Legénykedjünk!
Adatlap Kawasaki Ninja 250 R (249 cm3)
- Hengerűrtartalom: 249 cm3
- Hengerszám: 2 hengeres, soros
- Teljesítmény: 33 LE @ rpm
- Váltó: 6 seb. váltó
- Tömeg: 169 kg
- Tank: 17 l
’60-ban vagy ’62-ben, amikor apám legényember volt, kettőfeles Jawájával bejárta az egész keleti blokkot. A motor sebessége és ereje mindenre elég volt. Amíg ő úton és szamárcsapásokon fedezte fel a világot, addig dicső versenyzők szintén 250-es motorokon vívtak késhegyre-vérre-életre menő csatákat. Hőskor volt, vagy egy kevésbé elrugaszkodott világ?
Akkoriban mások voltak az igények, mások a viszonyok, csak az ember volt ugyanolyan, mint most: ma mégis sokkal erősebb, nagyobb és gyorsabb motorokat lovagolunk. Szegény apám néha elborzadva nézi, hogy milyen monstrumokkal állítok haza hétvégenként: csodálja, mégsem érti, hova rohan a világ.
Tényleg, hova rohan és minek? Jó az, mikor kanyarban mérlegelek, hogy sok-e az erő, az egyenesben meg lepattogok az ülésről? Ez lenne a sport? Nekem biztosan nem. Hozzám közelebb áll a finom technika, a mosolygós viadal néhány baráttal: nem zárt pályán és nem kétszázzal. Igen, visszasírom az emberközeli kisköbcentis sportgépeket – amelyeket az átlagmotoros is meglovagolhat, de egy tapasztaltabbnak is mosolyt csal az arcára. A Kawasaki Ninja 250 R pont ilyen.
Mintha bicajt tologatnék: csak 154 kg a legkisebb Ninja. Kompakt mérete ellenére mackótestemmel is kényelmes pozíciót találok rajta. Arányai, kidolgozása és formái abszolút adják a nagytestvérek hangulatát, csupán minden könnyebb, minden finomabb és bizalomgerjesztőbb. Az első méterek a fékpróba jegyében zajlanak, a 290 millis, inkább látszatból hullámosított tárcsákon jól fog a két dugattyú, adagolható, ám csodát ne várjunk tőle. Ugyanez a kategória a 37 mm-s első villa – amit ezen a szinten tudnia kell, azt simán hozza.
Könnyen lefittyed az ember szája, ha ilyen picike sportolóról beszél, pedig nem kéne. Csupán el kell vonatkoztatni a böszme, sztárolt izomtornyoktól, keresni egy jó kis kanyargós szakaszt, és csuklóból odamorzsolni. Mi vár ránk? Van hat fokozat, ezeken kell sorban megindulni – a lényeg egy, na hagyjuk 9000 alá esni a fordulatot. Az alatt Simson funkcióban, épp hogy megy a Kawa, de afelett nekidurálja magát, és kéjes sikollyal forog 13-14000 felé. A 33 lóerős maximumát is magasan, 11000-nél adja le. Ragaszkodjunk bátran ehhez a GP-s hangkulisszához: a desszert csak most következik. Mint pehelysúlyú öklöző, úgy kesztyűzik a két dugattyú, öröm hallgatni a krómozott kipufogó hangját. A közeljövőben, az importőr elmondása szerint, Bódisék készítenek majd csövet a csöpp Kawasakihoz, magasabb tartományban garantált még egy-két lóerő, és a szigorodó hang.
A fekete acélcsöves vázszerkezet stabil, nem érezni gyöngeségét terhelés alatt sem. Megfelelően együttműködik a futóművel, a Ninja technikai elemei arányosak egymáshoz. A gumi helyett választanék valami mást: nem méretében, hanem tapadásában kívánnék jobbat. A 17 collos, hatágú tárcsára húzott 110, illetve 130-as gumik kanyarban verhetetlenek lennének fordulékonyságukkal, de éppen a sisakban vigyorgós döntögetéskor lenne szükség egy lágyabb keverékre. Amit még hiányolok, egy utazásra alkalmas fokozat, mert hosszú távon, 10-12000-es fordulaton sem motornak, sem embernek nem öröm az utazás.
