Nem tud valaki egy fényezőt?

2006.08.01. 11:36

A fékeket nem lehet elégszer emlegetni. Nekem leginkább ez kéne a Tuonóból. A Bremo Gold sorozatába tartozó radiális féknyergekben négy különálló fékbetét van (minden fékdugattyúhoz 1-1). Brembo a két úszó tárcsa is. A menő féknyergeknél nem áll meg a világ, a folytatás is első osztályú: a fékcsövek (és a kuplungcső) fémhálós házat kaptak, a fékkar állítható (a kuplungkarral egyetemben), és a hátsó féket sem kell elfelejtenünk. A kétdugattyús Brembo nyereg 220-as hátsó tárcsát harap - kifejezetten használható.

A V2-es, vízhűtéses blokk 133 LE-t produkál, ezzel szinte mindent elmondtam róla. Magnézium ötvözet motordeklik gondoskodnak arról, hogy mérlegeléskor ne kelljen szégyenkeznie a Tuonónak. Természetesen az RSV1000R superbike-ból érkezett. Rezgése egészen elhanyagolható egy kéthengereshez képest a szabadalmaztatott dupla kiegyenlítő-tengelynek köszönhetően. Aprilia szabadalom a PPC, azaz a Pneumatikus Erő Kuplung is, ami megakadályozza a hátsó kerék blokkolását visszaváltáskor. A váltóval egészen megbarátkoztunk, cseppet hangos, de pontos és rövid úton jár.

A 10,3 literes légszűrőháznak komoly funkciója van, a torlónyomással érkező levegő 3%-kal növeli a motor teljesítményét maximális sebességnél. A 102 Nm-nyi maximális nyomatékból tetemes rész áll rendelkezésre már az alsó fordulatszám-tartománytól kezdve, így hát nem csoda, hogy nagyon szeret egykerekezni.

A 2-1-2 rendszerű kipufogót a superbike és superstock versenygépeinél elért eredmények alapján fejlesztette ki az Aprilia. Az Akrapovic kipufogódobok az alapfelszereltség listán nincsenek rajta, de akcióban minden Tounóhoz kap egyet a vásárló. A károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez Lambda-szonda járul hozzá, ezzel a Tuono már idén teljesíti a jövőre életbe lépő Euro3-as normákat.

A legkényesebb ezres superbike. Rugózása közútra megfelelő, már-már túrásan komfortos. Pályás használatra már elbírna egy kis keményítést. A kormány mintha csak egy KTM motorkrossz gépről érkezett volna, a felső villahíd fölé magasodik a szépséges mart alumínium kormánykiemelők tartásában. A széles kormánnyal boldogan lavírozhatunk a legzsúfoltabb közlekedési dugókban is. Segítség ebben a szárazon mindössze 185 kg-nyi tömeg. A kezelhetőséget tovább javította, hogy az ülés 15 mm-rel alacsonyabbra rakták, és az üléspozíciót úgy alakították ki, hogy a motoros még inkább a motoros elejét terhelje. Kettesből erőből áll egykerékre, szörnyeteg a középtartományban és az RSV1000 fékereje és kezelhetősége költözött beléje. A Tuono az egyik legvadabb csupasz szériagép, amin valaha motoroztam.

Ránézésre látszik, hogy nem egy málhás szamár, de ha mégis úgy hozza a sors, hogy valami homifélét szeretnénk a hátsó ülésen rögzíteni, akkor a farokidom alatt találunk két alumínium bütyköt a gumipókok rögzítéséhez.

Konkurenciaharc

Modell Teljesítmény Ár
Honda VTR1000F FireStorm 110 LE 2 149 000 Ft
Suzuki SV1000 116 LE 2 198 000 Ft
Ducati Monster S4R 117 LE 3 800 000 Ft
Benelli TNT 138 LE 3 190 000 Ft
MV Agusta Brutale S 127 LE 4 190 000 Ft
Aprilia Tuono 133 LE 2 599 900 Ft

A Tuono ára az olasz naked bike-ok között a legalacsonyabb, mindössze 2 599 900 Ft-ért megvásárolható. És bármilyen hihetetlen, ebben a regadó is benne van, meg a gyári extra Akrapovic kipufogódobok, meg az a töménytelen extra holmi, aminek felsorolása éppen csak belefért ebbe a cikkbe. Egy dologgal nem voltam kibékülve, és az az összkép. Az apró kidolgozott részletek nincsenek harmóniában egymással, az egész egy óriási alkatrészkavalkád. Ha az enyém lenne, először is átfényezném.
Nem tud valaki egy fényezőt?

Műszaki adatok:

Aprilia Tuono 1000R

  • 775
    Kéne:
  • 40
    Nem kéne:
Motor: 60 fokos, V2-es négyütemű, vízhűtéses DOHC, hengerenként 4 szelepes Dinamikus légszívórendszer (az egyetlen a naked bike-ok között)
Furat x löket: 97 x 67,5 mm
Lökettérfogat: 997,62 cm 3
Kompresszióviszony: 11,8:1
Max. teljesítmény: 133 LE 9500 1/min-nél
Max nyomaték: 102 Nm 8750 1/min-nél
Keverékképzés: 57 mm-es, elektronikus üzemanyag-befecskendező
Váltó: hatfokozatú
Kuplung: többtárcsás, oljafürdős, szabadalmaztatott PPC hidraulikus kontrollal Váz: üreges keresztmetszetű alumíniumötvözet hídváz
Első futómű: 43 mm-es fordított Showa teleszkópvilla, állítható rugó-előfeszítéssel, húzó- és nyomócsillapítással
Hátsó futómű: alumínium dupla banán lengővilla, Sachs hidraulikus központi rugós taggal, állítható rugó-előfeszítéssel, húzó- és nyomócsillapítással
Fék elöl dupla úszó Brembo tárcsafék radiális, négydugattyús féknyergekkel
Fék hátul: 220 mm-es Brembo tárcsafék kétdugattyús féknyereggel
Kerekek: alumíniumötvözet, elöl 3,50 x 17", hátul 6,00 x 17" méretben
Gumik: elöl 120/70 ZR 17m, hátul 190/50 ZR 17
Méretek (HxSzxM): 2025 x 830 x 1100 mm
Ülésmagasság: 810 mm
Tengelytáv: 1410 mm
Villaszög/utánfutás: 25° / 103,7 mm
Száraz tömeg: 185 kg
Üzemanyagtank térfogata: 18 liter
Ára regadóval: 2 599 900 Ft

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.