Száz év vagány

Teszt: Triumph Street Twin – 2017.

2017.08.05. 06:51

Adatlap Triumph Street Twin (900 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 900 cm3
  • Hengerszám: 2 hengeres, soros
  • Teljesítmény: 55 LE @ 5900 rpm
  • Nyomaték: 80 Nm @ 3200 rpm
  • Váltó: 5 seb. váltó
  • Tengelytáv: 1415 mm
  • Ülésmagasság: 750 mm
  • Tömeg: 198 kg
  • Tank: 12 l
  • 3 290 000 Ft

Hány lóerős ez? Hetven? Hetvenöt? – gondoltam, mielőtt megnéztem a forgalmit. Hopp, nagyon nem annyi. De akkor honnan ez a nagy jóság?

Az új 900-as Triumph blokk mestermű, egyszerűen annyira fantasztikus, hogy még a vízhűtőért a hágai nemzetközi bíróság elé állított felelőst is felmentetném. Természetesen nem mérnöki értelemben csúcsteljesítmény, ugyanis 900 vízhűtéses köbcentiből 55 lóerőért harminc éve sem járt tapsvihar. A csoda a felhasználói élmény oldalán történik: két megtett méter után egyáltalán nem érdekelnek a számok.

A külseje viszont annál inkább. A Street Twin nem az szoborszerű csoda, mint a Thruxton R, érezhetően olcsóbb is, de sem az összhatás, sem a részletek nem adnak okot a rinyálásra. A tesztmotorra felkerült a Brat Kit néven árult kiegészítőcsomag, ami kúpos markolatokat, ledes indexet, egyenes vonalú ülést, egyszerűsített sárvédőt, minimalista zárófényt, kartervédőt és Vance&Hines végdobokat jelent, és ha őszinte akarok lenni, tényleg így adja ki igazán. Nem tudom, hogy megéri-e a hatkilós felárat, elvégre a hazai kisipar ugyanezt a feléből elkészíti – már ha az ügyfél nem fordul ki azonnal a szalonból a 2,99 milliós alapár hallatán.

Kapcsolódó
A szépségért szenvedni kell?

A szépségért szenvedni kell?

Rinyálás, persze, de van-e értelmes magyarázat erre a futóműre, fékre és üléspozícióra ennél a motornál.

A külsejébe nehéz belekötni, hosszas nézegetés után végül a fékfolyadék tartályát és az óracsoport kályhaezüst keretét lehet mutogatni diadalittasan, hogy na, nézzétek, mégsem tökéletes. Minden más viszont a helyén van – ez a sziluett simán beindítja a nyáltermelést mindenkinél, aki szereti a szépet. A részletek is piszkosul rendben vannak – ízlésesek a takaróelemek, ügyesen eldugták a vezetékeket és a csöveket, szépen munkáltak a lábtartók, csinosak a Triumph feliratú gyertyapipák, tisztességesek a hegesztések, szépen hajlítottak és megmunkáltak a kipufogó rozsdamentes csövei – ez a műfaj egyszerűen megköveteli ezt a kidolgozottságot, a technikai vonal másodlagos.

Az ABS mára alap, lassan az elektronikus gázkar és kipörgésgátló is, ezek egyikén sem csodálkoztam, az viszont döbbenetes, hogy milyen ügyesen hangolták őket, végig a háttérben maradnak, mint az ütvefúrót aláfestő rádiószó. Egyik sem pofázik bele a vezetésbe olyan hevesen, mint a BMW R nineT Racernél, aminél egy idő után ki kellett kapcsolnom mindent, ha motorozni akartam. Ezen a gyártó nem adja meg a lehetőséget a kiiktatásukra, de nincs is rá inger, a kipörgésgátló például csak akkor tűnt fel, amikor szándékosan hülyéskedni akartam egyet.

