A krumplileves legyen krumplileves

Teszt: Keeway Vieste 300 XDV – 2023.

2024.03.24. 05:54

Adatlap Keeway Vieste 300 XDV (278 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 278 cm3
  • Teljesítmény: 25 LE @ 8250 rpm
  • Nyomaték: 24.5 Nm @ 7000 rpm
  • Tömeg: 168 kg
  • 1 619 000 Ft

Mindig tavasszal jövök rá arra, hogy a robogónál vidámabb közlekedési eszköz nincs. Bedobod a bukót meg a kesztyűt a csomagtartóba, vagy a dobozba, és elsétálsz, nem te vagy a 10 percig protektorokat vetkőző motoros majom, csak egy ember, aki valamiért ma is jókedvűen jött be dolgozni, mert nem a dugóban ücsörögte végig az elmúlt másfél óráját, és nem is a változatosan émelyítő szagokat inhalálta a BKV-n. A legtöbben 50-essel kezdik, aztán rákapnak a cuccra. Ha kicsit több erő kell, jöhet a 125-ös, ha meg fokozni akarod a kényelmet, ráülhetsz valami nagy kanapérobogóra és terpeszkedhetsz bele a világba. Számomra nagyjából itt kezdődik és itt is ér véget a robogós világ, és valamiért a Keeway Vieste 300 XDV sem vitt közelebb ahhoz, hogy megértsem, miért akarna valaki túraendúrósított robogót, ha leszámítjuk azt, hogy teljesen versenyképes ára van.

A Keeway nem egy viszonylag régi és ismert kínai márka, és most ne menjünk bele abba, hogy ők 1985-ig vezetik vissza történelmüket! Számunkra valószínűleg sokkal többet jelent, hogy 10-15 éve aktívan is látunk ilyen motorokat forgalomban, én még emlékszem 2010 körül, a jogosítványszerzésem előtt mennyire vágytam egy új, távirányítós (!) F-Act 50-re, amit új motorként láttam kiállítva, nem is emlékszem, hol. A magyar piac 8. legnépszerűbb márkája a Keeway, tavaly 200 motor fölötti eladásuk volt, és olyan márkákat szorítanak maguk mögé, mint a Piaggio, a Triumph, az Aprilia vagy a Ducati. Mindez persze nem meglepő, hiszen a Vieste is egy teljesen korrekt 300-as robogó, aminek 1,6 millió forintos ára önmagában érdem, még akkor is, ha néhány apró részlete mosolykeltő.

Nagyon durva motoros találkozó lehetett, aminek nászából ez a gép jött ki. Biztos volt ott valami bogárszermű sport-túramotor, valamilyen villaküllős első kerekű chopper, de a domináns gének biztos egy túraenduróból és egy robogóból jönnek. Félre ne értsetek, egy pillanatig nem állítanám, hogy a terepes nagyrobogó műfaj egyik első fecskéje, a Honda X-Adv bármennyivel is szebb lenne, de abba legalább valamennyire bele tudom látni a funkcionalitást, hovatovább el is tudom képzelni terepen. Aztán ahogy a Hondánál az ADV350-nel, úgy már itt is az egészből csak a design marad, ami lehet, hogy valakinek nagyon bejön, én viszont speciel nem értem. De valaki megvette annak idején a Yamaha BWS-t is.

Akinek a kínaiakról csak a Temu meg az AliExpress jut eszébe, könnyen beleshet abba a hibába, hogy mindenféle modern kütyüket képzel egy ilyen robogóra, pedig ennyi pénzért raktárpadlóról söprögetett cuccok járnak. USB-csatlakozó helyett például egy sima szivargyújtó jut fenn, teljesen nyitott helyen. Tehát ha bármit tölteni akarsz, szivargyújtó adapterestül húzhatod ki, mikor lerakod a motort, és mivel telefontartó sincs, így gyárilag csak a kesztyűtartóba tudod dobni a telefonod. A kijelző is valami előző generációs darab lehet, mert a markolatfűtésnek kizárólag a be- vagy kikapcsolt állapotát mutatja, fokozatokat nem. A fokozatkapcsolót pedig a leghülyébb helyre, a bal markolat alján, a duda mellé rakták, de úgy, hogy még véletlenül se lásd.

A szegmenses monokróm kijelző ettől függetlenül eléggé rendben van, mutatja az első-hátsó guminyomásokat, a külső hőmérsékletet és a hűtővízét is, meg persze óra, benzinszintjelző és fordulatszámmérő is van rajta. Külön visszajelzői vannak az indexnek, illetve az olyan állapotjelzőknek, mint az olajnyomás, ABS vagy check engine, szóval a műszerfal önmagában komplex, és a kulcs nélküli indítás is jól működik; a kormányzár oldásától kezdve az ülés kinyitásáig és a motor beindításáig mindent megoldasz a kormány alatti multikapcsolóval.

Elég sok 300-as robogó tudja az autópálya-tempót, de a Vieste ezzel az áttétellel pont nem ilyen. Hivatalos végsebessége 120 km/h, de 100 fölött már elég kelletlenül gyorsul, és üvölt, mintha érzéstelenítés nélkül húznád a fogát, cserébe viszont kisebb tempónál elég rugalmas és nyomatékos ezzel a CVT-váltóval, állóhelyből is lendületesebben megindul, mint egy 125-ös, és körülbelül 70-ig tudja tartani előnyét a legtöbb gyári 125-össel szemben – remélhetőleg azonban tartós lesz ezzel a 24 Nm nyomatékkal és körülbelül ugyanennyi lóerővel.

13-as kerekei jól átgördülnek az útakadályokon, viszont hiába ültem rajta bő 90 kilóval, így is nagyon keménynek éreztem a gyári beállításait, a kis úthibákat nagyon elvétve akarja csak kimozogni, a nagy hézagokon pedig megesik, hogy elpattog, nekem ez volt az egyik legkellemetlenebb élményem rajta.

Kicsinek tűnik a szélvédő, de rengeteget számít, és szélvédelem szempontjából az oldalidomok is teszik a dolgukat, az üléspozíció és a kormányszélesség kényelmes. Egy egész kicsit lehetne távolabb, akkor lenne tökéletes, de ahány fenék és ízlés, annyi féle vélemény.

Mindazonáltal, ha a részletek kidolgozottságát, a kapcsolók működését, a LED lámpa fényét, a futómű látszólagos igényességét, az ABS-es fék működését nézem, azt kell mondjam, ez a robogó 1,6 millióért a helyén van. Jelentősen jobb életminőség egy 350-es Forzán ülni, viszont pont egy fájó lépcsőfokkal többe is kerül, de mondhatnám a hasonló – szerintem nem kevésbé értelmetlen formájú ADV 350-et, ami konkrétan egy millióval drágább.