Így tanultam meg keresztben motorozni

Marco Belli flat track school

2017.08.23. 06:20
4 hozzászólás

Az úgy volt, hogy hívott Guld Peti, nem megyek-e flat track suliba. Sokat nem gondolkodtam rajta, minden motoros baromságra nyitott vagyok, ez a sodródós sportág pedig már régóta izgatta a fantáziámat. Pláne, hogy a műfaj Rossija, Marco Belli először tartott okítást Magyarországon, ráadásul az első, erre a célra épült pályáján.

Már maga a pálya is külön tudomány, ugyanis meghatározott összetételű talaj kell hozzá – a tulaj, Szilvási Péter neve sokaknak ismerős lehet, indult már a Dakaron is, miután beleszeretett a salakmotorba, Monor mellett nekiállt felépíteni az ország első flat track arénáját. Egyébként az Amerikából származó, dirt track néven is ismert erőcsúsztatós műfajt eredetileg döngölt agyagos pályákon űzték, nagyobb pályákon akár kétszáz körüli sebességgel beesve a kanyarba.

Az olasz suli első magyar tanulóbrigádja erősen vegyes összetételű, ex-pályaversenyzőtől a motorépítőn át az ügyvédig, ez a felszerelésünkön is látszott. Én a krosszos cuccaimat hoztam magammal, de krosszcsizma helyett gyorsasági csizmát javasolt a mester. A salakmotorokhoz képest alapvető különbség, hogy a motorok szériagépekből vannak átalakítva. Ezáltal van váltó és fék is. Az iskola SR400-as Yamahákat használ, amiket a milánói Deus műhelyben kusztomizáltak. Kinézni is stílusosan kell ugyebár, nemcsak keresztbe menni.

Persze nem azonnal, először egy kis elmélet, majd kezdésnek némi bójakerülgetés. Erre mindenképpen szükség van, hogy megérezze az ember a motor fizikáját. A kis négyszázas SR-rel nem nehéz összebarátkozni, csak a tacskókormány igényel némi megszokást. Közben folyamatosan szuggerálni kell magam, hogy elkerüljem a kuplung és az első fék használatát. Utóbbi csak azért van a motoron, hogy véletlenül se üsd el a folyamatosan körülötted rohangáló, magyarázó oktatót és segédjét. A szlalom után jön egy kanyarba hátsó fékkel becsúszós, nyélgázon kigyorsítós gyakorlat.

Mivel a motor nem túl erős, a bedöntés tudja igazán elindítani a hátsó kerék elpörgését. Elsőre helytelenül, krosszos stílusban próbálom a motort befordítani, nyomom lefelé, és már a kigyorsításnál ellenkormányozok. Nem csoda, hogy a gyengécske motor alig akar megcsúszni, a helyes megoldás sokkal egyszerűbb: csak rendesen, akár koppanásig be kell kormányozni, hogy meglegyen a kellő dőlésszög.

A következő gyakorlat már igényel némi bevállalást. Az egy helyben forgáshoz a kellően ledöntött, álló motoron bő gázzal rá kell vágni a kuplungot. A mester ezt úgy prezentálja, hogy az szinte alapjáraton forgó motoron ülve magyaráz. Én azért borulok párat, mire sikerül egy teljes kört leírni. Az elmélettel és alapgyakorlatokkal el is telt a délelőtt, és jól is esik az ebédidő alatti pihenés. Közben Bellit faggatom, el tudja e kenni Rossit. Mindkettőjükben van már kilométer, de ha rövidtávról van szó, flat tracken bizony még a kilencszeres gyorsasági világbajnoknak is ki tudja fújni az orrát. Majd képeket mutogat a Rossi Ranch-ről a mobilján, melyek feladója maga Valentino. A publikum számára zárt területen a szintkülönbségekkel tarkított kanyargós pálya mellett épült egy szabvány ovál is.

Ebéd után végre jöhet az igazi móka. Bár elsőre baromi egyszerűnek tűnik összesen két kanyart bevenni, a helyzet korántsem ilyen egyszerű. Ugyanis igen pontosan kell belőni az a pontot, ahol elzárod a gázt. Ha nem sikerül, a kigyorsításnál már késő lesz korrigálni. Ha hamar zártad el, elveszted a lendületed és megelőznek. Ha későn, kisodródsz, neki mennél a palánknak, elzárod a gázt, megelőznek. A mester megy néhány demó kört saját YZ450-esével, majdnem sikerül is neki átlépni a kormányt.

Mire úgy érzem, kezdek ráérezni, addigra el is fáradok cefetül. Főleg a bal lábam, amit gyakorlatilag folyamatosan a motor mellett kell tartani. Motorépítő bajnokunk, Sapka meglepően jól csapat. Felpróbálta az acélpapucsot is, szerinte úgy sokkal jobb menni, mert azzal a lábad siklik a talajon. Már némi rutinnal felvértezve ülök rá Belli versenymotorjára. A rövidített futóművű négyötvenes krosszgép rettenetesen fújja a földet a gyengécske SR után. Tényleg észnél kell lenni, meddig tartod nyitva a gázt. A rövid egyenesben is könnyű besokallni, de egy elkottázott kigyorsításon tuti a palánkon túlra katapultálna.

A Marco Belli Flat Track School nem egy hagyományos vezetéstechnikai tréning. Az angolul erős akcentussal magyarázó többszörös olasz, angol, és európa-bajnoktól tanulni önmagában élmény. Elmondása szerint ő is jól szórakozott, és biztosan ellátogat még hazánkba. A suli minden motorost hasznos tapasztalatokkal gazdagít, legyen az ember pályaversenyző vagy egyszerű utcai motoros. Én nem csak a tanultakra fogok emlékezni, hanem a jó arcokra és folyamatos vigyorgásra is. De a legjobb az egészben, hogy az instabil állapotban lévő motorkerékpárt uralni igazán nagyszerű érzés!