A fogyasztás négy liter környékén tartható akkor is, ha néha harcba zavarjuk a nindzsácskát. A mindennapok során teljes békességben elterelgethető – akár városban is, ahogy a gyári marketinganyagok kínálják. Ennek ellenére nem lakott területre való, lételeme a dinamikus kanyargás, a dimbek-dombok közötti teliszájú élvezet. Nem kell félni, hogy sok a kraft, vagy túl éles a kanyar: akár teli gázon ívre borítható a motor.
Ha tizennyolc éves koromban kezembe nyomták volna a Kawasaki Ninja 250 R kulcsait, én lettem volna a legboldogabb siheder. Aztán biztosan eladtam volna, önmagamnak szuggerálva, hogy a szintet már kinőttem. Ma, egy lépésnyire a harminctól, azt mondom, kéne. És bátran tukmálnám sok-sok barátomnak, motorosnak, fiatalnak és öregnek egyaránt. Első motornak, vagy másodiknak, ha áll már egy a garázsban. Államunktól aszfaltot kérek, normális minőségű utakat, és sok napos délutánt, hogy biztonságban, a felesleges erő helyett a lelkesedésben eltelve csavarhassam ütközésig a markolatot. Akár együtt apámmal is, ha bírná még a dereka.
Műszaki adatok:
Motor típus: Folyadékhűtéses,
négyütemű, soros kettes
Lökettérfogat: 249 cm³
Furat x Löket: 62.0 x 41.2 mm
Kompresszióarány: 11.6:1
Szelepvezérlés: DOHC, 8 szelep Maximális teljesítmény: 33 LE
(24 kW) / 11000 fordulaton
Maximális nyomaték: 22 Nm / 8200 fordulaton
Üzemanyagellátás: befecskendezés: ø28 mm x 2 (Keihin),
dupla pillangószelep
Gyújtás: Digitális
Indítás: Elektromos
Kenés: Olajpumpás kenés, nedves karter
Áttétel: 6-sebességes
Elsődleges áttétel arány: 3.087 (71/23)
Áttételi arányok: 1. 2.600 (39/15)
Áttételi arányok: 2. 1.789 (34/19)
Áttételi arányok: 3. 1.409 (31/22)
Áttételi arányok: 4. 1.160 (29/25)
Áttételi arányok: 5. 1.000 (27/27)
Áttételi arányok: 6. 0.893 (25/28)
Végáttételi arány 3.071 (43/14)
Kuplung: Több tárcsás, nedves tengelykapcsoló, kézi váltóval
Váz típus: Diamond váz, acélcsőből
Villaszög / Utánfutás: 26° / 82 mm
Felfüggesztés, első: 37 mm-es teleszkóp villa
Felfüggesztés, hátsó: Uni-Trak, gázrugós lengéscsillapítóval,
5 fokozatban előállítható előfeszítés
Rugóút, első: 120 mm
Rugóút, hátsó: 130 mm
Gumi, első: 110/70-17 M/C (54S)
Gumi, hátsó: 130/70-17 M/C (62S)
Fék, első: Szimpla 290 mm-es hullámos tárcsa kétdugattyús
féknyereggel
Fék, hátsó: Szimpla 220 mm-es hullámos tárcsa, kétdugattyús
féknyereggel
Kormányzási szög, bal/jobb: 35° / 35°
Méretek (H x Sz x M): 2085 mm x 715 mm x 1115 mm
Tengelytáv: 1400 mm
Hasmagasság: 135 mm
Ülésmagasság: 775 mm
Üzemanyagmennyiség: 17 literes
Száraz súly: 154 kg
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ennél esetlenebb csúnyaságot ma nem fogsz látni
Van, aki szerint ízlésről nem vitatkozunk. Ezen nem is fogunk: ez viccesen csúnya.
- Hírek
Európába jön a világ legkirályabb motorversenye
A BMW vagy a Harley-Davidson baggere a gyorsabb versenypályán? Bizony, érkezik a King of the Baggers európai változata!