S 1200 RR is – akinek ennyiből nem világos hogy az ürge egy zseni, nézze meg ezt a galériát az általa épített Shovelhead-blokkos chopperről. A NineT egyértelműen Stenegärd szerelemgyereke, és ez látszik is a motoron. Szinte minden porcikáján érezhető, sokat foglalkoztak vele, egészen apró részletekbe menően átgondolt gép.
Azzal együtt – vagy tán pont azért is – nyűgöznek le a szép részletek, hogy tudom, bármennyire is a kusztomizálhatóság, az egyénre szabott átalakíthatóság jegyében született a NineT, ez egy tömegtermék, soron készül, mindegyiknek pont ugyanilyen szálcsiszolt és lakkozott alumínium tankja van, és a kis tárolóhelyként is funkcionáló, aluborítású nyeregpúp is bármelyikre megrendelhető. Igen, pillanatok alatt le lehet csavarozni az utas lábtartóját, a nyereg alatti segédvázat, a kipufogót is át lehet pozicionálni, de attól még ez nem egy egyedi rendelésre készült kásztömbájk. Ennek van előnye is, hiszen nem jön szembe még egy tök ugyanolyan motor, sok a variációs lehetőség, ugyanakkor, ha bármire szükség volna, mert törik-kopik, raktárról rendelhető. Te is más vagy, te sem vagy más. Aztán, ha nem bírsz magaddal, faragsz/faragtatsz rá olyan igazán egyedi alkatrészeket, amilyet csak akarsz.
![Így csak egy személyes a NineT, de sokkal szebb, mint buborék nélkül](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383561_4cb44eb4637e114546aad2a846183ebd_wm.jpg)
A custom faragásokhoz képest az is egy elvitathatatlan előny, hogy egy ilyen szériában gyártott egyedi motorral nem érnek meglepetések: az összes alkatrész azt fogja és úgy csinálni, ahogy azt a vevő elvárja. Nincs olyan, hogy hopp, most nem indul, vagy hogy a futómű egy kicsit olyan izé, esetleg az átalakított tank hegesztése ereszt. Az összelegózott alkatrészek teljesen kompatibilisek egymással, erről mérnökök hada gondoskodik. Volt elég ideje a BMW-nek mindent letesztelni, széria készre finomítani, a koncepció bemutatása óta eltelt öt év sok mindenre elég.
![Hátul egykaros Paralever lengőkar, elöl upside-down teleszkópok, kimondottan a NineT-hez készült váz fogja körül a lég-olajos ezerkettes blokkot](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383563_4874d9dcc05452a3ef9cd100e28c6250_wm.jpg)
Például ezalatt megjelent a klasszikus BMW-bokszerek új, vízhűtéses generációja is, amihez képest a NineT stílusához jobban passzoló levegő-/olajhűtésű blokk kevésbé erős és életteli. Azért 110 lóerő és 119 Nm nem kevés, ráadásul a (rendőrségi modellektől származó) végáttétel is egész rövid, így aki feltétlenül egykerekezgetni, gumicsíkot húzni akar, megteheti, van elég kraft. Sőt, a radiális felfogatású, négydugattyús monoblokk Brembóknak meg a 320-as tárcsáknak köszönhetően akár stoppie-kkal is szórakoztathatja magát, aki erre vágyik. Hátulra egy 265-ös tárcsa került és ermészetesen ABS-es a rendszer, mi más lenne.
![Természetesen ABS vigyáz ránk. Furcsa, de a küllős kerekekre belsővel szerelik a gumiabroncsokat, így egy defekt nem javítható gyorsan az út szélén](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383565_9c4d44283a74de412e3ced1e29b701a3_wm.jpg)
A NineT-vel lehet nagyot kanyarodni, nem is kérdés. Ha valaki elég bátor, a szelepfedelek védőlemezén karistolhat a szerpentineken. Igaz, ha a jobbra és balra kiálló bokszer-hengerek rossz ütemben érnek le, annak csúnya perecelés lehet a vége és akár kapitális motorkárosodást is okozhat. Hátul egykaros Paralever futómű, mint a többi BMW-n, de bokszernél nem is tudom, mikor szereltek utoljára klasszikus villákat elölre (1993-ban mutatták be a Telelever első felfüggesztést), de a választás tökéletes, ezzel mutat csak igazán jól a NineT. Ráadásul a teleszkópok az S 1000 RR első villájának rokonai, csak ezeket nem lehet állítani, de a hátsó rugóstag előfeszítését és csillapítását igen.
