Váltsuk le a Bandita-kormányt!

2006.09.13. 13:06

A fejidom szépségéről lehet vitatkozni, de praktikusságáról semmiképp. 2006-ra kisebb, könnyebb lett, míg a szélvédő magasabb. A Suzuki szélcsatornában - valószínűleg motorossal együtt - tesztelte, mert még 200 fölötti sebességnél is nagyon jól védi a pilótát és utasát is. A fejidomra szerelt tükrök nagyon jól használhatóak, jó nagy terület látható be rajtuk, és nem is rezonálnak.

A fekete ruhához bordó váz ötletét a streetfighterépítőktől leshette a gyár. A kidolgozással nagyobb bajok nincsenek, egyedül a fejidom belső borításának bőrmintázatú műanyagától éreztem magam megbántva, mert ezt felfedezve az autós kollégák azonnal a régi Swiftekkel ugrattak.

A krómgyűrűs órák a műszerfalon a klasszikus őst idézik. A bal oldaliban a fordulatszámmérő kapott helyet, míg a jobb oldaliba beleeszkábált szögletes LCD kijelző nekem erőltetett, ideiglenes megoldásnak tűnik. Innen olvasható le a sebesség, a kilométer-számláló, a dupla napi számláló, a többszegmenses üzemanyagszint-jelző és az időmérő óra. Az adatok könnyen leolvashatók, a nullázó és a funkcióváltó menet közben is használható. Az indítási ceremónia a GSF felirat megjelenésével kezdődik, vagyis a Bandit szépen bemutatkozik.

A hagyományos, hidraulikus futómű 43 mm-es vastagságával elég combos, de manapság a piac fordított telókat követel, nincs mese. A négydugattyús fékeket anno már én is lecseréltem. Valójában nincs vele gond, megállítja a motort, de manapság sokkal hatékonyabb fékeket kapnak már a gépek, főleg, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a három tárcsának feltöltve több mint 240 kilót kell megállítania, plusz a motoros súlyát. Elöl az olcsóbb kategóriában szokásos módon csak az előfeszítés állítható, a hátsó központi rugóstagon az előfeszítés mellett a csillapítás hangolására is van mód.

A Bandit, ahogy manapság szinte az összes gyártó nagyköbcentis túra-utcai gépe, blokkolásgátlóval szerelt fékrendszerrel is megvásárolható. Nem ez az ABS lesz, amire a motorosok többsége felkiált, hogy nekem ilyen feltétlenül kell. Érdekes különbség a Hondák szinte észrevehetetlen ABS-éhez képest, hogy működés közben darabosan rángat. Legalább tudjuk, hogy működik.

A futómű inkább kényelmes, mint feszes, nem okoz problémát, ha a hazáig vezető bekötőút nincs leaszfaltozva. A hátsó alumínium lengővilla 45 mm-rel lett hosszabb, ettől a nagysebességű stabilitás egészen kiváló lett, viszont a kanyarokban megfizetjük a vámot. Enyhén instabil, kevésbé biztonságos, főleg a szűkebb fordulókban, ami, be kell vallanom, meglepett: Manapság már ritkán találkozom ezzel a bizonytalan érzéssel, bár legutóbb a VFR800-zal tapasztaltam hasonló nehézkességet. Az új fejlesztésű gépekre ez már nem jellemző.

A Bandit felett már eljárt az idő. A 2006-ra megújított modell 2007-ben még biztos, hogy a piacon lesz. Utána viszont vagy nagyot lép a Suzuki, és injektorosra alakítja az 1200-es Banditot, vagy átveszi helyét a GSR1000. Pedig az ára mindenképpen kellemesnek mondható, hiszen a hatszázasok blokkjának kétszeresét kapjuk, mindössze 2-300 ezer forinttal drágábban. Olcsó, kényelmes, gyors, használható. Hogy ez nem elég?

Műszaki adatok:

Suzuki GSF1200 Bandit - 2006

Motor: négyütemű, levegő/olajhűtéses, négyhengeres, DOHC, hengerenként 4 szelepes
Hengerűrtaralom: 1157 cm³
Furat x löket: 79,0 x 59,0 mm
Max. teljesítmény: 106 LE 8800 1/min-nél
Max. nyomaték: 92 Nm 6250 1/min-nél
Kompresszióviszony: 9,5:1
Keverékképzés: 36 mm-es Mikuni BSR porlasztósor
Váltó: ötfokozatú
Kuplung: olajfürdős, többtárcsás
Váz: acél duplabölcső
Első futómű: 43 mm-es hidraulikus teleszkópok, állítható rugó-előfeszítés
Felfüggesztés hátul: központi rugóstag, 7 fokozatban állítható előfeszítés és csillapítás
Első fék: 310 mm-es duplatárcsafék négydugattyús féknyergekkel, ABS
Hátsó fék: 240 mm-es tárcsafék, egydugattyús féknyereggel, ABS
Gumik: elöl 120/70 ZR17; hátul 180/55 ZR17
Méretek (HxSzxM): 2130 x 790 x 1235 mm
Tengelytáv: 1480 mm
Szabad magasság: 130 mm
Villaszög/utánfutás: 25,3 fok/104 mm
Ülésmagasság: 805 mm
Száraz tömeg: 215 kg
Üzemanyagtartály térfogata: 20 l
Az ABS-es verzió ára: 2 198 000 Ft