Olasz barátnő

2007.08.15. 01:11

Adatlap Vespa Gts 250 2006 (244)

  • Hengerűrtartalom: 244 cm3

Bár Vespával versenyző barátaim váltig bizonygatták, hogy versenyekre ez az egyik legjobb futómű, mégis a mindennapi használatban, igaz visszajelzést keveset juttatott el hozzám, ijedtséget annál többet. Ha ugyanis nem fogjuk rendesen a kormányt, a legkisebb gödör, vagy útegyenetlenség hajlamos elfordítani a kereket, ami veszélyes mutatványokra kényszeríthet minket. Elengedett kormánnyal motorozásról ne is álmodjunk. De hát miért is tennénk ilyet? Egy ilyen szépséget fogni kell, tartani két kézzel.

A műszerfalburkolat alól előkandikáló markolatot megragadva és a gázt tövig rántva csendes élvezettel búg fel a 244 köbcentiméteres, vízhűtéses, injektoros motor 22 lóereje. A 150 kg-os önsúlyhoz szükség is van erre, ha el szeretnénk érni a névleges, 122 km/h-s végsebességet. Erre az őrjítő száguldásra képes is, ha ügyesen kibontjuk ruháiból. Az extraként választható magas plexivel a megengedett végsebesség a stabilitás drasztikus csökkenése miatt csupán 100 km/h, amihez még némi bátorságra is szükségünk lehet. Arról már nem is beszélek, hogy egy enyhén karcos plexi és a bukósisakom plexijének együttes használatakor, már igen homályosan tárult elém az a gyönyörűen csillogó világ, ami egy Vespa nyergében ülve körülvesz minket.

A plexi az utasszállításban is akadályoz, mivel a hátsó dudor elé került kihajtható lábtartón támaszkodni igyekvő utas kénytelen ehhez kissé előrébb csúszni. Így a feje közelebb kerül a vezetőjéhez, aki viszont nem akarja beleütni minden bukkanónál sisakját a plexi szélébe, ezért kicsit hátrébb húzódik, ahol aztán az utas bukójával találkozik. Az olasz életérzésbe nem tartozik bele egy modern méretű bukósisak. Pláne kettő. Ezt az is bizonyítja, hogy az ülés alatti bukótartóba nem fér bele egyik mai, zárt sisak sem, cserébe viszont rengeteg hely marad óriási kütyüinknek. A pakolásnál azonban vigyázzunk: az ülés alá tett dolgaink ne legyenek hajlamosak elolvadni, a 250 i.e. motor ugyanis kellemesen felfűti a csomagtartó műanyag dobozát is.

Ha az ülés és a kormány alatt lévő tárolórekeszekben mindent elhelyeztünk, akkor már csak az útra és a műszerfalra kell figyelnünk. A modern, mégis retro műszerfalra, ahol a legtöbb információ egy folyadékkristályos kijelzőn jelenik meg. Így a vízhőfok, az üzemanyagszint, a fordulatszám, a megtett távolság, a külső hőmérséklet és a pontos idő is innen olvasható le. A visszajelző lámpák óriási színes dudorokként sorakoznak, a plexi alatt, míg az irányjelző oldalankénti visszajelzését két féldudor testesíti meg. A kilométeróra az egyetlen analóg szerkezet. Mutatóját az extra légterelő plexi nélkül, a burkolat mögé bújva, enyhe hátszéllel és lejtőn 120 fölé, illetve majdnem 130-ig sikerült feltornázni.

Körülbelül ekkor jut szerephez a két darab 220 mm-es féktárcsa, melyekhez fémhálós fékcsöveken keresztül jut el fékezési szándékunk. Ha húzzuk a karokat, lassulunk, ha nagyon húzzuk, megállunk. Körülbelül ennyire képesek. Az elöl két-, hátul egydugattyús féknyergek inkább kielégítően, mint lelkesen teszik a dolgukat, mivel a mediterrán temperamentum itt is előtör: száguldás az élet, hát fújjon a szél, bármi áron.

De ha mégis megállunk és letámasztjuk kis olasz darazsunkat, vessünk rá egy pillantást, mint az elmúlt hatvan év legidőtállóbb motorjára. Csodáljuk meg krómelemeit és a modern, mégis ideillő lámpabúráit, ahogy csillognak a napfényben. A Dolce Vita érzés bizsereg át rajtam, ahogy félve rápillantok. Itt áll előttem az ideális mediterrán barátnő, akit szeretőnek bárkinek nyugodtan ajánlok. Feleségnek csak ízlés szerint...

Műszaki adatok

Műszaki adatok

Vespa GTS 250

Motor: vízhűtésű, négyütemű, 4 szelepes egyhengeres
Lökettérfogat: 244 cm 3
Furat x löket: 72 x 60 mm
Max. teljesítmény: 22 LE
Max. nyomaték: 20,2 Nm
Keverékképzés: elektromos befecskendezés
Kuplung: röpsúlyos, automata
Váltó: fokozatmentes, szíjhajtású automata
Véghajtás: közvetlenül a hátsó kerékre
Váz: önhordó, sajtoltlemez karosszéria
Első futómű: egykarú, rövid, húzott lengőkar
Hátsó futómű: hajtóműhordó lengővilla
Kerekek: 12 x 3,00 elöl, 12 x 3,00 hátul
Gumik: 120/70 - 12 51 P elöl, 130/70 - 12 62 P hátul
Első fék: 220 mm-es tárcsafék, kétdugattyús féknyereg
Hátsó fék: 220 mm-es tárcsafék, egydugattyús féknyereg
Méretek (H x Sz x M): 1930 x 755 x 1170 mm
Tengelytáv: 1395 mm
Szabad magasság: 135 mm
Ülésmagasság: 790 mm
Üzemanyagtank térfogata: 9 liter
Száraz tömeg: 158 kg
Végsebesség: 118 km/h
Ára (reg. adóval): 1284900 (GTV: 1599900) Ft