BMW ennyire még nem tetszett

BMW R NineT - 2014

2014.12.17. 06:52

Csak ülök a monitor előtt, és a NineT nyáron készült képeit bámulom. Ezzel a motorral csak azért megy az ember bárhová, hogy leparkolhassa, és csak nézegesse. Der parkolás ist das Ziel.

Így néz ki, amikor egy koncepciómotorból szériában gyártott termék lesz. Eltartott egy darabig, hiszen 2008-ban, Milánóban mutatták be a LoRider Conceptet, de csak idén került be a szalonokba a NineT. A név változásra magyarázat, hogy BMW motorkerékpár üzletága 2013-ban, amikor bejelentették az új modellt, volt 90 éves, miszerint ninety. A koncepció és a kész termék annyira hasonlítanak, hogy nehéz megérteni, mi tartott öt évig. Mindenesetre megérte várni, a motor minden részletében lenyűgöző, ha csak a garázsban nézegetheti az ember, már az is klassz dolog, de szerencsére nem egy kiállítási tárgy, hanem motorkerékpár, ami nem csak nézegetés közben tud örömöt okozni.

Amikor ráül az ember, akkor is azt keresi, mikor, melyik kirakatban nézheti meg a motor tükörképét. Meg persze magát, hogy mennyire menő már, a csajok tuti sikongatnak, csak a menetszéltől nem hallja (a csajok persze oda se bagóznak, a nők egymásnak öltöznek, a férfiak egymásnak vesznek autót és motort). Közben arra gondol, hogy a felhajtható állvédős sisak helyett kell egy klasszikus jet-sisak, legalább a fotózáshoz, ami hiába nem védi az állat, de a motor karakteréhez nem illik semmi más. És a lámpánál a villahidat nézegeti, a tankot simogatja, a gázt húzgálja. Csak rá kellene szokni a kávézók, kiskocsmák teraszán ücsörgésre – de csak azért, hogy a barista által készített kávét szürcsölgetve a NineT-t bámulhassa.

Persze, amikor a motorhoz lép, bezsebeli a dicséreteket, de tudja, neki az egészhez nem sok köze van, csak bement a kereskedésbe, rábökött a motorra, a púpos faridomra, meg pár apróságra, és az egészért kifizetett bő öt millát. Oké, a pénzt megkeresni sem olyan egyszerű dolog, ennyit meg pláne, de Istenem, az egyik hegeszteni, szerelgetni tud, a másik meg ügyes bróker, menedzser, akármi. Nagy büszkén bedörrenti az ezerkettes bokszert, kicsit röfögteti az Akrapovicokat (amik bármilyen hihetetlen, a széria felszereltséghez tartoznak, méghozzá ezzel a hanggal) és peckesen belemotorozik a naplementébe.

Rendben, a motorért egy fillért nem fizettem, még csak a birtoklás ténye sem tehet büszkévé, De attól, hogy nem az enyém, még jól esik egy ilyen szép tárgyat használni. A legnagyobb örömmel mostam le fotózás előtt, és minden egyes gyöngyszórt, natúr eloxált alumínium és esztergált rozsdamentes alkatrészt külön törölgettem le. A feketére eloxált alufelnibe fűzött rozsdamentes küllők közé egyenként nyúlkáltam be a ronggyal, csak hogy tökéletes legyen a látvány.

A formáért egy bizonyos Ola Stenegärd a felelős. A svéd, aki a BMW motorkerékpár dizájn részlegének a főnöke, és csoppereket épít, sportmotorokon harcol a századmásodpercekért. Az ő számlájára írható a BMW S 1200 RR is – akinek ennyiből nem világos hogy az ürge egy zseni, nézze meg ezt a galériát az általa épített Shovelhead-blokkos chopperről. A NineT egyértelműen Stenegärd szerelemgyereke, és ez látszik is a motoron. Szinte minden porcikáján érezhető, sokat foglalkoztak vele, egészen apró részletekbe menően átgondolt gép.

Azzal együtt – vagy tán pont azért is – nyűgöznek le a szép részletek, hogy tudom, bármennyire is a kusztomizálhatóság, az egyénre szabott átalakíthatóság jegyében született a NineT, ez egy tömegtermék, soron készül, mindegyiknek pont ugyanilyen szálcsiszolt és lakkozott alumínium tankja van, és a kis tárolóhelyként is funkcionáló, aluborítású nyeregpúp is bármelyikre megrendelhető. Igen, pillanatok alatt le lehet csavarozni az utas lábtartóját, a nyereg alatti segédvázat, a kipufogót is át lehet pozicionálni, de attól még ez nem egy egyedi rendelésre készült kásztömbájk. Ennek van előnye is, hiszen nem jön szembe még egy tök ugyanolyan motor, sok a variációs lehetőség, ugyanakkor, ha bármire szükség volna, mert törik-kopik, raktárról rendelhető. Te is más vagy, te sem vagy más. Aztán, ha nem bírsz magaddal, faragsz/faragtatsz rá olyan igazán egyedi alkatrészeket, amilyet csak akarsz.