![A hátsó rugóstagon állítható az előfeszítés és a csillapítás is.](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383567_5fa6754ff9d3f7b43ac6badfae089f25_wm.jpg)
A gyári tájékoztató olyan részletekkel lepi meg az embert, mint hogy a hátsó villán található rögzítési pontokra (eredetileg a GS/GSA sárvédőjét rögzítik ide) fel lehet szerelni a hátsó világítást és a rendszámtáblát is. Hogy ehhez mit szólnak itthon a vizsgabiztosok, az külön téma. Viszont az mindenképpen jó, hogy már a gyár úgy alakította ki a hátsó futóművet, hogy az 5,5 x 17-es felni helyére simán be lehet tenni a 6 x 17-est is, így ennek az átalakításnak gyári jóváhagyása van. Hogy valaki miért akarna a gyári 180-asnál szélesebb hátsó gumit, nem tudom, de a lehetősége megvan.
![Gyönyörű, tökéletes minőségű öntvények mindenfelé](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383569_a2f4dd1adbc51784f9f42eabeb0927aa_wm.jpg)
Manapság már nem is feltétlenül a mechanikus dolgok átalakítása a kemény fa, amibe a fejszét vághatjuk, a komplex elektronika több fejtörést okozhat, mint egy-két alkatrész lecsavarozása. De a BMW-nél erre is gondoltak, eleve úgy alakították ki az elektronikát, hogy például plusz fényszóró vagy irányjelző beszerelése se bolondítsa meg. Ráadásul a motorblokk és a váz kábelkötegét egymástól különválasztották, ezzel is könnyebbé téve a későbbi átalakítók munkáját.
![Ha leszereljük az utas lábtartóját, ezzel az alu konzollal lehet rögzíteni a dobokat](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383571_ae1ba9527a8544c11c30576c8351d17a_wm.jpg)
Ez a kusztomizálás fontos vonat, amire a BMW mindenképpen fel akart szállni, annyira, hogy Japánban külön projektet indítottak, amiben NineT-ket alakítottak át neves átépítők. Kattintsanak a képre, komplett galériában lehet műélvezni a látványt, csodálatos gépek születtek.
![Kaichiro Kurosu építése](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383551_6a2275277dc0472813dd794116ccf017_wm.jpg)
Hogy a hétköznapokban mennyire használható motor a NineT? Nem ezzel fognak kontinenseket átszelő túrákat csinálni az emberek, az biztos. Hosszú távon nem kényelmes az ülés, ha pedig a kétszemélyes hokedli van rajta, már két embernek lesz kínszenvedés egy hatszáz kilométeres út. Pakolni nem lehet sehová - leszámítva a kis alu-púpot az ülés mögött, abba elfér egy elsősegély készlet, meg talán egy izzókészlet is, de nem emiatt fogja kifizetni érte bárki a 136 ezer forintot, hanem mert jól néz ki. A széltől, esőtől semmi nem véd, nincs tempomat, rádió, elektronikus futómű. Ezek a dolgok a NineT vásárlóközönségének nem negatívumok, éppen ellenkezőleg.
![A nyereg mögötti buborékban egy kis tárolórekesz van](https://kep.cdn.index.hu/1/0/738/7383/73835/7383573_2234b479fac6d66b1d8f49bfc4a146fb_wm.jpg)
Volt már több átalakított motorom, szokott is viszketni a flexem egy-egy gép láttán, de a NineT-nél nem éreztem a bizsergést, a tesztmotor úgy, ahogy volt, a gyári Akrapovic rendszerrel, a kis buborék faridommal tökéletesen bejött. A címben picit csúsztattam, hiszen a korábban tesztelt K 1600 GTL kényelmesebb, erősebb, talán még motorozni is jobb volt vele, de a NineT, mint tárgy, tényleg minden más BMW-nél jobban tetszik. És pontosan ez a trükk, amivel a NineT operál. Magába bolondítja az erre fogékonyakat, és bár itthon a 4,7 milliós listaár soknak számít, amerikában például nem győznek elég NineT-t importálni, annyira kapós. Igyekeznek is a vevők, mert állítólag 2015 lesz a második és egyben utolsó modellév, és sokan arra számítanak, hosszú évekig (ha nem örökre) nem lesz több ilyen vagány BMW a palettán.