És az a helyzet, hogy a Street Twin folyamatosan provokál egy kis csibészségre. 55 lóerő nem sok, de simán sokkal többnek érződik. Csodásan vitamindús blokk, a 3200-as fordulattól meglévő 80 Nm nyomaték mindenért kárpótol, ha nem lenne csúszókuplung, okozhatna meglepetéseket. Kevéssel alapjárat fölött már kellemesen lehet krúzolni vele, de a nyugis tempó nem kényszer, hanem opció, nem vették el a felső tartomány – és érdemes is kiforgatni, mert a papírformát meghazudtolóan jól megy. 5900-nál van a teljesítménycsúcs, de – fordulatszámmérő híján érzésre – fölötte sincs vége a játéknak. Ez az, ami miatt egyetlen könnycseppet sem ejtek a léghűtésért, a 865 köbcentis Bonneville egy tunya, lusta dög volt ehhez képest.

Az öt gang ma már simán kevésnek tűnik, de ide elég. A fokozatok hosszúak, a nyomaték telt, elbírják ezt a kiosztást. Annál a tempónál, ahol már jó lenne behúzni a hatodikat, előjönnek a hiányosságok, nevezetesen a váz és a futómű. 150-nél már kellemetlenül instabil, kóvályog össze vissza. Országúton viszont őrületesen nagy király a Street Twin, fogalmam sincs, hogy az acélváz viszonylagos rugalmassága, a futómű hangolása, vagy valami egészen más a magyarázat erre a bámulatos könnyedségre. Tökéletes bicikli érzés, súlytalanul siklik, szépen veszi fel az úthibát, de kanyarban sem billeg – ami érthetetlen is, hiszen a rövid rugóutakkal és viszonylag lágy csillapítással ennek éppen az ellenkezőjére számítanék.

A legjobb, hogy a blokk nem olyan természetellenesen sima, mint a Bonneville T120 1200-as kéthengerese, ennek nem csak hangja van, hanem kellemes vibrációi is, megmaradt hagyományos értelemben vett gépnek. Ezt a könnyedséget, hangulatot és robbanékonyságot ilyen vizuális körítéssel egyszer tapasztaltam csak: egy vészesen sok pénzből, nagyon profin megreszelt Kawasaki W800 flat trackernél – felhúzták a teljesítményt, komoly féket és futóművet tettek alá, ez pedig most évekkel később ugyanazt az élményt hozza, csak éppen szériában.

Kapcsolódó
Drogos lettem, mindenki az irigyem

Drogos lettem, mindenki az irigyem

Sejtettem, hogy ez lesz a vége. Menthetetlenül, örökre, sóvárogva, őrülten beleszerettem.

Ahhoz képest, hogy mekkora sláger a retró, ezt a fajta hiteles irányzatot nagyon kevesen nyomják. Ott van a Harley, akik ugyan elég látványosan megragadtak a múltban, de teljesen más a célközönségük. Hasonlóan gusztusos tárgyakat kínál még a Moto Guzzi, nagyságrendileg ugyanennyiért, és ugyanebben a súlycsoportban mozog a Ducati Scrambler is – aztán ennyi. A Honda CB1100 már négymillió fölött van, a többiek pedig legfeljebb archaizáló, de egyébként látványosan modern motorokat árulnak.

Az oldalról ajánljuk

Európába jön a világ legkirályabb motorversenye
  • Hírek

Európába jön a világ legkirályabb motorversenye

A BMW vagy a Harley-Davidson baggere a gyorsabb versenypályán? Bizony, érkezik a King of the Baggers európai változata!

január 6., 08:59
V2, szíjhajtás és nem Harley: Benelli Leoncino Bobber 400
  • Hírek

V2, szíjhajtás és nem Harley: Benelli Leoncino Bobber 400

Azt hihetnénk, a sorkettes tömegrettenetek mellett az európai piacra senki nem mer 35 lóerős, V2-es bobbert hozni, de akkor tévednénk.

4 órája
Ennél esetlenebb csúnyaságot ma nem fogsz látni
  • Hírek

Ennél esetlenebb csúnyaságot ma nem fogsz látni

Van, aki szerint ízlésről nem vitatkozunk. Ezen nem is fogunk: ez viccesen csúnya.

tegnap, 15:16