A custom faragásokhoz képest az is egy elvitathatatlan előny, hogy egy ilyen szériában gyártott egyedi motorral nem érnek meglepetések: az összes alkatrész azt fogja és úgy csinálni, ahogy azt a vevő elvárja. Nincs olyan, hogy hopp, most nem indul, vagy hogy a futómű egy kicsit olyan izé, esetleg az átalakított tank hegesztése ereszt. Az összelegózott alkatrészek teljesen kompatibilisek egymással, erről mérnökök hada gondoskodik. Volt elég ideje a BMW-nek mindent letesztelni, széria készre finomítani, a koncepció bemutatása óta eltelt öt év sok mindenre elég.

Például ezalatt megjelent a klasszikus BMW-bokszerek új, vízhűtéses generációja is, amihez képest a NineT stílusához jobban passzoló levegő-/olajhűtésű blokk kevésbé erős és életteli. Azért 110 lóerő és 119 Nm nem kevés, ráadásul a (rendőrségi modellektől származó) végáttétel is egész rövid, így aki feltétlenül egykerekezgetni, gumicsíkot húzni akar, megteheti, van elég kraft. Sőt, a radiális felfogatású, négydugattyús monoblokk Brembóknak meg a 320-as tárcsáknak köszönhetően akár stoppie-kkal is szórakoztathatja magát, aki erre vágyik. Hátulra  egy 265-ös tárcsa került és ermészetesen ABS-es a rendszer, mi más lenne.

A NineT-vel lehet nagyot kanyarodni, nem is kérdés. Ha valaki elég bátor, a szelepfedelek védőlemezén karistolhat a szerpentineken. Igaz, ha a jobbra és balra kiálló bokszer-hengerek rossz ütemben érnek le, annak csúnya perecelés lehet a vége és akár kapitális motorkárosodást is okozhat. Hátul egykaros Paralever futómű, mint a többi BMW-n, de bokszernél nem is tudom, mikor szereltek utoljára klasszikus villákat elölre (1993-ban mutatták be a Telelever első felfüggesztést), de a választás tökéletes, ezzel mutat csak igazán jól a NineT. Ráadásul a teleszkópok az S 1000 RR első villájának rokonai, csak ezeket nem lehet állítani, de a hátsó rugóstag előfeszítését és csillapítását igen.

A gyári tájékoztató olyan részletekkel lepi meg az embert, mint hogy a hátsó villán található rögzítési pontokra (eredetileg a GS/GSA sárvédőjét rögzítik ide) fel lehet szerelni a hátsó világítást és a rendszámtáblát is. Hogy ehhez mit szólnak itthon a vizsgabiztosok, az külön téma. Viszont az mindenképpen jó, hogy már a gyár úgy alakította ki a hátsó futóművet, hogy az 5,5 x 17-es felni helyére simán be lehet tenni a 6 x 17-est is, így ennek az átalakításnak gyári jóváhagyása van. Hogy valaki miért akarna a gyári 180-asnál szélesebb hátsó gumit, nem tudom, de a lehetősége megvan.

Manapság már nem is feltétlenül a mechanikus dolgok átalakítása a kemény fa, amibe a fejszét vághatjuk, a komplex elektronika több fejtörést okozhat, mint egy-két alkatrész lecsavarozása. De a BMW-nél erre is gondoltak, eleve úgy alakították ki az elektronikát, hogy például plusz fényszóró vagy irányjelző beszerelése se bolondítsa meg. Ráadásul a motorblokk és a váz kábelkötegét egymástól különválasztották, ezzel is könnyebbé téve a későbbi átalakítók munkáját.

Ez a kusztomizálás fontos vonat, amire a BMW mindenképpen fel akart szállni, annyira, hogy Japánban külön projektet indítottak, amiben NineT-ket alakítottak át neves átépítők. Kattintsanak a képre, komplett galériában lehet műélvezni a látványt, csodálatos gépek születtek.

Hogy a hétköznapokban mennyire használható motor a NineT? Nem ezzel fognak kontinenseket átszelő túrákat csinálni az emberek, az biztos. Hosszú távon nem kényelmes az ülés, ha pedig a kétszemélyes hokedli van rajta, már két embernek lesz kínszenvedés egy hatszáz kilométeres út. Pakolni nem lehet sehová - leszámítva a kis alu-púpot az ülés mögött, abba elfér egy elsősegély készlet, meg talán egy izzókészlet is, de nem emiatt fogja kifizetni érte bárki a 136 ezer forintot, hanem mert jól néz ki. A széltől, esőtől semmi nem véd, nincs tempomat, rádió, elektronikus futómű. Ezek a dolgok a NineT vásárlóközönségének nem negatívumok, éppen ellenkezőleg.

Volt már több átalakított motorom, szokott is viszketni a flexem egy-egy gép láttán, de a NineT-nél nem éreztem a bizsergést, a tesztmotor úgy, ahogy volt, a gyári Akrapovic rendszerrel, a kis buborék faridommal tökéletesen bejött. A címben picit csúsztattam, hiszen a korábban tesztelt K 1600 GTL kényelmesebb, erősebb, talán még motorozni is jobb volt vele, de a NineT, mint tárgy, tényleg minden más BMW-nél jobban tetszik. És pontosan ez a trükk, amivel a NineT operál. Magába bolondítja az erre fogékonyakat, és bár itthon a 4,7 milliós listaár soknak számít, amerikában például nem győznek elég NineT-t importálni, annyira kapós. Igyekeznek is a vevők, mert állítólag 2015 lesz a második és egyben utolsó modellév, és sokan arra számítanak, hosszú évekig (ha nem örökre) nem lesz több ilyen vagány BMW a palettán.